Sevas schreef:Hallo,
Hierbij de foto's die ik zo op mijn telefoontje heb staan.
Kunnen jullie hier wat mee, of nog even vanuit andere hoeken wat meer informatie erbij?
om direct maar te beginnen,ik vind het bar onhandig,om alle foto's in een andere tabblad te moeten openen,en als het misgaat, kan ik opnieuw hier gaan inloggen.
Deze site bied een goede oplossing voor het uploaden van foto's.
Verder vroeg ik je "hoe wordt de motor nu gekoeld". Komt geen antwoord op.
Andere gegevens ontbreken ook.
Een Volvo Penta,ach dat zegt me niks, want een Indenor DTN62 kan ook een Penta zijn,maar een Volvo M2B is ook een Penta.
Penta's zijn er in verschillende typen.
Maar afgaande op het enigste summiere dat op een foto staat, namelijk "3000",kom ik uit bij een Volvo MD17 , A of B of C.
Een 3 cilinder dus.
Impellerpomp zit achterop naast de keerkoppeling.
Waar deze koelleiding naar toe gaat, kan ik door de spaghetti aan slangen niet waarnemen.
Je kunt wel afkoppelen,zoals hier wordt beweert,maar voor hetzelfde geld koppel je daarmee je watergekoelde keerkoppeling af,en dan heb je na enige tijd gedonder.
Niet doen dus.
Het feit dat er een expansietankje op zit,duid op een warmtewisselaar,dus zit er koelvloeistof in de motor dat via en heat exchanger gekoeld word.
Het lijkt mij het beste dat je de slangen die nu naar de "boiler gaan", zo kort mogelijk bij de motor doorverbind.
Ik vind het namelijk vreemd,dat er bij jou een leiding via het expansietankje loopt,en volgens mij klopt dat ook niet.
Ik heb ze er ook afgehaald bij mijn motor,zat ook een boiler in,ook een Volvo Penta DTN55 (Peugeot-Indenor) ,en afgedopt,maar die zaten op een totaal andere manier aan het koelsysteem vast,dan dat jij het hebt.