Lekkende schroefaskopeling

Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor HarryPW » 21 Mei 2023, 22:32

Wij hebben een kruiser uit 1964. Hierin zit een voor ons (en ook voor veel kenners) een onbekende schroefas koppeling. Nu zei iemand dat het vetkoord vervangen dient te worden. Heb alleen heen flauw idee waar hier dan het vetkoord zou moeten. Boot ligt nu op de werf. Bijgaand een afbeelding met een beschrijving van de koppeling. Iemand een idee?
Afbeelding
HarryPW
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 22:05
ligplaats: Numansdorp
info: Kruiser uit 1964. Inboard Peugeot Indenor

Re: Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor SimondeDanser » 22 Mei 2023, 01:31

Dit is de koppeling. Inderdaad een bijzondere, zo te zien met ingebouwd stuwlager. Wellicht een zelfbouw, maar niet van een dummie.
Een vetkoord of andersoortige afdichting zal je niet in/bij deze koppeling moeten zoeken, maar ergens bij de schroefas. Dus op de foto meer naar links. Ik ben benieuwd wat je daar aantreft. Misschien ook wel een aparte afdichting.
Overigens, als er wel een vetkoord zit, vraag je dan eerst af waarom je het zou moeten vervangen. Als je geen lekkage had zou ik er niets aan doen. Oftewl gewoon laten zitten en verder van afblijven.
Het is wel verstandig om je te verdiepen in de constructie zodat je in een voorkomend geval wel weet wat je moet doen.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor SimondeDanser » 22 Mei 2023, 06:14

Ik heb de tekening nogmaals bestudeerd. Wat jij de "mantel schroefas" noemt is de schroefaskoker. Die zit vast in de boot en je schroefas loopt daar doorheen naar je schroef. En naar voor toe loopt je as door dat dikke gedeelte heen. Je noemt dit een "kogellagerhuis". Maar zit daar ook een (kogel)lager in? Hier zou een stuwlager in kunnen zitten. Maar waarom zit daar dan nog weer een ingeklemde bronzen bus voor? Dat zou uit het oogpunt van lagering dubbel op zijn.
En dan heb je nog de "koperen huls".
Hoe wordt het zaakje gesmeerd? Heb je een vetspuit of staat er ergens een vetpomp? Of zit er ergens hoger in de boot een reservoir met olie met een leidinkje naar de schroefaskoker?
Waarom mijn vraag? Als ik alles zo zie en overdenk vermoed ik dat dit een oliebad schroefas installatie is. Of in elk geval ooit zo bedoeld was. Als mijn aanname juist is dan vind je geen vetkoord in je systeem. Dan zal er waarschijnlijk ergens tussen dat bronzen lager en bus een oliekering zitten.
En wat zit er qua lager aan de buitenkant, net voor je schroef? Zit daar een afdichting in? Komt daar olie of vet uit? Draait je schroefas erg licht? Of voel je echt weerstand?
Ik kan het van de foto ook niet zien wat en hoe precies. Als dit alle informatie is die je hebt zal het open moeten om te kunnen zien hoe het precies gemaakt is. Het zal geen rocket science zijn, maar als alles lekvrij is en de as soepel draait zou ik daar eerst nog maar eens goed over nadenken alvorens alles los te gooien.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor HarryPW » 22 Mei 2023, 07:14

Bedankt voor jullie meedenken,
Deze koppeling lekt (als het de koppeling is?). Na het varen (2 a 3 uur) ligt er een behoorlijke wat water onder.

Zou die linker vetnippel zijn om de schroefaskoker te smeren? Ik begreep van iemand dat de schroefas "watergekoeld" is. Dit zou dan inhouden dat er bij de schroef geen pakking / vetkoord zou moeten zitten. Bij de schroefas afsluiting bij de schroef sluit het ook nauw (zit zo te zien ook een lager). Deze afsluiting zit momenteel onder een dikke laag verf, e.d. De schroef loopt soepel (klein beetje weerstand van het vet denk ik). Er komt geen vet uit de afsluiting buiten bij de schroef.De rechter vetnippel spuit vet bij de lager.

Op het "lagerhuis" zitten twee vetnippels. Heb alles los gemaakt en kan de lager in het lagerhuis zien, deze zit(ten) dik in het vet. Die koperen ring drukt tegen die lager en wordt vastgezet met een borgring in de lagermantel. Die huls duw je daar weer in en zet je vast met twee inbus op de as. Dit alles sluit erg nauw.

Op de schoefaskoker zit het schroefdraad. Hier zit het lagerhuis op geschroeft met een ring eronder om deze mantel te borgen.

Zal vandaag een foto maken van hoe het bij de schroef zit.
HarryPW
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 22:05
ligplaats: Numansdorp
info: Kruiser uit 1964. Inboard Peugeot Indenor

Re: Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor Kwokko » 22 Mei 2023, 14:59

HarryPW schreef:Deze koppeling lekt (als het de koppeling is?). Na het varen (2 a 3 uur) ligt er een behoorlijke wat water onder.

Het kan inderdaad ook een scheurtje zijn,dat lekt.
Ik heb bij de mijne,een bijgesneden tupperware bakje onder het gland liggen.
Zou die linker vetnippel zijn om de schroefaskoker te smeren? Ik begreep van iemand dat de schroefas "watergekoeld" is.
Dit zou dan inhouden dat er bij de schroef geen pakking / vetkoord zou moeten zitten.
Bij de schroefas afsluiting bij de schroef sluit het ook nauw (zit zo te zien ook een lager).

Een watergekoelde schroefas met smeernippels?
Die staan er denk niet voor de sier op toch? :mrgreen:
Geen pakking denk je?
Ik denk van juist wel.
Er zal wel een keerring voor erin horen.
Zo geplaatst,dat vet en water niet naar binnen kan lopen.
Qua lekkage ,kan daar je manco wel eens zitten, betekend
geen of defecte afdichting aan de voorzijde hetzij d.m.v. een vetkoord ,danwel een keerring.
Er mag gerust een beetje water in de bilge lopen, maar dat moeten geen liters zijn.
Kwokko
 

Re: Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor RuudM » 22 Mei 2023, 15:59

Heren,

zoals ik het zie (tekening) wordt het kogellager huis nergens gedragen of gesteund. naar mijn idee kan het dan alleen maar een afdichting zijn.

kan die koperen huls er niet uit geschoven worden zodat de vetkoorden zichtbaar worden?
aan draaien van de vetkoorden gebeurd dan precies andersom dan normaal. we draaien hier het huis van de vetkoorden om de as dicht te krijgen?
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor SimondeDanser » 22 Mei 2023, 16:48

Ik denk dat je het probleem in eerste instantie achterin moet zoeken. Daar komt het water vandaan. Als het achterin dicht is vind je voorin geen water.
Voorts denk ik dat dit systeem niet door water wordt gekoeld. Het zaakje is of vet, of olie, of water gesmeerd. Maar niet een combinatie van 2 van de 3. Als er vetnippels op zitten dan zitten die er niet voor niks. Het feit dat je ook water aantreft komt alleen maar doordat er iets lekt. Maar dat water hoort daar niet.
Verder onthoud ik me van enige verdere bespiegeling van het systeem want het blijft zo op afstand toch maar een grote gok.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor Rene » 22 Mei 2023, 16:49

Volgens mij zit er een keerring in, een soort van zelfde idee zit ook in de boot van mijn dochter, echter dan met een dekseltje aan de voorkant, voorzien van een keerring, een lager zit er niet in, is wel vetgesmeerd, voor het deksel zit het stuwdruklager. Draai de voorkant eens los als je op de wal ligt, dan zie je de keerring zitten.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor Kwokko » 22 Mei 2023, 20:35

SimondeDanser schreef:Ik denk dat je het probleem in eerste instantie achterin moet zoeken.
Als het achterin dicht is vind je voorin geen water.
Het zaakje is of vet, of olie, of water gesmeerd.
Het feit dat je ook water aantreft komt alleen maar doordat er iets lekt.

Ik denk dat hij het probleem helemaal niet achterin moet zoeken.
De eigenaar moet een vetspuit gaan kopen,en daarin patronen met Eurol Marine Grease in stoppen, en in de vetnippels persen.
Net zolang totdat het er achter weer uitkomt.
Schroefas een paar keer draaien ,en er een paar slagen bij in pompen.
Na het varen,een paar pompjes erin, en de boot lekt niet.
Voorste vetnippels is voor het lager voorin en keerring, en achterste vetnippels is voor de schroefas.
Olie gesmeerd is het sowieso niet , om milieu technische redenen mag dat niet met een open systeem.

Maar je kunt ook de boel achter fatsoenlijk dicht maken,zodat je niet teveel vet morst.
Op een ander forum zit ene JanSr die een mooi en goedkoop systeem heeft bedacht.
O.a. hier vind je nog enkele foto's hoe e.e.a. eruit ziet.
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... 653#p21653
Kwokko
 

Re: Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor SimondeDanser » 22 Mei 2023, 22:40

TS zou eerst eens moeten laten weten waar hij nu mee smeert. Als hij helemaal niet smeert (omdat hij ervan uit gaat dat het zaakje watergesmeerd is) dan moet hij eerst:
a. uitvinden hoe het zaakje gesmeerd moet worden, en
b. de conditie van zijn buitengland vaststellen. Dat kan nu gemakkelijk want hij schreef dat zijn boot op de kant staat.
Als blijkt dat het zaakje met vet gesmeerd moet worden, wat gezien de aanwezigheid van vetnippels zeer aannemelijk is, en de buitengland heeft niet overdreven veel speling dan heeft Kwokko gelijk en moet er een vetspuit gekocht worden. Als de buitengland daarentegen wel veel ruimte heeft dan zal dat eerst opgelost moeten worden, wellicht met de oplossing van JanSr.
Overigens is dat geen oplossing van JanSr. In schipperskringen is deze oplossen alom bekend. Alleen heeft JanSr ons pleziervaarders ervan op de hoogte gebracht.
Ik heb het trouwens van de winter bij een wat groter motorjacht ook aangebracht. We hebben daar as en buitenlager vernieuwd (had ca. 6-7 mm ruimte, dus daar bleef geen vet meer tussen zitten) en gelijk maar een slang met een rvs plaatje gemaakt. Dat draait inmiddels prima op een minimum aan vet.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten