Drinkwaterpomp op druk

Drinkwaterpomp op druk

Berichtdoor Ronaldjack » 11 Mei 2023, 18:05

Hallo even ter voorkennis,
Ik ben Ronald een leek op drinkwaterpompen aan boord, maar nou heb ik een Biltema 25-999 drinkwaterpomp werkend op waterdruk,
die wel heeft gewerkt en die nu niet meer aanslaat.
Wij hebben de boot nog niet zo lang dus er zijn wat zaken die ik nog niet weet.

Wat is er gebeurd,
Water kraan van de wasbak aangezet wanneer de pomp niet aanstond ( geen voeding )
Waterdruk was redelijk en liep af tot 0 er kwam niets meer uit.
Ik dacht oke, pomp aangezet ( Aparte schakelaar ) maar helaas hij slaat niet meer aan.
Wat mij wel opvalt is dat de pomp nu langzaam erg warm wordt en niet aanslaat.
Ik heb de aanvoerstroom gemeten en er staat gewoon 12 volt op de aansluiting.
De watertank is max gevuld en als ik de kraan aanzet gebeurt er helemaal niets.

Wie kan mij hierover wat vertellen of misschien doe ik wel wat verkeerd ?

Mvg Ronald
Ronaldjack
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 Mei 2023, 10:40
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats:
info: Biam 800
Perkins 4.154 70 PK Diesel

Re: Drinkwaterpomp op druk

Berichtdoor SimondeDanser » 12 Mei 2023, 00:15

Als de electromotor warm wordt maar niet draait is de kans groot dat de pomp vast staat. Dan vliegt zeker ook de zekering eruit?
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Drinkwaterpomp op druk

Berichtdoor Ronaldjack » 12 Mei 2023, 09:11

SimondeDanser schreef:Als de electromotor warm wordt maar niet draait is de kans groot dat de pomp vast staat. Dan vliegt zeker ook de zekering eruit?
Mvg Felix


Hoi Felix,

Bedankt voor jou reactie, maar ik heb het waarschijnlijk niet zover laten komen dat de zekering eruit springt heb hem volgens mij vroegtijdig uitgezet.
Maar is deze makkelijk te repareren of is het endex voor deze pomp ?
Of zijn er manieren om hem los te krijgen ?

Mvg Ronald
Ronaldjack
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 Mei 2023, 10:40
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats:
info: Biam 800
Perkins 4.154 70 PK Diesel

Re: Drinkwaterpomp op druk

Berichtdoor SimondeDanser » 12 Mei 2023, 10:25

Ronaldjack schreef:Hoi Felix,

Bedankt voor jou reactie, maar ik heb het waarschijnlijk niet zover laten komen dat de zekering eruit springt heb hem volgens mij vroegtijdig uitgezet.
Maar is deze makkelijk te repareren of is het endex voor deze pomp ?
Of zijn er manieren om hem los te krijgen ?

Mvg Ronald

Goed dat je hem snel hebt uit gezet want als er geen zekering tussen zou zitten zou hij doorbranden.
Ik ken deze pomp niet. Nog nooit van gehoord zelfs. Dus met de verdere oplossing kan ik je helaas niet helpen. Ik zou als alternatief maar alvast eens gaan kijken maar bijv. een Flojet pompje. Die kosten de wereld niet, maar dan heb je wel weer water.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Drinkwaterpomp op druk

Berichtdoor den willem » 12 Mei 2023, 10:50

Je kan altijd proberen ze eens in te schakelen en er een tik op te geven (met beleid) met een hamer bv. Kan soms genoeg zijn om de blokkade op te heffen.
Is maar een tijdelijke oplossing (als het werkt), zal de oorzaak van het blokkeren niet wegnemen.
den willem
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 18 Dec 2019, 17:23
ligplaats: Gent
info: 1973 stalen kruiser "Mistral" - yachtwerf Zwijnaarde (B) - 12,6m - DAF DT615M

Re: Drinkwaterpomp op druk

Berichtdoor Wolf1 » 12 Mei 2023, 12:47

De hamer lijkt me niet echt de oplossing, zou hem eens met beleid uitelkaar halen, komt het probleem meestal vanzelf naar voren !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Drinkwaterpomp op druk

Berichtdoor SimondeDanser » 12 Mei 2023, 22:44

Pompen zat van Biltema op het internet, maar de pomp met de opgegeven nummers kan ik niet vinden. Wel zag ik dat ze ook een versie hebben wat een tandwielpomp is. Als jouw pomp toevallig van dat type is dan zou ook een goede mogelijkheid van je probleem vuil in de pomp kunnen zijn.
Verder sluit ik me aan bij @Wolf1. Met een hamer repareer je nooit iets. Dus demonteren dat ding.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Drinkwaterpomp op druk

Berichtdoor Ronaldjack » 13 Mei 2023, 09:39

Goedemorgen,

Allen bedankt voor alle reacties.

Ik ben erachter wat er scheelt aan de pomp.
Pomp gedemonteerd en los aangesloten op een ander voedingsbron.
De pomp kwam langzaam opgang en maakte een raar en slijpend geluid.
Paar keer gedaan maar liep niet lekker. en we hadden al eerder problemen met de pomp dus...

Dus besloten om een andere aan te schaffen. de Par-Max 2 geschikt voor 3 waterpunten en druk gestuurd.
Vanmiddag monteren en dan eindelijk weer warm en koud water aan boord.

Nogmaals dank voor het meedenken.

Mvg Ronald
Ronaldjack
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 Mei 2023, 10:40
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats:
info: Biam 800
Perkins 4.154 70 PK Diesel

Re: Drinkwaterpomp op druk

Berichtdoor Ronaldjack » 13 Mei 2023, 09:41

SimondeDanser schreef:Pompen zat van Biltema op het internet, maar de pomp met de opgegeven nummers kan ik niet vinden. Wel zag ik dat ze ook een versie hebben wat een tandwielpomp is. Als jouw pomp toevallig van dat type is dan zou ook een goede mogelijkheid van je probleem vuil in de pomp kunnen zijn.
Verder sluit ik me aan bij @Wolf1. Met een hamer repareer je nooit iets. Dus demonteren dat ding.
Mvg Felix



Klopt deze versie 25-999 Biltema is alleen te krijgen in Noorwegen.

Maak het is al opgelost gewoon een NIEUWE POMP Par-Max 2

Bedankt voor jou reactie.

Mvg Ronald
Ronaldjack
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 Mei 2023, 10:40
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats:
info: Biam 800
Perkins 4.154 70 PK Diesel

Re: Drinkwaterpomp op druk

Berichtdoor eagle » 13 Mei 2023, 14:02

Biltema is een ring van warenhuizen in techniek voor de particulier, voortkomend uit een automaterialen firma (Bil = Auto..). Te vinden in vrijwel alle grotere steden in heel Scandinavië en Finland. Ze hebben een aparte afdeling voor bootspullen. Prijzen zijn redelijk laag, Kwaliteit is navenant. Veel komt uit China, onder eigen label.

De pomp is een Singflo 11,6 LPM. Drievoudige membraanpomp.
Ze raken steeds op dezelfde wijze defect: De motor is een shuntmotor met een veld van twee permanente magneten, die in het motorhuis zijn gelijmd. In een zilte omgeving verroest de binnenzijde van het motorhuis, en roest het ook tussen huis en magneten; die komen los, en trekken zich aan de rotor, die daardoor sterk geremd wordt, en zeer langzaam draait, met een Slepend geluid. (komt ook vaak voor bij ruitenwissermotoren type wormkast)
Demonteren is een crime; De motor as zit in een exenter geklemd, met een inbus-stelschroef waar je heel slecht bij kunt. Na demontage de magneten lijmen met epoxy; pas op: in exact de originele stand!. Daarna met kunstgrepen de verende borstels bedwingen bij de montage... Paar keer gedaan, daarna nooit meer..

De oudere kleinere Noorse spitsgatters hebben af werf een voetpomp voor het drinkwater; veel schippers bouwen dat om met zo,n El pompje dat ze halen bij..Biltema.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten