Wat is dit precies, en waarom kun je deze niet open maken

Re: Wat is dit precies, en waarom kun je deze niet open make

Berichtdoor Kwokko » 19 Aug 2020, 00:54

Sevas schreef:De andere 2 leidingen(koelvloeistof) komen uit op de aangegeven plek op onderstaande foto.
https://drive.google.com/file/d/1320w7b ... TmfbV/view

en de opmerking:

Op onderstaande foto komen de slangen uit van de koelvloeistof.
https://drive.google.com/file/d/1320w7b ... TmfbV/view

Deze beide bestanden bestaan volgens Google niet.
Kan ze dus ook niet zien

"Het feit dat er een expansietankje op zit,duid op een warmtewisselaar,dus zit er koelvloeistof in de motor dat via en heat exchanger gekoeld word."

warmtewisselaar, heat exchanger zegt me helaas nog niets, ik zal dit opzoeken.

Laat ik het je a.d.h.v een auto uitleggen,als je tenminste een voertuig hebt.
Een warmtewisselaar is hetzelfde als een heat exchanger.
Voorin een auto,direct achter de gril,zit een radiateur,dat is in feite ook een warmtewisselaar.
Daar doorheen stroomt het warme koelwater,dat door de motor wordt opgewarmt.
Door die radiateur gaat door kleine mazen, koude rijwindlucht,die koude wordt wordt afgegeven aan dat warme water,waardoor de afkoeld,en dat koude water gaat weer via een waterpomp de motor in,zodat deze op zijn beurt ook weer wordt gekoeld.

Dat principe vind ook plaats bij je motor in de boot,maar dan door koud water langs een wisselaar te laten lopen ,dat in een soort van buis zit.
Dat koude rivierwater wordt opgepompt door het dingetje,wat op een foto zichtbaar is,dat links naast je keerkoppeling zit.
Op dat ronde dekseltje,waarin 5 of 6 schroeven zittem staat meestal de naam Jabsco.
Daarin zit de impeller,die regelmatig gecontroleerd moet worden,en zo nodig vervangen.
Deze impellerpomp pompt het water onder de boot vandaan,daarna gaat het,als het goed is, naar een wierpot,waar een zeef in zit,die wier en andere kleine onrechtmatigdheden uit het water zeeft,en vervolgens gaat dat koude water,de radiateur,wat bij een boot,een warmtewisselaar in,en geeft daar de kou af aan het koelwater van de motor,dat ook door de warmtewisselaar gaat, is een daarvan gescheiden cirquit.
Je moet dat zien als een pijpenbundeltje in een buis.
Het koelvloeistof dat door die pijpenbundeltje gaat, gaat weer naar de motor retour,en koelt de motor af,en het opgepompte koelwater(rivierwater) gaat via een leiding achter die warmtewisselaar naar de uitlaat toe.
Dat noemen wij een natte uitlaat.
Het ene systeem met koelvloeistof heeft een expansietankje,zit ook in een auto bij een radiateur ,en dient ervoor dat als het koelvloeistof heet wordt,zet dat uit,en dat moet dan ergens heen.Zou dat compleet gesloten zijn,dan barst de motor kapot,vandaar dat het via een expansietankje loopt.
Het andere koelcirquit(rivierwater) heeft dat niet nodig.
Dat is in feite drukloos.

Zo werkt het bij jou boot met de MD17D.

Er zijn nog 2 andere systemen,maar die zal ik je onthouden,want daar heb je niks aan,omdat het bij je zo niet zit.
Overbodige info dus.

Wat betreft je cirquit inzake je boiler,haal daarvan de slangen los,volg deze tot dicht bij de motor,en koppel daar beiden weer aan elkaar.
Dan blijft het intact,in feite net zo als het nu is,alleen dan zonder boiler.
Weet je zeker dat er niets mis kan gaan.
Niet voor niets loopt er slang naar je expansietankje,dat moet intact blijven,met de nadruk op moet.
Kwokko
 

Re: Wat is dit precies, en waarom kun je deze niet open make

Berichtdoor Sevas » 19 Aug 2020, 06:42

Super bedankt Okko!

Wierfilter, impeller, natte uitlaat, werking gesloten systeem, expansie vat etc

Ik kan ze nu plaatsen en daar ben ik ontzettend blij mee! :)

Sympathiek dat je de moeite hiervoor neemt
Sevas
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 13:17
ligplaats: Joure
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten