terugkerende onderhoudskosten

terugkerende onderhoudskosten

Berichtdoor Sevas » 14 Aug 2020, 22:31

Hallo,

Ik ben me aan het oriënteren op spitsgatters (Joda, Scand, Nidelv, Master etc) rond 1980 / 1990

Hierbij ben ik benieuwd na wat de terugkerende onderhoudskosten zijn.
En mocht de boot in zout water gevaren hebben, waar moet je dan op letten, en wat voor extra onderhoud heeft de boot dan nodig? (aluminium anodes, ..)

Alvast hartelijk dank voor de hulp!
Sevas
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 13:17
ligplaats: Joure
info:

Re: terugkerende onderhoudskosten

Berichtdoor Oeverloos » 14 Aug 2020, 23:23

Hey Sevas,

Bij spitsgatters uit Nederland zou ik vooral op osmose letten.
En als de keuken niet netjes is, weglopen.
Als de machineruimte niet netjes, ook weglopen.

Spitgatters uit West Zweden hebben inderdaad op zout water gevaren. Maar er werd vaak heel goed op gepast en ‘s winters gaan ze daar normaal gesproken uit het water. Dat scheelt in het osmose risico.

Spitgatters uit Oost Zweden gaan eigenlijk allemaal uit het water. Het vaarseizoen is niet lang en het water boven Kalmar bijna zoet. Het osmose risico is meestal niet zo heel groot.

De spitsgatter (Snekke) is daar al een hele tijd niet zo populair.
Niet omdat ze niet goed zijn (want ze zijn wel goed) maar omdat ze niet zo hard gaan.
Op het water maken de Zweden meer dan goed wat ze op het land niet mogen.
Je kunt dus best een uit Zweden halen.

Waar je verder op kunt letten is of het onderwaterschip ooit is geschilderd met een epoxy laag van voldoende dikte.
Dus onder de anti-fouling.
Die maakt dat het onderwaterschip waterdicht is en dus het osmose gevaar bijzonder klein is en nauwelijks nog voor komt.

Je kunt osmose zien als er blazen die zurig ruiken op het onderwaterschip zitten. Maar soms kun je de osmose niet zien.
Verstandig is het vochtigheidsgehalte te laten bepalen en de verdere staat van het polyester.
Een compressietest van de dieselmotor door een monteur is aan te raden.

Een polyester schip, zonder epoxy, zoals uit de jaren die jij noemt, kan in het water wel 10% vocht opnemen. Daarom gingen ze vroeger ook altijd in de winter uit het water dan droogden ze op.

Ik heb jaren met een 27 voeter op de Oostzee gevaren. Nooit onveilig gevoeld, wel zeeziek.
Je ziet ze vaak heel ver op zee. Sommigen met een mast met zeilen vanwege het slingeren.
Geloof me, het scheepje kan heel wat meer aan dan de bemanning.

De onderhoudskosten zijn de motor en ligplaats/stalling. De meeste kan je zelf. Inclusief de motor, op den duur.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: terugkerende onderhoudskosten

Berichtdoor Sevas » 15 Aug 2020, 00:37

Hartelijk dank voor de reactie.

Het zijn inderdaad meer de onderhouds handelingen die interessant zijn, dan de kosten. (als je ervan uit gaat dat je veel zelf gaat doen.)

Ik heb een lijstje gemaakt van wat ik zo kon vinden.

Ik ben benieuwd naar wat ik nog mis aan controle punten.
En mocht je de "standaard" handelingen (winterklaar maken en servicebeurt) laten uitvoeren wat zou je dan ongeveer kwijt zijn?

Alvast bedankt!

PS de meeste spitsgatters werden/worden die niet in Noorwegen gefabriceerd?

Groet, Sevas

    Olie verversen
    Olie verversen keerkoppeling
    Olie en brandstof filters vervangen
    Luchtfilters reinigen
    Wierfilter reinigen
    V-snaar controleren / opspannen /vervangen
    Koelfloeistof meten / bijvullen
    Aftappen buitenwatercircuit, doorspoelen met antivries
    Impeller controleren / vervangen
    Kleppen stellen
    Drinkwatersysteem winterklaar
    Toilet winterklaar
    Douche winterklaar
    Vuilwatertank winterklaar
    Accu’s laden doormeten en winterstalling
    Controleer de schroefasafdichtingen
    Controleer speling schroefas
    Controleer gas en elektriciteitsaansluitingen
    Controleer verlichting en stekkers
    Controleer touwen en lijnen
    Voeg Startron van het merk Starbrite aan de tank toe
    Verwijder vaaraanslag
    Buitenkant boot oppoetsen
    Antifouling aanbrengen indien nodig
    Koelsysteem van antifries voorzien
    Bougies vervangen indien nodig
    Annodes conroleren
    Controleer het lakwerk
    Reddingsvesten aanwezig en in orde
    *vervang bij een automatisch opblaasbaar vest na ieder gebruik het gaspatroon en zouttablet
    Fakkels en/of lichtkogels aan boord? Controleer houdbaarheidsdatum
    Controleer brandblusser
    Controleer dekzijl (ritsen, banden en naden. Als naden lijken te slijten laat ze extra doorstikken)
    Poets dekzeil
Sevas
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 13:17
ligplaats: Joure
info:

Re: terugkerende onderhoudskosten

Berichtdoor Sevas » 15 Aug 2020, 08:33

Ik ben ook benieuwd naar het onderhoud van het polyester aan de buitenkant.
Schoonmaken bij winterklaar en vaarklaar maken. En zo vaak als je zin hebt lijkt me ;)
Maar moet je de boot ook in de wax zetten? en hoe vaak is aan te raden?
Polijsten, is dit alleen om de boot er frisser uit te laten zien?
Misschien nog andere tips?

alvast bedankt!
Sevas
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 13:17
ligplaats: Joure
info:

Re: terugkerende onderhoudskosten

Berichtdoor Sevas » 15 Aug 2020, 08:59

Onderstaande onderhoudstaken heb ik nog toegevoegd aan de lijst:

Ontstekingssysteem controleren
Koeling visueel controleren
Thermostaat controleren
Proefdraaien
Smeerpunten smeren
Schroefas smeren
Tank schoonmaken

Denk dat ik nu al aardig ver ben :P

Ook heb ik onderstaande link gevonden.
Hiermee kan ik mijn lijstje wel compleet krijgen
https://www.anwb.nl/binaries/content/as ... 1-2016.pdf

Ben nog wel benieuwd naar wat de prijzen ongeveer zijn mocht je de "standaard" handelingen (winterklaar maken en servicebeurt) laat uitvoeren.

alvast hartelijk dank!
Sevas
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 13:17
ligplaats: Joure
info:

Re: terugkerende onderhoudskosten

Berichtdoor Oeverloos » 15 Aug 2020, 18:42

Beste sevas,

Wat de kosten betreft, daar kan ik niet veel over zeggen behalve dat ze meestal uit een onverwachte hoek komen.

Iedereen heeft zijn eigen persoonlijke maatstaven bij het zoeken van een motorboot.
Denk dan aan staal of kunststof, het merk en type dieselmotor, geluiddemping of de mate van koersvastheid.

Door het zoeken ontwikkel je je eigen smaak en is de kans dat je een boot vindt die aan je verwachtingen voldoet het grootst.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: terugkerende onderhoudskosten

Berichtdoor Maatjuh » 08 Jan 2021, 00:54

Ook ik ben heel erg benieuwd naar een inschatting van de standaard onderhoudskosten? Iemand ervaring met een spitsgatter van 30 - 40 jar oud, ongeveer 8 meter lang? Er van uitgaande dat hij altijd zijn standaard onderhoud netjes gehad heeft en je geen verrassingen tegen komt?

Ik heb wel eens gehoord van koop een boot en werk je dood..... maar waar zou je ongeveer rekening mee moeten houden? Is dat 500 euro per jaar of vele duizenden?
Maatjuh
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 08 Jan 2021, 00:41
ligplaats:
info:

Re: terugkerende onderhoudskosten

Berichtdoor Nerissa » 08 Jan 2021, 02:43

Koop een boot en werk je dood slaat nergens op, wel leuk verzonnen.
Een boot is een hobby, en die mag geld kosten, maar geen vermogen.
Het gezegde komt uit de tijd dat men nog echt moest werken om een boot vrij te varen.


Maar onkosten.
Ligt er aan wat je zelf kan doen, of uit moet besteden.
Vroeger 1x een daf monteur aan boord gehad, om af te laten stellen.
Sinds dien nooit meer iemand nodig gehad
Heb nu 2 takt diesel, daar achter een PTO twin disk, vaar met een schottel.
Ben nu de twin disk aan het reviseren, nadeel van corona tijd.....2 maanden wachten op een onderdeel uit USA.

Oh ja, schroef op laten knappen bij Jooren.
Voor de rest, geen uurlonen en voor rijkosten, alleen materialen en goed gereedschap.

Grt

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: terugkerende onderhoudskosten

Berichtdoor broekie » 08 Jan 2021, 08:18

Je moet denk ik onderscheid maken tussen vaste en variabele/eenmalige kosten.
Vaste onderhoudskosten zijn in geuren en kleuren voorbij gekomen. Standaard motoronderhoud bv
Alles afhankelijk van hoeveel je vaart ook. Vergeet de ligplaatskosten niet.

Variabel zijn bv aanpassingen/vernieuwingen aan het schip.
Deze zijn sterk afhankelijk van de staat waarin je hem koopt.
Is de elektrische installatie geschikt of wil je meer functies van accu's en verblijfgemak aan boord.
Is de motor en bijbehorende installatie aan groot onderhoud of zelfs vervanging toe of niet.
Goede boegschroef of een oudje. Accu's nieuw of oud.
Is het schip overgeschilderd of origineel. Moet het een keer in de 2k lak?

Zelf heb ik een mooie Sollux 850 gehad en heel veel plezier van gehad. Spitsgatters varen zeer goed.
In de basis compleet, maar we hebben wel wat moderniseringen doorgevoerd. Vorige eigenaar was geen echte botenman en deed zelf niets.
Die zijn meestal eenmalig, maar kosten wel geld wat niet altijd terugkomt bij verkoop.
Die doe je ook voor jezelf mits je niet gaat handelen of zo.
Wij hebben bv de distributie van de motor vernieuwd, oude eigenaar vertrouwde op de haven die natuurlijk niets deed aan deze dingen.
Was wel een grote klus die veel geld had gekost bij laten doen. Je kon er namelijk niet bijkomen.
Nieuwe boegschroef met gescheiden accu systeem.
Nieuwe cabriokap en kussen.
Vochtschades binnenkant repareren.

Die zijn deels teruggekomen bij verkoop, maar we hebben ze zelf met plezier gebruikt.
De koper van mijn Sollux startte op een hele andere wijze dan wij.
Daar kun je winst halen, zoek een goed schip en onderhandel.
Dan beperk je je tot de vaste kosten.

Daarna aantal jaren gevaren met lage onderhoudskosten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: terugkerende onderhoudskosten

Berichtdoor FKZ » 08 Jan 2021, 11:27

Maatjuh schreef:Ook ik ben heel erg benieuwd naar een inschatting van de standaard onderhoudskosten? Iemand ervaring met een spitsgatter van 30 - 40 jar oud, ongeveer 8 meter lang? Er van uitgaande dat hij altijd zijn standaard onderhoud netjes gehad heeft en je geen verrassingen tegen komt?

Ik heb wel eens gehoord van koop een boot en werk je dood..... maar waar zou je ongeveer rekening mee moeten houden? Is dat 500 euro per jaar of vele duizenden?


Vaste kosten tussen de 5-10% van de originele aankoop som gekscherend boat dollar of BEU (boat equvilent unit) genoemd.
Vaste ligt plaats tussen de 700 en 2000 euro per jaar afhankelijk van: regio en keuze om in de winter op de kant te staan of niet.
Motor onderhoud als je het laat doen rond de 300 tot 500 euro zelf doen rond de 100 als je een motor hebt met gangbare filters anders zou een filter alleen al 80 euro kosten (kijk eens bij dieseldokter.nl voor de kosten van onderhoud sets)
Verzekering 15 euro per maand (wa verzekering)

Er is natuurlijk een verschil tussen onderhoud en vernieuwing.
motoren van 30 of 40 jaar oud kunnen lang mee maar ze kunnen net als bij een 2de hand auto zomaar de geest geven. vervangen van een 30 pk zonder andere zaken zelf doen rond de 8K laten doen rond de 10. 2de hand blokje zelf doen rond de 3 laten doen rond de 5 met wat garantie.

Ik noem dat geen onderhoud.

Wellicht heb je wat aan onderstaande zaken:
-Bekleding van kussen gaan ongeveer 10 tot 20 jaar mee de vulling ongeveer 10 jaar (ik slaap het liefst op frisse matrassen dus direct nieuw als je denk de boot 5jaar of langer te houden)
-een tent gaat ongeveer 10 jaar mee als deze onderhouden word kan je met opnieuw stikken wassen en impregneren richting de 15 jaar. Dan zal je moeten vervangen of je krijgt kans op waterschade.
-schroefas na 20 jaar of 2000 motor uren waarschijnlijk alle lagers vervangen
-homokineet na 2500-5000 uur lagers vervangen
-motoren zijn na 5000 uur of 30 jaar zout water meestal wel op hun laatste benen. Vervangen verhoogt de verkoop kans en geeft veel meer rust aan boord wel grote kosten post 5 tot 10K
-Accus als je niks verbruikt gaan semi tractie accus rustig 10 of 15 jaar mee. omvormers en groot verbruikers slopen accus snel in 8 jaar is het dan wel voorbij
- polyester gaat lang mee gebeurt eigenlijk niet zo veel mee. Na 30 jaar een 2k schilderbeurt maakt je bootje weer jong en fris. Kost een winter werk en een paar blikken verf. laten doen bijna onbetaalbaar vooral de voor behandeling.
- Een boot die lang stil ligt of weinig gebruikt is heeft meer problemen dan een veel gebruikte boot waar op gepast is.
- boten zijn soort van waarde vast nieuwe spullen verhogen bijna niet de waarde van een boot. Een boot is geen 10k meer waard door een nieuwe motor van 10K waarschijnlijk wel 2 of 3K meer waard als de rest van de boot ook af is. Omdat mensen die een nieuwe motor als een usp zien waarschijnlijk willen genieten en niet willen klussen.

Mijn houten wedstrijd zeilboot kost mij ongeveer 150 euro per maand (stalling in loods onderhoud verzekering en er gaat wel een wat stuk)
Mijn motorboot kost ongeveer 100 euro per maand (winter stalling, verzekering en verbruikskosten zoals diesel en gas)
Ik heb een hele goedkope zomer lig plek bij een boer in het weiland zonder stroom water etc.

Op mijn motorbootje 9 meter staal is goed gepast maar wel wat achterstallig onderhoud en vooral techniek van 60 jaar oud. Omdat ik het een leuke boot vind besloten om dit in mijn ogen vaarbare casco op te knappen en een complete verjongingskuur te geven. Afgelopen zomer een leuke tijd mee gehad echter denk ik na het moderniseren er nog veel meer lol van te hebben.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten