PVC stootrand monteren

PVC stootrand monteren

Berichtdoor Mayland » 07 Mei 2021, 14:09

Hallo allemaal,

De rubberen stootlijst van mijn bootje is echt op en versleten, tijd voor een nieuwe.
Mijn polyester boot bestaat uit twee schaaldelen waarbij de stootrand over de flens komt. De flens is in de loop der tijd op sommige plaatsen wat gedelamineerd, dat heb ik weer allemaal gerepareerd en met Polymax dichtgestreken. Het exacte stootrandprofiel (meer dan dertig jaar oud) heb ik niet kunnen vinden maar wel iets dat er dicht bij in de buurt komt. https://www.123watersport.nl/pvc-stootrand-boot-type-4.html
Dit is een stootrand van PVC en verkrijgbaar in twee types, semi-flexibel en stug. Ik heb 12m van de semi-flexibele soort besteld.
Van de leverancier kreeg ik een telefoontje dat deze niet op voorraad was, de iets stuggere variant was wel leverbaar. Deze zou nog "beter" zijn en na verwarmen in een kuip met heet water ook goed te monteren.
Ik heb ingestemd en de mooie nieuwe stootrand keurig ontvangen.
Alleen schrik ik wel een beetje van de stugheid ... Na verwarmen zal dit best wel tijdelijk flexibel worden maar ik denk niet dat ik de volle 12 meter snel genoeg geplooid krijg om e.e.a. te monteren voordat het afgekoeld is.

De stootrand zet ik vast met Bison Polymax.
Heeft iemand hier ervaring met dit klusje?
Is er een truckje om de rand tijdelijk vast te zetten?
Is er een truck om de rand bij te verwarmen, met een föhn of zo?

Tips zeer welkom, ik zal hier het verloop en het resultaat delen.
Groeten!
Laatst gewijzigd door Mayland op 07 Mei 2021, 15:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Mayland
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 14:27
ligplaats: Assen
info: Pegasus
Mayland Fisherman 16" (1979)
Mercury 18HP ML (1981)

Re: PVC stootrand monteren

Berichtdoor aadbloem » 07 Mei 2021, 15:55

Boot op de kant en ernaast een speciekuip met heet water en meter voor meter uit de speciekuip verwerken. De speciekuip op een trolley of verhuisplank. Het profiel is misschien tijdelijk te klemmen met een rijtje lijmklemmen van de Action, kosten niet veel. Je moet wel even uitzoeken of je lijmkit aangebracht kan worden op de natte profielstrip. Een zeer sterke lijm is misschien Zwaluw High Tack (Toolstation)
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: PVC stootrand monteren

Berichtdoor jade » 07 Mei 2021, 16:53

Ik zou een klem maken om het begin en eindpunt vast te kunnen zetten.
En dan inderdaad uit de kuip kokend water plaatsen, af laten koelen en dat demonteren om hem definitief vast te kunnen kitten.
Als het zo stug is blijft het na afkoelen wel ongeveer in de vorm.
Het is wel een voordeel dat als deze mogelijkheid niet toepasbaar is je wat anders kan proberen, het is niet definitief.

Zelf heb ik zo een pvc afwerkrand geplaatst op de handleuning van onze trap, met het verschil dat ik het geheel in de oven heb verwarmd naar een hoge temperatuur.
Met als verschil, er hier na begin van plaatsen er geen weg terug was, ja alleen eraf snijden.

Je zal nog versteld staan hoelang de warmte en dus de soepelheid blijft, mits goed doorgewarmd tot in de kern.
Zou dan ook eerder kiezen voor een grote wasketel, deze kan je op een mobiele gaspit tot kookpunt brengen en houden.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: PVC stootrand monteren

Berichtdoor henkvd » 07 Mei 2021, 17:12

Om te beginnen, meet de oude goed op wat betreft lengte, de stootrand blijft alleen mooi zitten als deze korter is dan als je zou meten over de flens rand.
Je moet hem dus uit rekken en het begin direct vast zetten.
Dan de specie kuip, heet water en zie maar dat je hem er omheen krijgt, een takeltje op het andere uit einde is erg makkelijk, uiteinde vast zetten en je hebt geen kit nodig en zit mooi om de romp.
lekker zonnig en een stuk warmer dan nu helpt ook erg mee.

Wat overlengte is dan handig om de takel op te zetten, vooraf heb je al een markering gezet van de oude lengte.

succes

paar handje extra is erg an te bevelen

resultaat, een pvcrand die altijd mooi strak zit en niet door extra schroeven wordt ontsierd.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: PVC stootrand monteren

Berichtdoor Mayland » 14 Jun 2021, 09:04

Met dank aan alle tipgevers hier is het gelukt om de PVC stootrand mooi en strak te monteren.
Het weer hielp mee, eerst een half uurtje laten opwarmen in de zon hielp alleen al om de stugge rol af te rollen en het middelpunt te markeren met tape. Mijn bootje staat in de schaduw, na een tijdje daar treedt de stugheid toch weer in, in ieder geval een beetje in de juiste vorm. Boot op trailer goed vastgezet en met twee ratelbanden op spanning gezet. Klinkt simpel maar kostte me behoorlijk wat inspanning :-)

Afbeelding

Bij de scherpe hoek van de boegpunt lubberde het wel, zie foto. Maar met een hete lucht pistool en een malletje werd ook dat gladgestreken. De naden heb ik mooi afgedicht met zwarte Polymax .
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Mayland
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 14:27
ligplaats: Assen
info: Pegasus
Mayland Fisherman 16" (1979)
Mercury 18HP ML (1981)


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten