gat bovenkant spiegel dichten

gat bovenkant spiegel dichten

Berichtdoor Tinus80 » 16 Mei 2021, 13:35

Goedemiddag,

Aan de bovenzijde van mijn spiegel liep ik tegen een klein barstje/scheurtje aan die bij nader inzien een beetje ingewaterd is, hieronder zit een holle ruimte en ik kan helaas niet bij de onderkant komen. De spiegel is voor de rest nog prima, en ik wil dit plekje goed afdichten voor water en heb hem al iets uitgefreesd.

Ik ben al bezig met glasmatjes en poly-hars om een scheur in de binnenkajuit te herstellen en de leverancier geeft mij het advies dit plekje ook af te dichten met een glasmatje en hars en daarna te af te plamuren. Echter ik vraag mij af of het glasmatje dan niet te ver naar binnen gaat zakken omdat ik niet bij de onderkant kan komen.

Iemand nog tips hoe ik de onderkant toch iets kan ondersteunen zonder de boel helemaal open te halen?

groet Tinus

Afbeelding
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: gat bovenkant spiegel dichten

Berichtdoor Popeye » 16 Mei 2021, 14:46

Neem een stukje multiplex dat net door het gat past. Draai daar een schroef in die, wanneer het multiplex nagenoeg het hele gat afdicht, in het midden zit. Doe op de einden van het multiplex wat lijmkit en houdt het stukje multiplex aan de schroef tegen het polyester geklemd tot de lijmkit wat uitgehard is.

Of pur de ruimte vol!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: gat bovenkant spiegel dichten

Berichtdoor Marie Christina » 16 Mei 2021, 16:27

Goeie tip, behalve dan dat volpurren.
Zeer zeker niet doen!
Ga je spijt van krijgen.

Wat ik met een dergelijk gat wel eens gedaan heb is een flinke hoeveelheid polyesterplamuur aanmaken en dat hard laten worden tot het de substantie van stopverf heeft.
Die klont druk je in het gat.
Wat er nog uitsteekt kneed je uit over de randen.
Na uitharden met grof schuurpapier in de vorm schuren.
Vervolgens afwerken met glasweefsel en hars.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: gat bovenkant spiegel dichten

Berichtdoor Popeye » 16 Mei 2021, 19:14

Marie Christina schreef:Goeie tip, behalve dan dat volpurren.
Zeer zeker niet doen!
Ga je spijt van krijgen.

:?: Vertel?!

Helemaal volpurren hoeft ook helemaal niet. Even een flinke horizontale stoot pur bovenin tegen de wand. Blijft vast wel hangen. Een beetje hard laten worden, en daar eventuele gaatjes opvullen met pur.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: gat bovenkant spiegel dichten

Berichtdoor Marie Christina » 16 Mei 2021, 21:35

In de bagger worden regelmatig noodreparaties uitgevoerd met PUR.
Het verbaasde me telkens weer hoeveel water dat spul doorlaat en opneemt.
Voor zo'n gaatje even dicht te maken kan het wellicht wel.
Maar een ruimte ermee opvullen is een recept voor narigheid t.g.v. vocht.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: gat bovenkant spiegel dichten

Berichtdoor Lexvdpoel » 17 Mei 2021, 09:45

Soudal heeft meerdere producten met gesloten cel polyurethaan schuim, ik heb me wel eens afgevraagd of het wijs is om de banken van een kleine aluminium roeisloep vol te spuiten met dat spul :)
Ik vraag me af of iemand hier ervaring heeft met een van de volgende producten: Soudapack WST - Aquaswell - Soudaplug ST?
Is normaal gesproken voor buis en kabeldoorvoeren in kelders met hoog grondwater etc
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: gat bovenkant spiegel dichten

Berichtdoor Tinus80 » 18 Mei 2021, 18:28

Lexvdpoel schreef:Soudal heeft meerdere producten met gesloten cel polyurethaan schuim, ik heb me wel eens afgevraagd of het wijs is om de banken van een kleine aluminium roeisloep vol te spuiten met dat spul :)
Ik vraag me af of iemand hier ervaring heeft met een van de volgende producten: Soudapack WST - Aquaswell - Soudaplug ST?
Is normaal gesproken voor buis en kabeldoorvoeren in kelders met hoog grondwater etc


ik heb er niet te veel ervaring mee, maar zo lang er geen reden is om dit te doen zou ik het laten :) Mocht het schuim zich wel volzuigen met water, dan heb je ineens een hele zware boot :)

Iedereen dank voor de reacties, ik heb het probleem eerst opgelost duur klein stukje multiplex te verlijmen achter het gaat, nog even plamuren en dan een glasmatje er over heen met poly-esther hars.
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten