Raamrubbers Risør 27

Raamrubbers Risør 27

Berichtdoor Viafortezza » 25 Aug 2022, 15:01

Beste forumleden,

Weet iemand van jullie of de raamrubbers voor de kajuiten van een Risør 27 nog te koop zijn? En zo ja, waar? Het gaat om de ramen met de ronde hoeken (afgebouwde versie). Van eagle heb ik ooit begrepen dat de ramen van Golar/Ertec zijn, maar daar op zoeken levert niets op. Hoop dat iemand mij op weg kan helpen. Alvast bedankt! Met hartelijke groet.
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Raamrubbers Risør 27

Berichtdoor eagle » 25 Aug 2022, 18:20

Raamwerk van Risor 27 is idd van Golar, nu Ertec.

Om welke rubber gaat het? Die, waarin het glas is gevat, of het rubber tussen het alu-kozijn en de polyester wand?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Raamrubbers Risør 27

Berichtdoor Viafortezza » 26 Aug 2022, 13:57

Nooit bedacht dat het gaat om twee rubbers per raam. In principe dan beide. Op dit moment heb ik gelukkig geen lekkage, maar de voorramen zijn nogal lelijk. Ik zou dat willen vervangen. De rubberen ‘omlijsting’ van het alu kozijn ontbreekt sowieso en de rubber rand om het glas is lelijk gekit. Ik weet niet wat bij welk rubber hoort en ik weet ook niet wat ik ga aantreffen als ik het raam eraf ga halen. Vandaar dat ik in principe in beide rubbers geïnteresseerd ben. Met hartelijke groet, Viafortezza.
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Raamrubbers Risør 27

Berichtdoor eagle » 26 Aug 2022, 17:04

De in Noorwegen gebouwde Risors, door Buvika Slip in Risor, waren er als kasco en afgebouwd. De Kasco,s hadden Verstekgezaagde kozijnen; de Afgebouwde hadden naadloos gebogen kozijnen. Importeur was toen De Boarnstream (Fam. Hokwerda) in Irnsum.
Toen Buvika failliet ging, kocht Hokwerda de mallen, en bracht ze onder bij de Saga werf in Selje; Die bouwden voor Hokwerda er kasco,s uit, die naar Irnsum gingen, en daar werden afgebouwd. Deze zijn oa te herkennen aan de rondzit in de voorkajuit.

De kozijnen zijn origineel gemonteerd met vulkaniseerband tussen kozijn en huid; dat droogt uit en geeft dan lekkage. Raam uitbouwen, oud rubber verwijderen, kozijn en huid schoonmaken met wasbenzine (dat lost de rubbersporen op), en opnieuw monteren met EPDM Celband zelfklevend, aanbrengen op de huid. Bij het plaatsen van de binnenrozet, de vele schroefjes Niet in Eenkeer vastdraaien, maar in etappes, zodat er geen knikken in de rozet ontstaan. Bij het plaatsen van zo,n schroefje eerst met lichte druk linksom draaien, totdat de draad in zijn oude schroefgang valt, om dubbel tappen te voorkomen. Tenslotte het te brede celband afsnijden langs het kozijn.

Het Glasrubber is een speciaal U-vormig profiel, dat in uitsparingen van het kozijn en rozet past, en om het glas sluit. Geeft zelden lekkage...

Graag even een foto van een raamdetail, en de gewenste totale lengte opgeven, dan kijk ik wat er nog is...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Raamrubbers Risør 27

Berichtdoor Viafortezza » 27 Aug 2022, 08:44

Dat zou fantastisch zijn! Vanmiddag ga ik naar de boot en zal ik een paar foto’s maken. Gr. Viafortezza.
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten