Herkent iemand deze stuurinrichting?

Herkent iemand deze stuurinrichting?

Berichtdoor Viafortezza » 29 Jun 2021, 20:44

Onze Risør 27 heeft monokabelbesturing, maar ik kan er niet achter komen welk merk/model het is zonder de hele zaak te demonteren. Het liefst zou ik een foto uploaden, maar ik kan er niet achterkomen hoe dat werkt. Het stuur zit gemonteerd op een langwerpige enigszins platte witte doos. De ‘doos ‘ is vrijwel verticaal gemonteerd. Aan de hoge zijde zit het stuur, aan de onderzijde komt de kabel naar buiten. Verder is op de doos aan de kant waar het stuur niet ziteen nogal kenmerkende messingkleurige holle cilinder (bovenaanzicht) zichtbaar.
De constructie doet vermoeden dat er in de doos een ketting of band ronddraait die de kabel in- of uitduwt al naar gelang het stuur (en daarmee de ketting) linksom of rechtsom wordt gedraaid. Maar of die ketting er echt zit, is dus speculatie, want te zien is het niet.
Ik heb op eindeloos veel manieren via Google gezocht naar deze vermoedelijk uit de jaren 70 stammende stuurinrichting. Maar zonde rresultaat Ik zoek eigenlijk een gebruiksaanwijzing om te zien of hij stelbaar is. Er zit nl wat speling op.
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Herkent iemand deze stuurinrichting?

Berichtdoor stefan » 29 Jun 2021, 21:15

stefan
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Herkent iemand deze stuurinrichting?

Berichtdoor Viafortezza » 29 Jun 2021, 21:41

Afbeelding

Van onderaf gefotografeerd

@Stefan: dank voor de link naar de instructie!
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Herkent iemand deze stuurinrichting?

Berichtdoor Viafortezza » 30 Jun 2021, 19:45

Na lang zoeken uiteindelijk Via het onvolprezen Marktplaats gevonden: Daar wordt een vergelijkbaar mechaniek verkocht. Het blijkt om een ultraflex te gaan. Is nog steeds te koop als type Ultraflex TM48. Lijkt sterk op mijn vintage exemplaar, maar is waarschijnlijk een modernere variant) Vreemd genoeg wordt hij verkocht als besturing voor buitenboordmotor, maar zit bij mij toch echt op het roer achter mn inboard dieseltje. Wat een besturing geschikt maakt voor outboard of inboard is me niet duidelijk (maar dat zou weer een nieuw topic worden…)
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Herkent iemand deze stuurinrichting?

Berichtdoor Kwokko » 30 Jun 2021, 21:57

Viafortezza schreef:Vreemd genoeg wordt hij verkocht als besturing voor buitenboordmotor, maar zit bij mij toch echt op het roer achter mn inboard dieseltje. Wat een besturing geschikt maakt voor outboard of inboard is me niet duidelijk (maar dat zou weer een nieuw topic worden…)

Vreemd is dat niet ,want of je nu een bbm moet sturen of een roer ,"het is lood om oud ijzer".
En met je inboard motor heeft de besturing niets te maken.
De één of twee handle bediening van de inboardmotor zit aan de kast waar je stuur ook aan vast zit ,maar werkt geheel onafhankelijk.
Het één heeft niets met het andere van doen.
En schijnbaar vond Risör het voldoende destijds ,om daarvoor e.d. stuur bedienings systeem voorste gebruiken.
Er zijn wel meerdere motorboten waar e.d. systeem in zit.
Kwokko
 

Re: Herkent iemand deze stuurinrichting?

Berichtdoor henkvd » 30 Jun 2021, 22:40

Buitenboordmotor geschikt, heeft te maken met de stuurkabel en de bevestiging mogelijkheden van de stuurkabel, door de bracket van de motor als belangrijkste eis.
Verder maakt het idd niet uit als je deze op een andere manier geschikt kan maken voor een in- of outboard.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten