Placom sloep/speedboot planeren

Re: Placom sloep/speedboot planeren

Berichtdoor TwanuzZ » 15 Aug 2020, 19:30

Hoi Arno,

Ik ben ook recentelijk in het bezit van een placom (410) met 25 pk 2t mercury. Volgens mij heb jij ook een placom 410 als ik die foto van je boot achter de auto zie, en je verhaal zo lees.
Bij mij zaten ook hydrofoils op de motor, maar heb ze eraf gehaald. De boot planeert, maar vol gas durfde ik ook niet, max zo'n 30 km/h gps, de punt duikt dan bij sneller varen naar beneden. Sturen moet je dan ook echt niet meer doen :o
Na veel testen/proberen en informatie winnen over de romp is het nu aardig voor elkaar, maar een speedboot is het niet. Meer een sloep, waarmee je ook ff lekke rechtdoor kunt gassen.

De romp is namelijk een 'hook' romp. In tegenstelling tot een normale, of 'straight' is deze niet vlak aan de onderkant, maar hol. De v vorm is niet heel diep, eerder wat vlak. De hook romp
geeft meer opwaartse stuwing, waardoor de boot eerder planeert dan een 'straight'. Het nadeel is dat een hook romp niet voor hoge snelheid geschikt is, want de romp werkt dan als een 'trim' , hoe harder je vaart, hoe hoger de boot achter gelift wordt, en dus uiteindelijk de punt naar beneden gedrukt gaat worden.
Echter bij genoeg trim (prop omhoog laten stuwen geef je weer meer lift aan de punt.
Nu heb ik de trim pen van de motor in de tweede stand staan, de hydrofoils eraf (want de romp lift al genoeg) en kunnen nu met ons gezin (ik achterin sturen, de vrouw ergens in het midden en twee kids liggen in de punt) vol gas. Denk ca 35 - 40 km/h. (nog niet gps gemeten, maar zeker sneller dan de eerste setup) Met alleen mezelf in de boot heb ik dit nog niet geprobeerd :mrgreen:

Groet,
Twan
TwanuzZ
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 14 Aug 2020, 09:17
ligplaats: Oss
info: Placom 410, Console, Mercury 25 pk 2 takt

Vorige

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten