spiegel verhogen.

spiegel verhogen.

Berichtdoor Kor » 24 Apr 2019, 20:01

Ik heb achter mijn Elan 401 een yamaha 6 pk 4tact hangen. De maximale snelheid die ik kan halen met 2 volwassenen en 2 kids van 8 en 10 is ongeveer 12 km p/u. In mijn beleving moet daar nog wel iets meer uit te halen zijn. Nou ben ik erachter gekomen dat de cavitiatieplaat nagenoeg op gelijke hoogte moet zitten van de onderkant van de boot.
Ik zit nu ongeveer een cm of 6 a 7 lager dieper in het water. Nou is mijn vraag of iemand een oplossing voor mij heeft om mijn spiegel te verhogen naar de gewenste hoogte. Hoe te werk gaan en welke materialen. Het liefst wil ik niet teveel in de oude spiegel gaan boren en vastzetten met bouten of iets dergelijks maar ik vrees dat ik daar niet omheen kan en dat wel moet..........wie kan me helpen???????????
Kor
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 Apr 2019, 16:59
ligplaats:
info:

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor Gruttepier » 24 Apr 2019, 20:13

Je kan iig 3 cm omhoog door een lat tussen bovenkant spiegel en bracket te doen. Wellicht brengt dit je tevredenheid zonder te klussen.

Andere optie is (traan) plaat dubbel om je spiegel. Dan moet je wel boren.

Optie 3, je lang verkopen en kort terug, marktprijzen zijn gelijk.
Gruttepier
 

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor Kor » 24 Apr 2019, 20:27

Lang verkopen en kort terug is geen optie...............et is een kortstaart. :D
Optie traanplaat dubbel bedoel je dan een soort U profiel ervan zetten en die met een blok hout ertussen van pak en beet 6 cm om op hoogte te komen?
Kor
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 Apr 2019, 16:59
ligplaats:
info:

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor henkvd » 24 Apr 2019, 21:56

Denk dat je er een paar op de kant moet laten staan om echt sneller te kunnen, een elan wil wel lopen, maar met z'n vieren wordt dat echt een probleem.
Via Google en afbeeldingen kom je wel meer tegen die tegen het zelfde probleem aanlopen, dit zou een optie zijn.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor Gruttepier » 25 Apr 2019, 06:53

Kor schreef:Lang verkopen en kort terug is geen optie...............et is een kortstaart. :D
Optie traanplaat dubbel bedoel je dan een soort U profiel ervan zetten en die met een blok hout ertussen van pak en beet 6 cm om op hoogte te komen?


Klopt
Gruttepier
 

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor Kor » 25 Apr 2019, 09:19

Zou een vaste motorsteun ook een optie kunnen zijn? In weze eigenlijk 2 stevige hoeklijnen met een plank ertussen. Ik zit in het aluminium gebbeuren dus een stevige hoeklijn van 5mm is voor mij geen probleem.
Kor
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 Apr 2019, 16:59
ligplaats:
info:

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor Gruttepier » 25 Apr 2019, 10:27

Zolang je het stevig genoeg acht cq maakt, geen probleem
Gruttepier
 

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor Popeye » 25 Apr 2019, 10:34

Twee plaatjes multiplex van 10, 12, 15 of 18 mm dik, (hangt van de spanwijdte van de bevestiging af) en daartussen een strookje multiplex ter dikte van je spiegel. Die zet je er dan los overheen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor Kor » 25 Apr 2019, 12:04

Popeye schreef:Twee plaatjes multiplex van 10, 12, 15 of 18 mm dik, (hangt van de spanwijdte van de bevestiging af) en daartussen een strookje multiplex ter dikte van je spiegel. Die zet je er dan los overheen.

Groet, Jack.


En verder niet vastbouten aan de boot??????? Brrrrr eng.
Kor
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 Apr 2019, 16:59
ligplaats:
info:

Re: spiegel verhogen.

Berichtdoor Popeye » 25 Apr 2019, 16:39

Kor schreef:
En verder niet vastbouten aan de boot??????? Brrrrr eng.


Hoezo?
Die multiplex plaatjes worden door de bevestiging van de BB-motor vastgeklemd op de spiegel en er is ook nog zoiets als zwaartekracht.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten