Aansluiten bilgepomp

Aansluiten bilgepomp

Berichtdoor Michel2108 » 29 Aug 2020, 16:59

hoi,

Even een vraag betreffende het aansluiten van een Allpa 32L bilgepomp.

Ik heb deze rechtstreeks op de accu aangesloten (geen schakelaar, geen zekering..1 op 1).

Zwarte draad op de minpool, witte draad (automatisch)op de pluspool en bruin (handmatig) weggemoffelt/niet aangesloten.

Als ik het draaiknopje op de zijkant draai dan start de pomp en weekt hij 30 seconden waarna hij stopt.

Daarna doet de pomp helemaal niets meer...

Zowel handmatig (bruin) als automatisch (wit) apart geprobeerd maar geen leven meer in de pomp.
Dit is inmiddels de 2e pomp die op deze manier de geest geeft.

Doe ik iets verkeerd?

Moet hier een zekering tussen?

Help?!

Alvast bedankt.
Michel2108
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 29 Aug 2020, 16:53
ligplaats:
info:

Re: Aansluiten bilgepomp

Berichtdoor heuvels » 29 Aug 2020, 19:46

Iets met de vlotterschakelaar denk ik. Als de pomp door blijft draaien terwijl hij geen water meer pompt zou hij kapot kunnen gaan/doorbranden.
En een zekering hoort er sowieso tussen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Aansluiten bilgepomp

Berichtdoor Georges » 30 Aug 2020, 08:30

wit en bruin samen op de +
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Aansluiten bilgepomp

Berichtdoor aadbloem » 30 Aug 2020, 10:41

heuvels schreef:Als de pomp door blijft draaien terwijl hij geen water meer pompt zou hij kapot kunnen gaan/doorbranden.

Die plastic bilgepompjes hebben geen impeller in gesloten huis en kunnen volgens mij onbeperkt droog draaien.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Aansluiten bilgepomp

Berichtdoor Michel2108 » 30 Aug 2020, 10:46

heuvels schreef:Iets met de vlotterschakelaar denk ik. Als de pomp door blijft draaien terwijl hij geen water meer pompt zou hij kapot kunnen gaan/doorbranden.
En een zekering hoort er sowieso tussen.


Kan het zijn dat de pomp zonder zekering doorbrand?
Michel2108
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 29 Aug 2020, 16:53
ligplaats:
info:

Re: Aansluiten bilgepomp

Berichtdoor Michel2108 » 30 Aug 2020, 10:47

Georges schreef:wit en bruin samen op de +


Dat geeft sluiting lijkt mij?!
Michel2108
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 29 Aug 2020, 16:53
ligplaats:
info:

Re: Aansluiten bilgepomp

Berichtdoor aadbloem » 30 Aug 2020, 11:08

Michel2108 schreef:wit en bruin samen op de +
Dat geeft sluiting lijkt mij?!

Lijkt me niet en is alleen overbodig omdat je de vlotterschakelaar een plus geeft èn de directe plus aansluit is de werking van de vlotterschakelaar niet merkbaar.
Als er sluiting op zou treden zonder zekering zou de boel gaan roken hoor!!
Gebruik van een zekering van pakweg 3A of 5A is handig, voor de zekerheid. Zo'n kabel modelletje kan je direct bij de accupool toepassen.

Overigens zou ik met "automatisch" voorzichtig zijn. Ik heb vorige week een gebarsten glaasje gezien van een Delphi brandstoffilter waarbij 200 liter liter diesel in de bilge gelopen was :o
Als deze schipper een automatisch bilgepompje had gehad dan zou er een enorme hoeveelheid diesel in de sloot gepompt zijn.....
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Aansluiten bilgepomp

Berichtdoor Oeverloos » 30 Aug 2020, 11:59

Aansluitend op wat aadbloem hierboven vertelt: een wateralarm in de bilge is een goede investering.
Ze zijn er in alle prijsklassen en voorkomen allerlei ellende.

Het is niet alleen zo dat er buitenwater in de bilge kan lopen, maar ook een kapotte leiding van je drinkwatertank, van de hydrauliek, van de dieseltank, het interne koelsysteem van de motor, een verstopte beluchter die je bilge via de wc tank vult, het kan allemaal voorkomen en dan wil je graag een seintje.

Een automatische vlotter bilge pomp is niet aan te raden.

Mvrg.

Oeverloos
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 30 Aug 2020, 12:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Aansluiten bilgepomp

Berichtdoor heuvels » 30 Aug 2020, 12:14

Ik pomp mijn bilge water in een jerrycan met een kraantje onderaan. als die vol is laat ik het water weglopen in het riool. vet- en olierommel drijft bovenop en voer ik af naar de milieustraat. Met een open kuip red je het niet op deze manier natuurlijk.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Aansluiten bilgepomp

Berichtdoor kajoe » 30 Aug 2020, 12:56

die automatische bilge pompen zijn een ramp als je altijd een schone bilge hebt en er ok schoon water uitgepompt word is het niet erg ,maar zoals ezegt er ok oliën bij zitten kan het je een hele berg centen gaan kosten .
hier verscheidene keren mee gemaakt dader word meestal wel gevonden door de instanties ook al is het dagen later .
en dan is zoals al gezegd is het beter op te slaan in een vat en later aftappen .
al dat gelul van zeepmiddelen er op en het verdwijnt klopt niet het verdrijft alleen een half uurtje of meer en het is er weer er is vrijwel geen een middel die het totaal definitief laat verdwijnen alleen afzinken .
goed bij en beetje benzine of gasolie verdampt het wel maar vetten en smeeroliën dus niet .
of je moet een goede instalatie hebben met water afscheider maar dat is weer een dikke investering .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten