Noorse schepen Scand, Skagerak etc....

Noorse schepen Scand, Skagerak etc....

Berichtdoor Ed de R » 18 Jun 2023, 20:14

Goedendag,
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de eigenaars met een Noorse spitsgatter e.d.
Worden best veel aangeboden en prijzen zijn nog betaalbaar ( wel schepen van 35 t
ot 40 jaar oud.
Vraag:
Kwaliteit
Vaar eigenschappen/ vaargedrag

Dank alvast
Gr. Ed
Ed de R
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 17 Jun 2018, 22:24
ligplaats: Kaag
info: Crescent Allure 21
Yamaha 20 pk F20BEL

Re: Noorse schepen Scand, Skagerak etc....

Berichtdoor chaea » 18 Jun 2023, 21:46

Mijn ervaring algemeen, buiten jouw genoemde modellen, boten van 30 a 40 jaar oud zijn in veel gevallen een betere keuze dan een recent model. De topmerken daargelaten, maar nieuw spul is echt om te janken.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Noorse schepen Scand, Skagerak etc....

Berichtdoor Biertje1985 » 19 Jun 2023, 13:10

chaea schreef:Mijn ervaring algemeen, buiten jouw genoemde modellen, boten van 30 a 40 jaar oud zijn in veel gevallen een betere keuze dan een recent model. De topmerken daargelaten, maar nieuw spul is echt om te janken.


Waar baseer je dat op, want ik heb het idee dat het allemaal wat beter ge-engineerd is tegenwoordig.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Noorse schepen Scand, Skagerak etc....

Berichtdoor Svalk » 20 Jun 2023, 12:11

chaea schreef:Mijn ervaring algemeen, buiten jouw genoemde modellen, boten van 30 a 40 jaar oud zijn in veel gevallen een betere keuze dan een recent model. De topmerken daargelaten, maar nieuw spul is echt om te janken.



Ik denk er precies hetzelfde over maar kan het ook niet echt beoordelen, het is bij mij in ieder geval een gevoel. Maar inwendig heeft de ontwikkeling niet stil gestaan en dat merk en zie je. Spitsgatters uit Noorwegen hebben , als de motor al eens vervangen is, vaak een zware motor , dit vanwege het vaargebied ( zee omstandigheden) en het weer. Maar in zijn algemeenheid is het type spitsgatter niet echt gebouwd voor de kanalen etc en kan dus wel wat hebben. Vaak haakt de bemanning eerder af dan de boot.

Maar nu on topic , een boot koop je voor een deel afhankelijk van je vaargebied. Ik heb een 32 ft spitsgatter, bewust gekocht omdat ik van wat ruimer water en zee hou. Ik ben er vorig jaar van 200 km ten noorden van Bergen (N) naar NL komen varen. Ik heb 25 jr een zeilboot gehad en een motorboot gedraagt zich nu eenmaal anders op het ruimte water maar ik was zeer te spreken over mijn spitsgatter in ieder geval. Kijk eens op Fin.no daar kun je van alles vinden en kun je de prijzen wat vergelijken, overvaren is het probleem niet maar de kosten voor diesel kunnen aardig oplopen.

Spitsgatters uit Noorwegen hebben , als de motor al eens vervangen is, vaak een (te) zware motor , dit vanwege het vaargebied ( zee omstandigheden) en het weer. Maar in zijn algemeenheid is het type spitsgatter niet echt gebouwd voor de kanalen etc en kan dus wel wat hebben. Vaak haakt de bemanning eerder af dan de boot.
Laatst gewijzigd door Svalk op 20 Jun 2023, 12:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Noorse schepen Scand, Skagerak etc....

Berichtdoor chaea » 20 Jun 2023, 12:43

[/quote]

Waar baseer je dat op, want ik heb het idee dat het allemaal wat beter ge-engineerd is tegenwoordig.[/quote]

Op ervaring, ik heb het in dit geval puur over de polyester boten en niet over de motor etc.

Had ik wat duidelijker in moeten zijn.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten