Opnieuw aflakken van de boot

Opnieuw aflakken van de boot

Berichtdoor Christian2019 » 17 Feb 2023, 08:40

Beste allemaal,
Ik heb de vraag volgens mij al eens voorbij zien komen maar kan hem niet zo terug vinden.
Mijn polyester boot is nu voorzien van Epifanes mono aflak, de boot staat altijd op de trailer en vaar in de zomer dagen 2x per week in zoet water en that’s it.

Ik wil graag de boot opnieuw aflakken en voorzien van een sterkere lak.
Als ik naar epifanes kijk is hun 2K lak 750 gram goed voor 8m2 obv 50 micron (0,05mm)
Nou ja omgerekend kom ik uit op dikke € 700,- aan lak.

Ik werk in de auto wereld en heb een spuitcabine tot mijn beschikking en kan zelf redelijk met een spuitpistool overweg.
Waarom zou ik niet 4 of 5 lak lagen doen van 2K autolak icm blanke lak aflak 2K?
Alle kleuren heb ik tot mijn beschikking Incl inkoopprijs en ik kan pakken hoeveel ik nodig ben dus nooit teveel of te weinig.

Ene zegt je hebt botenlak en autolak en dat moet je zo houden, maar is dat niet een commercieel verkoop verhaal??
Autolak doorstaat sneeuw, hitte, vliegen die met 150km/h erop plakken enzo en autolak blijft goed.

Zelfs verhaal als de “speedwax” die mega duur is, samenstelling is hetzelfde als autowax die 60% goedkoper is….

Ik hoor graag en alvast bedankt
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)

Re: Opnieuw aflakken van de boot

Berichtdoor aquanaut » 17 Feb 2023, 10:50

Mijn huidige schip staat in de NEXA AUTOColor TurboPlus 2K (P4)
De vorig stond (en staat na ruim 12 jaar nog steeds) in exact dezelfde lak.

Deze basislak is een enkel laags systeem waar dus geen blanke lak overheen gaat, maar gewoon meerdere lagen over elkaar (wel eerst een NEXA 2K primer toepassen)
Met in totaal 4 lagen (excl primer) kun je dus wat jaren vooruit (als je geen schade vaart)

Door een andere harder te gebruiken kun je dit systeem ook "kwasten" waardoor bijwerken eenvoudig kan.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Opnieuw aflakken van de boot

Berichtdoor aadbloem » 17 Feb 2023, 11:14

Wel even zorgvuldig uitzoeken hoe je een 2K lak over een 1K kan zetten. Ik heb een professioneel gespoten sloep gezien waar de 2K lak de onderliggende laag 1K gewoon oploste als verfafbijt. De lak bladderde gedurende het seizoen langzaam van de sloep.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Opnieuw aflakken van de boot

Berichtdoor Christian2019 » 17 Feb 2023, 16:22

aquanaut schreef:Mijn huidige schip staat in de NEXA AUTOColor TurboPlus 2K (P4)
De vorig stond (en staat na ruim 12 jaar nog steeds) in exact dezelfde lak.

Deze basislak is een enkel laags systeem waar dus geen blanke lak overheen gaat, maar gewoon meerdere lagen over elkaar (wel eerst een NEXA 2K primer toepassen)
Met in totaal 4 lagen (excl primer) kun je dus wat jaren vooruit (als je geen schade vaart)

Door een andere harder te gebruiken kun je dit systeem ook "kwasten" waardoor bijwerken eenvoudig kan.

Aquanaut


Super bedankt voor de reactie en toelichting!!
Zoals je schrijft en jouw ervaring is klopte mijn gevoel dus.
Ik ga even uitzoeken om van 1K naar 2K te gaan maar dat komt wel goed.
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten