scheurtje in teakdek

scheurtje in teakdek

Berichtdoor adventure1 » 08 Jan 2012, 13:13

In het teakdek van mijn polyester boot zit een scheurtje, ik kwam daar achter doordat het op die plek langer nat bleef, het is niet zo dat het teak echt duidelijk is opengebarsten.
Als ik er op ga staan dan borrelt er wat water omhoog dus het regenwater dringt tussen het teak en het onderliggende dek door.
Gelukkig is het geen stalen dek maar ik wil het niet zo laten zitten, het risico bestaat volgens mij ook nog dat het teak, zodra het gaat vriezen omhoog wordt gedrukt door de bevriezing van het water.
De boot ligt gewoon in het water momenteel, niet overdekt.

Wat kan ik daar aan doen?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je zoiets met polyesterhars kan repareren maar hoe krijg je dat opgebracht, ik denk dat je het moet injecteren?
Kan dat met deze buitentemperatuur?
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: scheurtje in teakdek

Berichtdoor sigdock » 08 Jan 2012, 13:20

Voordat je gaat repareren is het in ieder geval noodzakelijk om te zorgen dat het water wat er nu onder zit weg is en dat het hout goed droog is. Als de boot niet naar binnen kan dan is hetwel zinvol om er een winterkleed overheen te leggen. Verder zeg je dat je dat er niet duidelijk iets is opengebarsten maar hoe komt het water dan omhoog? En heb je de rest van het dek geinspecteerd op eventuele andere lekkages of beschadigingen?
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: scheurtje in teakdek

Berichtdoor adventure1 » 08 Jan 2012, 13:56

sigdock schreef:Voordat je gaat repareren is het in ieder geval noodzakelijk om te zorgen dat het water wat er nu onder zit weg is en dat het hout goed droog is. Als de boot niet naar binnen kan dan is hetwel zinvol om er een winterkleed overheen te leggen. Verder zeg je dat je dat er niet duidelijk iets is opengebarsten maar hoe komt het water dan omhoog? En heb je de rest van het dek geinspecteerd op eventuele andere lekkages of beschadigingen?


Het water komt omhoog door een miniem scheurtje in de teaklat, ik zie het water er tussen door sijpelen als ik op die plek druk met mijn voet. Rest van het dek is in orde, geen natte plekken, geen scheuren.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: scheurtje in teakdek

Berichtdoor Wilfried » 08 Jan 2012, 14:37

Water heeft zo zijn eigen wegen om ergens terug uit te komen, waarmee ik wil zeggen dat het misschien 1 of 2 meter verder naar binnen komt, dus zoals Sigdock schreef: je dek heel goed inspecteren. Ik zou het voorlopig dicht maken met een klein lapje plastiek of zo er over te spannen, ondertussen kan het uitdrogen, en als de temperatuur het toelaat het scheurtje wat verdiepen en verbreden en opvullen met 'kneedbaar hout" (epoxy) of met epoxy die je verdikt met schuurstof van teak (zo krijg je het minste kleurverschil)
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: scheurtje in teakdek

Berichtdoor susho » 08 Jan 2012, 16:16

Wat voor onderdek ligt er onder? en hoe zit het teak daar op vast?
Als het onderdek rot(komt vaker voor) is er geen eenvoudige oplossing, dan moet er een stuk dek af.
om het e.e.a. nog wat op te lossen kun je epoxy met een injectiespuit er onder proberen te krijgen, dan wel vanaf 15 graden, met droog hout!
susho
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 22:49
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten