Stuurbaarheid sloep vergroten

Stuurbaarheid sloep vergroten

Berichtdoor sunthere » 02 Mei 2019, 12:28

Geachte leden van watersport,
Ik heb een sloep van 9 meter. Hiermee vaarde ik met 40 man aan boord. Zonder boegschroef is het moeilijk te besturen. De boot slingert heel snel. Moet continue bijsturen en als je dit maar iets te veel doet slingert de boot. De schroef zit voor het roer. Ik heb een hydraulisch systeem. Op welke manieren kan ik mijn sloep aanpassen?
Alvast bedankt!
sunthere
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 29 Apr 2018, 23:09
ligplaats: amsterdam
info:

Re: Stuurbaarheid sloep vergroten

Berichtdoor FKZ » 02 Mei 2019, 13:47

Zonder foto of idee van het onderwaterschip is daar niet zoveel over te zeggen. Een aantal dingen zijn wel van belang: geen speling in het stuur systeem vooral in de mechanische koppeling van de hydrauliek naar het roer. Ook het mechanische deel dient spelingsvrij te zijn. Controleer of je hydraulische systeem goed ontlucht is en er geen lekkages zijn op de koppelingen etc.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Stuurbaarheid sloep vergroten

Berichtdoor Klaver vier » 02 Mei 2019, 14:26

Misschien het roer oppervlak vergroten,maar zonder foto is er eigenlijk niets van te zeggen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Stuurbaarheid sloep vergroten

Berichtdoor stefan » 02 Mei 2019, 17:15

Misschien is het gewicht van die 40 man wel het probleem.... (nog los van het feit dat je voor > 12 personen een groot vaarbewijs moet hebben...)

Stuurt het ding ook slecht met 3 personen?
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Stuurbaarheid sloep vergroten

Berichtdoor bas » 02 Mei 2019, 17:35

Als het een voormalig reddingssloep met standaard roerwerk is dan kan dat wel, dat is vaak niet indrukwekkend qua werking.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Stuurbaarheid sloep vergroten

Berichtdoor sunthere » 02 Mei 2019, 18:56

FKZ schreef:Zonder foto of idee van het onderwaterschip is daar niet zoveel over te zeggen. Een aantal dingen zijn wel van belang: geen speling in het stuur systeem vooral in de mechanische koppeling van de hydrauliek naar het roer. Ook het mechanische deel dient spelingsvrij te zijn. Controleer of je hydraulische systeem goed ontlucht is en er geen lekkages zijn op de koppelingen etc.


er is geen speling. maar misschien wel beetje lucht in de leiding. zou dat zoveel kunnen uitmaken?
sunthere
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 29 Apr 2018, 23:09
ligplaats: amsterdam
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten