Schroefasanode Troll20

Schroefasanode Troll20

Berichtdoor JosV58 » 20 Dec 2020, 16:09

Ik heb een Troll20, een polyester bootje.
Nu deze op het droge ligt kan ik de schroef en de roerophanging eens wat beter bekijken.

Op de volgende link wat foto's:
https://photos.app.goo.gl/2ZYj9ZKKFGJBFef79

Ik heb een aantal vragen die ik graag wil voorleggen:

1e
Tussen de schroef en de gland zat een ring die niet vast op de as zat maar er losjes om heen bungelde. Ik neem aan dat dat de schroefasanode is en dat die eigenlijk geklemd hoort te zitten. Deze ring is inmiddels verwijderd en ik ga sowieso een nieuwe plaatsen. Is magnesium het beste materiaal voor een bootje dat in zoet water blijft?

2e
Binnen in de boot meet ik met schuifmaat een asdiameter van 25.4mm (1"). Op het stukje tussen schroef en gland echter 25mm. Ik kon er goed bij en twijfel niet aan mijn metingen.
Een verschil in diameter lijkt mij echter niet logisch. Kan het zijn dat de oude loszittende schroefasanode de schroefas heeft doen slijten?
Op de schroef staat wel iets van een codering maar dat zegt mij weinig.

3e
Hoort er geen anode aan weerszijden van de schroef?

4e
Wat voor draad zou de schroefas kunnen hebben?
Buitendiameter is net geen 16mm. Maar de draad is te fijn voor M16 dat normaal een spoed van 2mm heeft. De spoed die ik meet is eerder zo'n 1.5mm.

5e
Het roer hangt aan stalen strippen.
Net als de gland is deze niet dmv anodes beschermd. Hoeft dat niet?
Het lijkt dat deze stalen delen met de anti fouling zijn meegenomen. Is dat gebruikelijk en voldoende?

Ik hoor weer graag.....
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: Schroefasanode Troll20

Berichtdoor broekie » 20 Dec 2020, 19:43

Hallo,
Ik zal een paar dingen proberen te beantwoorden.
1- de annode moet inderdaad vast zitten, hij moet contact maken met het te beschermen staal. Op zoet neem je aluminium.
Magnesium kan ook, maar zal sneller op zijn.
2- Geen probleem. Kan zijn dat de as iets afgedraaid is voor de schroefdraad. Die 0,4 mm doet geen kwaad.
3- Soms zit er een annode over de bevestigingsmoer. Is afhankelijk van de uitvoering. Moeten niet.
4- Geen idee. Een fijne draad is sterker. Men zal een gangbare draad voor deze toepassing hebben gekozen.
5- De hak is staal. Als je geen annodische werking ziet tussen de schroefas/schroef en hak is het niet nodig.
Je kunt er altijd een annode opzetten voor de zekerheid.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Schroefasanode Troll20

Berichtdoor eagle » 20 Dec 2020, 22:01

Watergesmeerde schroefas D= 1" = 25,4 mm
Zwevende binnengland met keerringen (roestvrijstalen veer!).

Er zijn nu twee anodes: de grote bolle, en de kleine die los zit. Ze werken wel, gezien hun uiterlijk..Bij nieuwplaatsing: vrije aslengte laten tussen achterlagerhuis en anode; de as schuift nl een weinig naar voren in de vaart tgv stuwkracht op de motorrubbers.

Schroefdraad: 5/8 UNFx18g/" of 3/8 BSPx18g/" Daar is minimaal veschil tussen..

Er moet een anode geplaatst worden met aansluiting aan Een van de twee bouten, waarmee het achterlagerhuis is bevestgd. Verbinden met vertinde koperdraad 6 mm2, voor aarde doeleinden.

Keerkoppeling: waarschijnlijk VP MS. Motor: VP MB 10a (benzine), of VP MD 6/7 (diesel).

Zit het stuurwiel nog origineel tegen de stuurboord ziiwand?

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Schroefasanode Troll20

Berichtdoor broekie » 20 Dec 2020, 22:13

Kijk, de specialist kan het juiste advies en de antwoorden geven.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Schroefasanode Troll20

Berichtdoor JosV58 » 21 Dec 2020, 16:31

Eagle en Broekie bedankt voor de snelle reakties en adviezen.

eagle schreef:Watergesmeerde schroefas D= 1" = 25,4 mm
Zwevende binnengland met keerringen (roestvrijstalen veer!).

Geen idee wat je hiermee bedoeld. Heb je daar misschien een voorbeeldtekeningetje van?
Humm, watergesmeerd? Dat messing potje dat op de foto's is te zien is toch een vetpotje?

eagle schreef:Er zijn nu twee anodes: de grote bolle, en de kleine die los zit. Ze werken wel, gezien hun uiterlijk..Bij nieuwplaatsing: vrije aslengte laten tussen achterlagerhuis en anode; de as schuift nl een weinig naar voren in de vaart tgv stuwkracht op de motorrubbers.

Zie jij op de foto's twee anodes? Ik dacht dat alleen de loszittende ring tussen schroef en lagerpot een anode was. Waar zit die grote bolle dan?
Ik begrijp dat ik de nieuwe kleine anode in aluminium kan uitvoeren en dat ik deze strak tegen de schroef moet monteren om ruimte te laten tussen anode en lagerhuis.

eagle schreef:Schroefdraad: 5/8 UNFx18g/" of 3/8 BSPx18g/" Daar is minimaal veschil tussen..

Ja, omdat het een inch-sized as is, zal het wel 5/8 UNF zijn.
Ik neem aan dat de schroefas oorspronkelijk over de volle lengte 1 inch was en dat de 25mm (die ik op één plek heb gemeten) toch voortkomt uit slijtage.

eagle schreef:Er moet een anode geplaatst worden met aansluiting aan Een van de twee bouten, waarmee het achterlagerhuis is bevestgd. Verbinden met vertinde koperdraad 6 mm2, voor aarde doeleinden.

Heb je een voorbeeld van een anode die hier goed voor te gebruiken is? Is zoiets ook nodig voor het stalen ophangwerk van het roer?

eagle schreef:Keerkoppeling: waarschijnlijk VP MS. Motor: VP MB 10a (benzine), of VP MD 6/7 (diesel).

Het is een MD7B diesel. Geen idee wat de KK is.

eagle schreef:Zit het stuurwiel nog origineel tegen de stuurboord ziiwand?

Ja, dat is nog steeds het geval
[/quote]
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: Schroefasanode Troll20

Berichtdoor eagle » 21 Dec 2020, 17:27

De schroefas zelf is watergesmeerd, dwz het sternlager is een rubber lager in een messing huls, die in het sternlagerhuis geperst zit, en geborgd door de twee inbus stelboutjes . Is vervangbaar.
Het water wordt toegelaten door de twee "oortjes" links en rechts aan het huis. In de vaart scheppen ze het water, en sturen het in het lager, waar het door groeven daarin wordt afgevoerd.

Het vetpotje dient voor smering van de twee keerringen in de binnengland. Het komt tussen de twee ringen uit. De achterste daarvan houdt het water tegen. (vandaar de noodzaak van RVS veertjes in de keerringen). De binnengland lagert de as Niet; daarom is hij met de koker verbonden via een stuk rubber slang.

Ik heb de foto,s nog eens goed bekeken;
De grote bolle anode is weliswaar een schroefas anode in zn soort, maar die wordt hier toegepast als anode voor het sternlagerhuis! Nooit zo gezien maar het kan.. Waarschijnlijk is hij uitgedraaid tot de diameter van het achterste deel van het huis.
Hiermee vervalt dus de noodzaak om alsnog een exta anode te plaatsen, dat doet die bol al..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Schroefasanode Troll20

Berichtdoor JosV58 » 22 Dec 2020, 00:07

Dank voor de duidelijke uitleg Eagle!
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: Schroefasanode Troll20

Berichtdoor JosV58 » 13 Mrt 2021, 06:48

eagle schreef:Ik heb de foto,s nog eens goed bekeken;
De grote bolle anode is weliswaar een schroefas anode in zn soort, maar die wordt hier toegepast als anode voor het sternlagerhuis! Nooit zo gezien maar het kan.. Waarschijnlijk is hij uitgedraaid tot de diameter van het achterste deel van het huis.
Hiermee vervalt dus de noodzaak om alsnog een exta anode te plaatsen, dat doet die bol al..
Gr, Eagle


Ik heb voor zowel de schroefas als het sternlagerhuis/gland toch maar een anode gehaald.
Vóór het monteren van de bolanode het stukje van de gland waar die moet komen schoongekrabd. Niet geheel onverwacht blijkt de gland van een koperlegering (wsl messing) te zijn.
Heeft de anode (aluminium) dan nog wel zin? Of zou het zelfs kwaad kunnen?
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten