Lekkende schroefaskopeling

Re: Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor HarryPW » 26 Mei 2023, 08:01

Dank voor alle meedenken. Heb nu de hele koppeling los gemaakt. Lagers zitten dik in het vet. Geen speling. Onderdelen zien er goed uit en zijn allen nauwsluitend. Het lijkt erop, is ook ruimte voor, dat er tussen de schroefaskoker en het lagerhuis een vetkoord moet. Het lagerhuis op aan de schroefaskoker te draaien en te borgen. De koperen ring aan de rechterkant wordt in het lagerhuis geschiven en geborgd met een klemring deze houdt de lager, en het vet, op zijn plaats. Hierin schuift de koperen mof aan de rechterkant. Deze positioneer je zo diep mogelijk en zet je vast op de as met twee imbus. Ik zal met de tijd een nieuw schema maken, met vetkoord locatie, en deze hier plaatsen, mocht dit de oplossing zijn
HarryPW
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 22:05
ligplaats: Numansdorp
info: Kruiser uit 1964. Inboard Peugeot Indenor

Re: Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor SimondeDanser » 26 Mei 2023, 10:42

HarryPW schreef:Dank voor alle meedenken. Heb nu de hele koppeling los gemaakt. Lagers zitten dik in het vet. Geen speling. Onderdelen zien er goed uit en zijn allen nauwsluitend. Het lijkt erop, is ook ruimte voor, dat er tussen de schroefaskoker en het lagerhuis een vetkoord moet. Het lagerhuis op aan de schroefaskoker te draaien en te borgen. De koperen ring aan de rechterkant wordt in het lagerhuis geschiven en geborgd met een klemring deze houdt de lager, en het vet, op zijn plaats. Hierin schuift de koperen mof aan de rechterkant. Deze positioneer je zo diep mogelijk en zet je vast op de as met twee imbus. Ik zal met de tijd een nieuw schema maken, met vetkoord locatie, en deze hier plaatsen, mocht dit de oplossing zijn

En zit er in het dikke gedeelte nu ook een kogel- of rollenlager?
En toch heb je lekkage. Dus alleen vetkoord vervangen is niet de oplossing want dan komt er nog steeds water in je schroefaskoker. Dus je moet toch ook naar het achterste lager gaan kijken lijkte me.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor Kwokko » 26 Mei 2023, 11:33

SimondeDanser schreef:En zit er in het dikke gedeelte nu ook een kogel- of rollenlager?

Is dat soms inherent aan de mogelijke "lekkage"?
Eerst maar eens afwachten of de werkzaamheden die hij heeft uitgevoerd ,soelaas bieden , i.p.v. nu dingen te roepen die irrelevant zijn.
Boot staat op het droge ,dus lekken zal deze nu niet.

En waar haal je de onzin vandaan,als je een vetkoord hebt vervangen ,dat dan een boot nog lekt?
Dat is nou juist de mogelijkheid om een boot zoveel mogelijk waterdicht te krijgen.
Nieuw vetkoord erin ,vet via nippels erin persen ,en boot is nagenoeg waterdicht.

Als bij jou de boot nog steeds lekt ,na vervanging van het vetkoord,dan doe je iets fout.
Vetkoord onder een hoek afsnijden ,het dingetje moet overlap hebben,en niet haaks afsnijden.
Kwokko
 

Re: Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor Svalk » 26 Mei 2023, 16:09

Zo is dat @Kwokko, en ........ zorgen dat de naden van het koord verschervend zijn geplaatst in de pakkingbus. :mrgreen: M.a.w. dus niet alle naden aan de bovenkant bijvoorbeeld. :o
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor SimondeDanser » 26 Mei 2023, 20:29

Ik was benieuwd of er in dat gedeelte een kogel- of rollenlager zit. Gewoon om te begrijpen hoe dat systeem nu opgebouwd is. Dat is inderdaad niet relevant voor het al of niet dicht zijn. Maar ik mag die vraag kennelijk niet stellen want dan wordt ik gelijk neer gesabeld. Er zijn zo vaak topics waar volledig wordt afgeweken van de oorspronkelijke vraag en daar doen jullie ook aan mee. En dan gebeurt er verder niks. Dus graag niet zo narrig hierop reageren.
Voor wat betreft het vetkoord zeg ik niet dat dat niet vervangen hoeft te worden. En ik weet ook best hoe het erin gezet moet worden. Ik zeg ook niet dat er geen water meer in de boot zal lekken. Ik zeg alleen dat de feitelijke oorzaak (de rootcause zoals dit heet) van de lekkage achterin zit. En daar blijf ik bij. Dat vetkoord, de naam zegt het al, moet feitelijk alleen het vet vasthouden en het water moet op het vet buiten blijven. Maar dat doet het dus klaarblijkelijk niet want het water komt door de schroefaskoker heen naar binnen. Dus waarom zou TS niet naar zijn achterste lager kijken als hij toch op de kant staat?
Maar goed, jullie gaan maar lekker verder met deze discussie. Ik reageer verder niet meer. Iedereen mag zijn eigen problemen oplossen, in elk geval zonder mij.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor HarryPW » 26 Mei 2023, 20:35

Bedankt voor jullie meedenken. Heb het ondertussen opgelost (denk ik). Ik zal van het weekend een nieuwe tekening maken zoals t nu is opgelost. Nogmaals bdankt voor jullie inbreng
HarryPW
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 21 Mei 2023, 22:05
ligplaats: Numansdorp
info: Kruiser uit 1964. Inboard Peugeot Indenor

Re: Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor eagle » 26 Mei 2023, 21:06

Een schroefaskeerring met een kogellager? Nooit gezien.. Stuwdruklager?
Betere foto,s svp.
Motor- of zeilboot?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkende schroefaskopeling

Berichtdoor Svalk » 27 Mei 2023, 03:51

SimondeDanser schreef:Ik was benieuwd of er in dat gedeelte een kogel- of rollenlager zit. Gewoon om te begrijpen hoe dat systeem nu opgebouwd is. Dat is inderdaad niet relevant voor het al of niet dicht zijn. Maar ik mag die vraag kennelijk niet stellen want dan wordt ik gelijk neer gesabeld. Er zijn zo vaak topics waar volledig wordt afgeweken van de oorspronkelijke vraag en daar doen jullie ook aan mee. En dan gebeurt er verder niks. Dus graag niet zo narrig hierop reageren.
Voor wat betreft het vetkoord zeg ik niet dat dat niet vervangen hoeft te worden. En ik weet ook best hoe het erin gezet moet worden. Ik zeg ook niet dat er geen water meer in de boot zal lekken. Ik zeg alleen dat de feitelijke oorzaak (de rootcause zoals dit heet) van de lekkage achterin zit. En daar blijf ik bij. Dat vetkoord, de naam zegt het al, moet feitelijk alleen het vet vasthouden en het water moet op het vet buiten blijven. Maar dat doet het dus klaarblijkelijk niet want het water komt door de schroefaskoker heen naar binnen. Dus waarom zou TS niet naar zijn achterste lager kijken als hij toch op de kant staat?
Maar goed, jullie gaan maar lekker verder met deze discussie. Ik reageer verder niet meer. Iedereen mag zijn eigen problemen oplossen, in elk geval zonder mij.

Mvg Felix


Op zich wel een juiste vraag maar alleen idd om te weten hoe het systeem is opgebouwd maar niet relevant in deze discussie en dat is dus voor de duidelijkheid van dit topic misschien wel verwarrend.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Vorige

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten