Roerblad Saga 20

Roerblad Saga 20

Berichtdoor De Neve » 22 Aug 2022, 13:42

Beste watersporters,
Sinds kort heb ik een Saga 20 in mijn bezit en het valt me op dat dit schip nagenoeg niet op het roer reageert bij achteruit varen.
Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben, en beter nog: een oplossing?
Groet, De Neve.
De Neve
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 22 Aug 2022, 13:36
ligplaats: Langwar
info: Saga 20

Re: Roerblad Saga 20

Berichtdoor heuvels » 22 Aug 2022, 14:00

Heeft te maken met de afmeting van het roer. Schroefaangedreven schepen kunnen volstaan met een kleiner roer dan bijv. zeilschepen. En dat stuurt niet lekker achteruit. Schepen met een groter roer zoals zeilschepen of sommige sloepen varen en sturen wel met groot gemak achteruit.
Als je een kleiner roer hebt zoals blijkbaar de Saga dan heb je met achteruitvaren ook last van het wieleffect. Dat kun je grotendeels ongedaan maken door met een stoot gas vaart te maken en dan het gas er af te halen, dan heb je een beetje controle met je kleine roer.
Soms moet je vooruit even recht trekken.
Misschien zijn roeren wel groter te maken, daar heb ik geen ervaring mee, maar dan wordt het wel kwetsbaarder.
Mijn boot heeft ook een klein roer, maar vooruit navigeert hij als de beste, ik kan bijna om de as draaien. Achteruit is het tobben vooral als er wind staat, ik heb geen boegschroef.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Roerblad Saga 20

Berichtdoor De Neve » 22 Aug 2022, 14:28

Hoi heuvels, dank voor je reactie en tips.
De Saga heeft i.d.d. een erg klein roerblad, dat achter de schroef gemonteerd zit.
Bij vooruit varen kun je door een stoot gas te geven de wendbaarheid positief beïnvloeden, maar achteruit heeft dit nauwelijks effect. In de haven moet ik derhalve heel wat voor- en achteruit steken om in en uit de box te komen.
Iemand bij mij om de hoek heeft het roerblad van zijn spitsgatter (zelfde formaat als de Saga 20) bij wijze van proef provisorisch groter gemaakt door er aan beide zijden een plaatje HPL tegenaan te schroeven, en nu manoeuvreert zijn schip als de beste. Ik denk dat iets dergelijks ook voor mijn Saga zou kunnen helpen. Maar dat moet dan tot de winter wachten.
De Neve
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 22 Aug 2022, 13:36
ligplaats: Langwar
info: Saga 20

Re: Roerblad Saga 20

Berichtdoor Marie Christina » 22 Aug 2022, 14:58

Zoals ik het aan mijn studenten uitleg:
Een roer heeft een x aantal liters langstromend water per y tijdseenheid nodig om zijn werk te kunnen doen
Vooruit varend komt zo'n roer daar makkelijk aan.
Dan zorgt de schroef daar voor.
Opbrengst schroef en oppervlakte roer zijn (doorgaans) daar ook op elkaar op afgestemd.

Achteruit varend lukt dat x/y meestal niet.
Meestal.
Want de LM van mijn vader, bijvoorbeeld, was achteruit varend bijna net zo braaf als vooruit.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Roerblad Saga 20

Berichtdoor De Neve » 22 Aug 2022, 17:15

Marie Christina schreef:Achteruit varend lukt dat x/y meestal niet.
Meestal.
Want de LM van mijn vader, bijvoorbeeld, was achteruit varend bijna net zo braaf als vooruit.


Hoi Marie Christina,
Uit je reactie begrijp ik dat je een vak doceert dat iets met hydro-dynamica te maken heeft. Wat interessant!!!
Ik ben dan ook uitermate benieuwd naar jouw verklaring van het roergedrag van jouw vaders LM.
Is hydro-dynamica geen absolute wetenschap? Of zijn er factoren in het spel die wij over het hoofd zien? Het een sluit het ander niet uit, vanzelfsprekend ;-)
De Neve
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 22 Aug 2022, 13:36
ligplaats: Langwar
info: Saga 20

Re: Roerblad Saga 20

Berichtdoor eagle » 22 Aug 2022, 18:24

LM 27, of 28?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Roerblad Saga 20

Berichtdoor Marie Christina » 22 Aug 2022, 18:49

@Eagle Daar vraag je zo wat.
Het is alweer zo lang geleden.
Maar volgens mij was het een 27.
Zo één zonder achterkajuitje.

@De Neve
Docent in hydrodynamica...
Hmm, da's wel een mooie titel voor op mijn visitekaartje.
Want daar staat nu op: docent nautische vakken.
(En dat aan de zeevaartschool in Delfzijl.)
Dus ook manoeuvreren.
En daar komt uiteraard de werking van schroef en roer bij kijken.

En die houden zich behoorlijk aan de natuurkundige wetten, inderdaad.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Roerblad Saga 20

Berichtdoor eagle » 22 Aug 2022, 19:23

Reden van de vraag was: De 27 en de 28 hebben totaal verschillende roeren.

De 27 heeft, evenals een Saga 20, een Naca roer, met een klein balansdeel. Dat stuurt prima bij Vooruit: licht en nauwkeurig rond de nul. Bij Achteruit is het in het nadeel, want er is redelijk veel snelheid nodig. Opgepast! Stuurwiel vasthouden; roer slaat anders opeens uit, tot de aanslag!
Vergroten van het roer zorgt voor zwaarder sturen bij Vooruit, en het toenemen van de wegklap neiging bij Achteruit..

De 28 heeft een zwaardroer aan een skeg, diep en slank, bedoeld om te sturen met de vaarsnelheid. De propeller zit ver Voor het roer, vanwege de saildrive. Bijgevolg stuurt dat bij Achteruit goed.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Roerblad Saga 20

Berichtdoor Marie Christina » 22 Aug 2022, 19:32

Dan was het de 27, want wat je daar beschrijft herken ik maar al te goed.
En geen houden aan als het eenmaal begon: rrrrrrt bam!
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten