Lekkage roerkoning deel 2

Lekkage roerkoning deel 2

Berichtdoor Joost Strauss » 22 Feb 2021, 18:15

Beste allen,

Ik krijg een foutmelding als ik op mijn oude bericht een reactie plaats, vandaar hierbij deel 2.

Vandaag de roerkoning gedemonteerd. Ik kwam twee ringen tegen. Een rubberen “O” ring en een soort plastic ring.
Moeten beide vervangen worden of alleen de “O” ring? De bootwinkel heeft alleen de “O” ring en zegt dat die andere
Op maat gedraaid moet worden, wat me sterk lijkt.

Graag jullie ideeën, thanks alvast.

Joost

https://imgur.com/a/fUTvDsS
Joost Strauss
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 13:18
ligplaats: Uitgeest
info: Polaris 770L

Re: Lekkage roerkoning deel 2

Berichtdoor jkos » 22 Feb 2021, 18:25

Is het een mogelijkheid om de kunststof ring om te draaien?
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Lekkage roerkoning deel 2

Berichtdoor Joost Strauss » 22 Feb 2021, 19:02

Beste, dank voor je reactie

Geen idee of dat zomaar kan. De ring is (nu) niet aan beide hetzelfde qua vorm in ieder geval.
Er zit een heel klein randje in waar de “O” ring in ligt zeg maar. De andere kant heeft aan de buitenrand een heel klein randje.
De kant van de “O” ring kán slijtage zijn, dat weet ik niet.
Joost Strauss
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 13:18
ligplaats: Uitgeest
info: Polaris 770L

Re: Lekkage roerkoning deel 2

Berichtdoor Yep » 23 Feb 2021, 14:18

Ik heb een tijd geleden ook lekkage op deze plek gehad.
Er was ruimte om niet een, maar twee seals te plaatsen.
Derhalve heb ik 2 Viton seals geplaatst.
Potdicht nu.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Lekkage roerkoning deel 2

Berichtdoor Joost Strauss » 23 Feb 2021, 18:56

Ik heb nu een oliekeerring besteld. Ga kijken of die werkt. Gok ook dat als ik alles weer netjes monteer én er weer voldoende vet in spuit alles weer netjes waterdicht zal zijn.
Joost Strauss
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 13:18
ligplaats: Uitgeest
info: Polaris 770L

Re: Lekkage roerkoning deel 2

Berichtdoor Yep » 23 Feb 2021, 19:23

Ben toch benieuwd waarom je de vraag gesteld hebt...
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Lekkage roerkoning deel 2

Berichtdoor Solita74 » 23 Feb 2021, 21:52

Hoe word die o-ring op zijn plaats gehouden als het in elkaar zit?
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Lekkage roerkoning deel 2

Berichtdoor eagle » 24 Feb 2021, 00:36

Een Polaris heeft een gietbronzen spaderoer, dat Een geheel is met de roerkoning.
Net boven het roer zit op de koning een aanslagring gegoten, die als axiaal lager werkt tegen de onderkant van de hennegatskoker, die daarvoor iets onder de romp uitsteekt. De hennegatskoker heeft daar een kraag, die met kit tegen de romp getrokken wordt door een moer op schroefdraad, in het schip. Wat hoger is er een klemsteun gemonteerd tegen een rompdeel, om roermomenten, en daarmee momenten op de koker, op te vangen. De koker heeft twee lager delen, een bovenaan en een onderaan, de ruimte ertussen is uitgedraaid, en is tevens vetkamer.

De afdichting gebeurt door een O-ring; deze ligt in een uitgedraaide kamer aan de bovenzijde van de koker, en dient een buitendiameter te hebben die goed past in de kamer, terwijl de dikte zo moet zijn dat de O-ring net iets boven de kamer uitsteekt, en tegen de roerkoning goed aanligt, onder lichte voorspanning.
De nylon ring heeft een dubbele functie: Hij is axiaal/taatslager voor het roergewicht, en hij vormt de afdekking aan de bovenkant van de kamer met O-ring.

Bij montage moet het roer naar boven worden gedrukt tot het onder taatsvlak van de koning aanligt tegen de onderkant van de h.koker. Dan de nylon ring plaatsen, met de vlakste kant naar beneden. Roer midscheeps zetten, en helm-ijzer/tiller ook. Nu de tiller over de koning schuiven, en naar beneden drukken of kloppen, tot hij goed aanligt op de nylon ring. Nog steeds het roer omhoog gedrukt houden. De klembouten van de tiller licht aandraaien, en vervolgens met hamer de tiller voorzichtig neerkloppen tot de nylon ring klem zit, en aanligt op de bovenzijde van de h.koker. De O-ring wordt hierdoor iets ingedrukt, en zal zowel tegen de kamerwanden als ook tegen de roerkoning strak aanliggen, en aldus afdichten. Daarna de klembouten van de tiller vastzetten.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkage roerkoning deel 2

Berichtdoor Yep » 24 Feb 2021, 01:08

Hoed af!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten