Betimmering

Re: Betimmering

Berichtdoor pascall » 07 Dec 2020, 11:39

FKZ schreef:Vuren voor niet zichtbaar grondhout is prima. Geen epoxy gebruiken je gaat met het monteren allemaal gaatjes in je epoxy prikken dan is het hele idee van epoxy weg. Gebruik een goede grond verf of lood menie op je vuren. Als je snel wilt werken dan zet je gewoon 10 of 20 lengtes rondom in de grond verf en ga je ze dan verwerken. Schroeven die je gebruikt in een pot met uierzalf of ander vet. Dan draaien ze er makkelijk in en ze conserveren direct het hout. Open kopse kanten kan je na smeren met grondverf. Eens met okume als plaatmateriaal. Als het zicht werk word merantie of mahonie gebruiken.


Lijk mij niet zo'n goed idee, eerst grondhout schilderen en daarna het plaatmateriaal er op lijmen, afhankelijk van de gekozen producten vaak niet bevorderlijk voor de hechting.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Betimmering

Berichtdoor FKZ » 07 Dec 2020, 14:09

Als je wilt lijmen is het anders voor dingen die opspanning staan ivm een ronding gebruik ik nog altijd schroeven omdat lijm onder spanning vroeg op laat faalt.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Betimmering

Berichtdoor Popeye » 07 Dec 2020, 14:49

Meranti is niet/nauwelijks duurzamer dan vuren, dus vuren is prima wanneer het niet met (condens)vocht in aanraking komt. 22 x 50 vind ik wel een beetje smalletjes. Je zit er zo naast met een schroef! Hetzelfde geldt voor het plaatmateriaal, maar underlayment is niet vlak genoeg en moeilijk te verwerken. Neem dan Fins vuren, maar voor ongeveer dezelfde prijs heb je 10 mm okoume. Moet je misschien alleen wat meer grondhout toepassen, maar is wel beter te verwerken.
Ik heb op de Aimee vrij veel vuren multiplex toegepast, maar nagenoeg alles is wel te inspecteren en te bereiken.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Betimmering

Berichtdoor pascall » 07 Dec 2020, 16:47

FKZ schreef:Als je wilt lijmen is het anders voor dingen die opspanning staan ivm een ronding gebruik ik nog altijd schroeven omdat lijm onder spanning vroeg op laat faalt.


Sorry, maar helaas niet mee eens.
Als de lijm vroeg of laat loslaat is de verlijming niet goed, dit kan zijn door de verkeerde lijmsoort, voorbehandeling/conditie of constructie.
In de vele objectie, wat betreft houtconstructies die onder spanning staan die ik gefabriceerde heb, bv dakspanten, stoelen, bochten/bogen in scheepsbetimmering heb ik nooit een schroef in verwerkt, en ja, nooit losgekomen!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Betimmering

Berichtdoor pascall » 07 Dec 2020, 16:57

Popeye schreef:Meranti is niet/nauwelijks duurzamer dan vuren, dus vuren is prima wanneer het niet met (condens)vocht in aanraking komt. 22 x 50 vind ik wel een beetje smalletjes. Je zit er zo naast met een schroef! Hetzelfde geldt voor het plaatmateriaal, maar underlayment is niet vlak genoeg en moeilijk te verwerken. Neem dan Fins vuren, maar voor ongeveer dezelfde prijs heb je 10 mm okoume. Moet je misschien alleen wat meer grondhout toepassen, maar is wel beter te verwerken.
Ik heb op de Aimee vrij veel vuren multiplex toegepast, maar nagenoeg alles is wel te inspecteren en te bereiken.

Groet, Jack.


Voordeel van Meranti is dat het rechtdradig is , geen kwast of en noesten, dus werkt veel prettiger.
Je moet wel kwaliteit meranti kopen,en dat is net zo duur als slechte kwaliteit, je moet het alleen zelf uitzoeken, maar dat is voor alle houtsoorten!
Laatst nog 5 balken meranti gehaald, super spul, niet te tillen, krijg je alleen als je het zelf uitzoekt en dan is het vele malen duurzamer dan vuren.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Betimmering

Berichtdoor Popeye » 07 Dec 2020, 22:45

pascall schreef:
Voordeel van Meranti is dat het rechtdradig is , geen kwast of en noesten, dus werkt veel prettiger.
Je moet wel kwaliteit meranti kopen,en dat is net zo duur als slechte kwaliteit, je moet het alleen zelf uitzoeken, maar dat is voor alle houtsoorten!
Laatst nog 5 balken meranti gehaald, super spul, niet te tillen, krijg je alleen als je het zelf uitzoekt en dan is het vele malen duurzamer dan vuren.

Mvg,

Pascal.


Ik heb nagenoeg mijn hele werkzame leven in de bouw gewerkt. Eerst als timmerman en vanaf mijn 32ste als bouwondernemer, maar ik heb nooit de behoefte gehad om meranti als constructiehout te gebruiken. Vooral niet als het niet te tillen is. Dat moet je gebruiken als raam- of kozijnhout, en wanneer dat niet goed beschermd is verrot het waar je bij staat. Gebruik dan bijvoorbeeld bankiray. Ook niet te verwerken maar dat is wel duurzaam, maar wanneer het droog blijft is dat zinloos en gebruik je gewoon vurenhout.
Maar wanneer het jouw goed bevalt moet je er gewoon mee door gaan! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Betimmering

Berichtdoor jade » 08 Dec 2020, 09:00

Je zou ook voor grenen kunnen gaan, net even wat duurzamer.
Heb het zelf ook gebruikt voor de weg te timmeren delen.
Het bevat wat meer hars en heeft zeer weinig knoesten.
Als plafond regels heb ik red-cedar gebruikt, alles wel rvs verschroeven/bouten, ook een optie, ook lekker laag in gewicht.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Betimmering

Berichtdoor kajoe » 08 Dec 2020, 10:48

wij gebruikten bij de bouw en ombouw van onze schepen naar passagiers schepen als grond houd altijd grenen .
op de spanten gemonteerde maar met een centimeter ruimte ertussen naar het dek of romp .dat was zo rond 1980 en alles zit er nog steeds in .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Betimmering

Berichtdoor Popeye » 08 Dec 2020, 13:21

Ik kan natuurlijk de omgeving en situatie niet zien waar een en ander in verwerkt wordt, droog of vochtig, maar stroken (vuren) multiplex, bijvoorbeeld 6 cm breed, vind ik heel plezierig om te verwerken. Schroeven zonder splijten, en moet het wat robuuster zijn dan schroef je er een balkje achter. En epoxy is natuurlijk altijd een optie om daarbij te gebruiken. Eventueel om te verbinden met fillets!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Betimmering

Berichtdoor pascall » 08 Dec 2020, 19:32

Nog even een aanvulling op het verlijmen van houtendelen onder spanning.

Ik heb even een voorbeeldje van een stukje timmerwerk 28 jaar geleden gemaakt, en nu nog steeds in de zelfde staat, lijmverbindingen 100 % in takt.
In dit meubel komen verschillende lijmtechnieken, verbindingen, technieken aanbod.
De uitdrukking, gelijk is niet gelijk, gaat alleen op als er een verbinding tot stand komt waar geen lijm aan te pas komt, anders is het geen probleem om een verbinding Levenslang gelijk te houden, is natuurlijk een keuzen.
Anders kan ik alleen maar zegen dat je de techniek /kennis niet beheerst als je met de uitdrukking eens bent.

Afbeelding

Deze bocht, met een radius van 30 mm, is samengesteld uit 2 mm plankjes.
Deze zijn gestoomd en gelijmd met een tweecomponentenlijm in een houten mal, door er een half op half verbinding in te verwerken, verlijmd dit niet alleen makkelijker maar vergroot je ook de lijmverbinding met 33%.
Zo ontstaat een solide verbinding die te tand der tijd doorstaat.

Afbeelding

Afbeelding

Deze bocht is net als de eerste opgebouwd uit plankjes, dan wel uit 3 mm dikte, deze zijn zonder te verhitten, dus koud in een mal op elkaar gelijmd.

Afbeelding

Bij deze ronding is een andere techniek gebruikt, deze is samengesteld uit 12 mm dik, 30 mm brede latten, deze latten zijn onder 1.5 graden verstek gezaagd.
Deze zijn in een keer gelijmd in een houten mal, uiteindelijk kwamen hier maar maar twee lijmklemmen aan te pas.

Afbeeldingupload pictures

deze koek is weer een andere constructie, dit is massief teakhout voorzien aan beide zijde van een half op half verbinding, de ronding is geschuurd op een bandschuurmachine.

Afbeelding

En deze hoekjes, deze zijn gezaagd uit massief teak, geschuurd met bandschuurmachine en rondekoeken gefreesd.

Afbeelding

En als laatst, nog een ander meubelstukje, de zitbank, de ronding in de bank is gevormd door twee 9 mm platen op elkaar te lijmen.
De overgang naar het aansluitende plaatmateriaal is onzichtbaar, de verbinding is niet meer dan multiplex strook van 100 mm breed die aan de achterzijde over de volle lengte is gelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.

P.S. ik ben geen timmerman :lol:
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten