Nieuwe waterlijn aanbrengen anti fouling

Nieuwe waterlijn aanbrengen anti fouling

Berichtdoor Ockelbo » 28 Okt 2021, 22:24

Hallo allemaal,

Er zijn al veel vragen gesteld over anti fouling maar ik kom er nog niet helemaal uit als leek.

Ik heb een nieuwe en iets zwaardere motor achterop de boot hangen met elektrische start. Daardoor hangt de boot achter iets dieper in het water. Nu is de boot voordat ik hem heb gekocht keurig opnieuw in de lak gezet met een zwarte zachte anti fouling. Zo’n 15 cm boven de waterlijn. Die waterlijn loopt nu niet meer evenwijdig met het water en dat is niet heel fraai.

De boot is sinds vanmiddag uit het water op de trailer. Kan ik de oude zwarte anti fouling er helemaal vanaf spuiten tot de witte basislaag zichtbaar is of lukt dat niet, blijft dat verkleurd/zwart?

Is er een andere manier om de anti fouling eraf te krijgen zonder de witte gelcoat te beschadigen, zodat ik nieuwe anti fouling kan aanbrengen die gelijk loopt met de waterlijn, die nieuwe laag moet toch gebeuren elk jaar.

Bedankt voor jullie suggesties.

Afbeelding

Afbeelding
Ockelbo
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 28 Okt 2021, 22:02
ligplaats: Heemstede
info: Ockelbo sloepje met 8 pk buitenboord motor

Re: Nieuwe waterlijn aanbrengen anti fouling

Berichtdoor heuvels » 28 Okt 2021, 23:50

of misschien wat gewicht voor in de punt??
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Nieuwe waterlijn aanbrengen anti fouling

Berichtdoor Marie Christina » 29 Okt 2021, 07:30

Een waterlijn wordt afgezet op de lijn wanneer het schip geen trim en geen slagzij heeft.
Waterpas ligt dus.
Juist om in de situatie als deze te kunnen bepalen wat er met de gewichtsverdeling in het schip moet gebeuren om het zo te ballasten dat het in het water ligt zoals jij dat wilt.

Je wensen aanpassen aan de situatie doe je pas als het echt niet anders kan
Andersom is veel beter: de situatie aanpassen aan jouw wensen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Nieuwe waterlijn aanbrengen anti fouling

Berichtdoor heuvels » 29 Okt 2021, 09:49

Aan het formaat van de motor te zien haal je met gemak de 20 km/uur en heb je een registratie nodig en een vaarbewijs.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Nieuwe waterlijn aanbrengen anti fouling

Berichtdoor Ockelbo » 29 Okt 2021, 17:40

Misschien is met gewicht werken in de neus. Ik heb daar namelijk een luik met ankertje.

In het geval van de stabiele positie moet ik er vanuit gaan dat de vorige eigenaar de lijn anti fouling heeft aangebracht zoals dit hierboven is beschreven.

De motor is een 8 pk 4t, 20 kmpu haal ik niet 15 op GPS. Zeker niet met meer personen.
Ockelbo
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 28 Okt 2021, 22:02
ligplaats: Heemstede
info: Ockelbo sloepje met 8 pk buitenboord motor

Re: Nieuwe waterlijn aanbrengen anti fouling

Berichtdoor Ockelbo » 29 Okt 2021, 17:41

Marie Christina schreef:Een waterlijn wordt afgezet op de lijn wanneer het schip geen trim en geen slagzij heeft.
Waterpas ligt dus.
Juist om in de situatie als deze te kunnen bepalen wat er met de gewichtsverdeling in het schip moet gebeuren om het zo te ballasten dat het in het water ligt zoals jij dat wilt.

Je wensen aanpassen aan de situatie doe je pas als het echt niet anders kan
Andersom is veel beter: de situatie aanpassen aan jouw wensen.


Duidelijk, dat helpt me absoluut.
Ockelbo
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 28 Okt 2021, 22:02
ligplaats: Heemstede
info: Ockelbo sloepje met 8 pk buitenboord motor

Re: Nieuwe waterlijn aanbrengen anti fouling

Berichtdoor heuvels » 29 Okt 2021, 18:59

Je kunt eventueel over de bestaande waterlijn een bies maken. is nog mooi ook.
Hoe breder de bies hoe meer je de waterlijn kunt corrigeren.
Je kunt hem schilderen maar ook per rol kopen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Nieuwe waterlijn aanbrengen anti fouling

Berichtdoor Nope » 29 Okt 2021, 20:59

Gooi em es in het water, dan kunnen we zien of de laag aan de achterkant omhoog moet.
Balans zoeken ook belangrijk, maar dat moet je varend doen.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Nieuwe waterlijn aanbrengen anti fouling

Berichtdoor broekie » 30 Okt 2021, 07:17

Persoonlijk zou ik een sportboot van dit formaat nooit gaan ballasten om een waterlijn verschilletje weg te werken. Dat verschil zal je alleen zien als de boot leeg afgemeerd is. Zodra je er personen in meeneemt gebeurd er van alles met die waterlijn en heb je alleen last van onnodig gewicht in de neus.
Als de waterlijn achter naar boven moet voor het gezicht in de haven, plak je de nieuwe hoogte af, schuur je de polyester, dan de primer en zet je de hele bodem (of alleen waterlijn) in een nieuwe laag AF. Elke fabrikant heeft de juiste middelen om dat te doen.
In het water zal je kleine oneffenheden niet meer zien zoals bv een naadje van de overgang.
Laatst gewijzigd door broekie op 30 Okt 2021, 08:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Nieuwe waterlijn aanbrengen anti fouling

Berichtdoor broekie » 30 Okt 2021, 07:17

Persoonlijk zou ik een sportboot van dit formaat nooit gaan ballasten om een waterlijn verschilletje weg te werken. Dat verschil zal je alleen zien als de boot leeg afgemeerd is. Zodra je er personen in meeneemt gebeurd er van alles met die waterlijn en heb je alleen last van onnodig gewicht in de neus.
Als de waterlijn achter naar boven moet voor het gezicht in de haven, plak je de nieuwe hoogte af, schuur je de polyester, dan de primer en zet je de hele bodem (of alleen waterlijn) in een nieuwe laag AF. Elke fabrikant heeft de juiste middelen om dat te doen.
In het water zal je kleine oneffenheden niet meer zien zoals bv een naadje van de overgang.
Laatst gewijzigd door broekie op 30 Okt 2021, 08:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten