Maatjuh schreef:Ook ik ben heel erg benieuwd naar een inschatting van de standaard onderhoudskosten? Iemand ervaring met een spitsgatter van 30 - 40 jar oud, ongeveer 8 meter lang? Er van uitgaande dat hij altijd zijn standaard onderhoud netjes gehad heeft en je geen verrassingen tegen komt?
Ik heb wel eens gehoord van koop een boot en werk je dood..... maar waar zou je ongeveer rekening mee moeten houden? Is dat 500 euro per jaar of vele duizenden?
Vaste kosten tussen de 5-10% van de originele aankoop som gekscherend boat dollar of BEU (boat equvilent unit) genoemd.
Vaste ligt plaats tussen de 700 en 2000 euro per jaar afhankelijk van: regio en keuze om in de winter op de kant te staan of niet.
Motor onderhoud als je het laat doen rond de 300 tot 500 euro zelf doen rond de 100 als je een motor hebt met gangbare filters anders zou een filter alleen al 80 euro kosten (kijk eens bij dieseldokter.nl voor de kosten van onderhoud sets)
Verzekering 15 euro per maand (wa verzekering)
Er is natuurlijk een verschil tussen onderhoud en vernieuwing.
motoren van 30 of 40 jaar oud kunnen lang mee maar ze kunnen net als bij een 2de hand auto zomaar de geest geven. vervangen van een 30 pk zonder andere zaken zelf doen rond de 8K laten doen rond de 10. 2de hand blokje zelf doen rond de 3 laten doen rond de 5 met wat garantie.
Ik noem dat geen onderhoud.
Wellicht heb je wat aan onderstaande zaken:
-Bekleding van kussen gaan ongeveer 10 tot 20 jaar mee de vulling ongeveer 10 jaar (ik slaap het liefst op frisse matrassen dus direct nieuw als je denk de boot 5jaar of langer te houden)
-een tent gaat ongeveer 10 jaar mee als deze onderhouden word kan je met opnieuw stikken wassen en impregneren richting de 15 jaar. Dan zal je moeten vervangen of je krijgt kans op waterschade.
-schroefas na 20 jaar of 2000 motor uren waarschijnlijk alle lagers vervangen
-homokineet na 2500-5000 uur lagers vervangen
-motoren zijn na 5000 uur of 30 jaar zout water meestal wel op hun laatste benen. Vervangen verhoogt de verkoop kans en geeft veel meer rust aan boord wel grote kosten post 5 tot 10K
-Accus als je niks verbruikt gaan semi tractie accus rustig 10 of 15 jaar mee. omvormers en groot verbruikers slopen accus snel in 8 jaar is het dan wel voorbij
- polyester gaat lang mee gebeurt eigenlijk niet zo veel mee. Na 30 jaar een 2k schilderbeurt maakt je bootje weer jong en fris. Kost een winter werk en een paar blikken verf. laten doen bijna onbetaalbaar vooral de voor behandeling.
- Een boot die lang stil ligt of weinig gebruikt is heeft meer problemen dan een veel gebruikte boot waar op gepast is.
- boten zijn soort van waarde vast nieuwe spullen verhogen bijna niet de waarde van een boot. Een boot is geen 10k meer waard door een nieuwe motor van 10K waarschijnlijk wel 2 of 3K meer waard als de rest van de boot ook af is. Omdat mensen die een nieuwe motor als een usp zien waarschijnlijk willen genieten en niet willen klussen.
Mijn houten wedstrijd zeilboot kost mij ongeveer 150 euro per maand (stalling in loods onderhoud verzekering en er gaat wel een wat stuk)
Mijn motorboot kost ongeveer 100 euro per maand (winter stalling, verzekering en verbruikskosten zoals diesel en gas)
Ik heb een hele goedkope zomer lig plek bij een boer in het weiland zonder stroom water etc.
Op mijn motorbootje 9 meter staal is goed gepast maar wel wat achterstallig onderhoud en vooral techniek van 60 jaar oud. Omdat ik het een leuke boot vind besloten om dit in mijn ogen vaarbare casco op te knappen en een complete verjongingskuur te geven. Afgelopen zomer een leuke tijd mee gehad echter denk ik na het moderniseren er nog veel meer lol van te hebben.