Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor Svalk » 23 Jul 2023, 12:59

Ik woon in Heerenveen dus dat is de wereld niet uit. Misschien heb je hier ook wat aan. Omdat het een stootlijst op de boeg van je schip is zou ik de schroefjes om de 10 cm plaatsen omdat deze strip best belast kan worden met b.v. een strandje opvaren. Ik denk dat je zeker ook wel videos kan vinden m.b.t het opbrengen met de kwast van topcoat of gelcoat. Het zijn in feite 2 aparte karweitjes dus geen stress.

https://www.youtube.com/watch?v=n9OmaMqpmOg
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor elrenegado » 24 Jul 2023, 11:05

Die "schade" komt door veelvuldig standjes opvaren.
Prima te fiksen...

En als je erna een keelguard overheen zet, kan je voortaan veilig zonder schade een strandje op varen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor Stefan1234 » 26 Jul 2023, 19:57

Dank voor jullie reacties allemaal!

Hoe lang moet ik de boot op het droge laten om er zeker van te zijn dat ik geen water opsluit?
Hij staat inmiddels al een maandje droog.

En wil het in principe dit jaar nog wel repareren om verdere ellende te voorkomen.

Zo’n lijst ga ik zeker monteren, maar eerst de reparatie maar eens netjes doen.
Op de voorste plek van de schade was het natuurlijk een scherpe punt, wat nu een afgevlakte rand is geworden.
Denk niet dat het me gaat lukken om die scherpe rand er weer in te krijgen?
Stefan1234
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 23 Jul 2023, 10:31
ligplaats: Wanneperveen
info: Bayliner 185 BR

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor Svalk » 29 Jul 2023, 10:19

is idd niet zo gemakkelijk en levert je veel werk op want je zou dan moeten gaan lamineren en dat zal aanzienlijk meer werk zijn. Maar als die strip er over heen komt dan is het juist wel handig dat het niet al te scherp is. Wat je zou kunnen doen is nu die strip al kopen zodat je de breedte weet ( achterkant strip) en je dus weet hoe vlak je moet gaan schuren en welke oppervlakte.

IK snap je dilemma m.b.t. drogen versus snel repareren en weer kunnen varen. Je kunt het gewoon proberen hoor denk ik na een maand op het droge, daar zat die warme periode ook in. Het polyester neemt ook geen sloten water op hoor.
Wat je zou kunnen doen nog is het polyester opwarmen met b.v. een föhn . Echter, van een grote afstand (ca. 30 cm) en constant in beweging blijven en zou het hele kale gebied langzaam opwarmen tot handwarm en dan weer af laten koelen .

Het slimste is om dus eerst het oppervlak te schuren alvorens er met de föhn over te gaan. Na afkoeling even 2x de 2K topcoat (gelcoat) er op smeren. ( 1x per dag met minimaal 15 Gr. en liefst op een warme dag, maar die lijken een beetje op te zijn deze zomer)

Gebruik een digitale keuken weegschaal want de verhouding luistert zeer nauw. Harder is meestal 2 % en dus erg weinig. Na uitharding van die 2 lagen ( na 2 dagen) kun je weer varen en de strip kun je dan van de winter doen.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor Stefan1234 » 18 Aug 2023, 10:40

Hi Svalk,

Dank wederom voor je uitgebreide antwoord.
Ik ga het zo doen inderdaad.

Gewoon opschuren zoals het ook ingesleten is en alvast de strip bestellen zodat ik de exacte breedte weet.
Daarna de gelcoat er op (2 x) en de tijd geven om uit te harden.

Nog tips wat betreft de gelcoat, welke moet ik hebben?
Ik wil het liefst zo’n klein mogelijk oppervlak pakken ivm het kleurverschil maar wellicht is een flinke overlap wel noodzakelijk ?
Stefan1234
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 23 Jul 2023, 10:31
ligplaats: Wanneperveen
info: Bayliner 185 BR

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor Svalk » 18 Aug 2023, 18:20

Stefan1234 schreef:Hi Svalk,

Dank wederom voor je uitgebreide antwoord.
Ik ga het zo doen inderdaad.

Gewoon opschuren zoals het ook ingesleten is en alvast de strip bestellen zodat ik de exacte breedte weet.
Daarna de gelcoat er op (2 x) en de tijd geven om uit te harden.

Nog tips wat betreft de gelcoat, welke moet ik hebben?
Ik wil het liefst zo’n klein mogelijk oppervlak pakken ivm het kleurverschil maar wellicht is een flinke overlap wel noodzakelijk ?



Voor de juiste kleur zou ik even bij Bayliner informeren , vaak verkopen ze hun eigen kleuren wel. Je hebt geen flinke overlap nodig hoor maar je kunt de oude gelcoat gewoon met wat waterproof schuurpapier zachtjes op schuren en de nieuwe gelcoat steeds dunner uitsmeren en dan zie je er bijna niets van. Tussen de 2 lagen wel even opschuren met Scotch brite of fijn waterproof
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor chaea » 18 Aug 2023, 18:32

Er zit wel degelijk verschil tussen gel en topcoat, dat ze vaak onder dezelfde noemer vallen betekend niet dat het gelijke producten zijn!

De opmerking dat alles al polyester is en je daarom overal polyesterplamuur kan gebruiken, is ook niet juist.
Een polyesterboot bestaat uit gelamineerde lagen op een gelcoat, er zit geen stukje polyesterplamuur op van origine, boven de waterlijn is het geen probleem maar onde de waterlijn is het advies van elke goede jachtbouwer om Epoxy te gebruiken, waarom is reeds vermeld. Dat dhr Valk de ervaring heeft dat hij nergens last van heeft betekend niet dat het juist is.

Wil je werken met topcoat moet je dit vloeiend kunnen doen, de schades moet je na de epoxy reparatie inschuren om ruimte maken voor de topcoat.
En waarom? Hetzelfde resultaat verkrijg je met de Epoxy, na een 2k laklaag zie je er niks meer van.
En het verhaal van de fohn is ook al zo vreemd, snap de meerwaarde totaal niet behalve dat je wat krasjes smeuig maakt waardoor het visueel beter lijkt.

Zoals ik al schreef, op polyestershoppen hebben ze filmpjes die jou heel duidelijk laten zien hoe het moet.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor Svalk » 18 Aug 2023, 21:10

@CHEA, lezen is klaarblijkelijk niet je sterkste punt v.w.b. het werken met een föhn. Ben je er werkelijk op uit om TS te helpen of vind je het gewoon leuk om te OH en. ?
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor chaea » 18 Aug 2023, 21:27

Svalk schreef:@CHEA, lezen is klaarblijkelijk niet je sterkste punt v.w.b. het werken met een föhn. Ben je er werkelijk op uit om TS te helpen of vind je het gewoon leuk om te OH en. ?


Je Capslock staat aan!
Mijn naam is Chaea en niet Chea.
Lezen had ik een goed cijfer op, je fohnverhaal is gewoon kul, je kan wel een vochtig oppervlak willen drogen maar als alles eromheen nog vochtig is heeft dat geen zin, gelijktijdig drogen is het enig juiste advies.
En ja ik wil helpen en volgens mij heb ik prima advies gegeven incl de tip naar polyestershoppen.
Jij komt daarna aan met deels verkeerd advies en Ts lijkt dit te willen volgen.

Prima dat je je gebeten voelt, maar beschuldig mij niet van het willen flamen want dat is pertinent niet waar.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor Svalk » 19 Aug 2023, 21:03

Eer ik me gebeten zou voelen dan moet er wel iemand komen die verstand van zaken heeft Che Ha ha, het is heel gemakkelijk om iemand af te zijken maar iemand helpen daar gaat het om op dit forum. En zoals eerder gezegd, lezen is niet je sterkste punt want dan zou je mijn naam ook wel goed gespeld hebben en ook het verhaal van de föhn goed gelezen hebben.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten