Aflsuitkranen

Aflsuitkranen

Berichtdoor Lotte » 31 Mrt 2019, 00:45

Is er iets te zeggen over de levensduur van een kraan met draaiknop? (Toilet en zo) Kan zo’n kraan voor problemen zorgen? Die van mij zijn 40 jaar oud denk ik en op de haven wordt aangeraden om ze te vervangen voor kranen met een kogel. Bij het winterklaar maken zat 1 kraan redelijk vast. Kan dat lekkage gaan veroorzaken?

Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Aflsuitkranen

Berichtdoor Noordvaarder » 31 Mrt 2019, 02:22

Lotte schreef:Is er iets te zeggen over de levensduur van een kraan met draaiknop? (Toilet en zo) Kan zo’n kraan voor problemen zorgen? Die van mij zijn 40 jaar oud denk ik en op de haven wordt aangeraden om ze te vervangen voor kranen met een kogel. Bij het winterklaar maken zat 1 kraan redelijk vast. Kan dat lekkage gaan veroorzaken?
Lotte

Alles kan lekkage veroorzaken,een kogelkraan ook.
Een kogelkraan kan zelfs kapotvriezen,dat kan een schuifkraan niet.
In een kogelkraan kan water blijven staan,in het holletje als deze dicht staat,met als gevolg bij vorst,dat de kraan barst.Water zet immers uit bij vorst.
Als je een kraan hebt die vastzit,dan gebruik je hem niet.
Regelmatig open en dicht.
Bij van boord gaan,kraan dicht doen.
Beweging houd alles soepel.
Er zijn maar 2 soorten kranen die niet kapot kunnen vriezen.
Dat is een vlinderklep ook wel butterfly genoemd,en een messing schuifklep.
Deze dus: https://pvcvoordeel.nl/messing-schuifafsluiter/
Gaat je boot in de winter op de wal?
En gebruik je een kogelkraan?
Dan direct na dat deze op de wal staat,kraan open doen,zodat het water dat nog in de kraan zit,eruit kan.
Bij gebruik van een messing schuifkraan is dat niet zo'n punt.
Persoonlijk gebruik ik liever een messing schuifkraan.
Noordvaarder
 

Re: Aflsuitkranen

Berichtdoor Lotte » 31 Mrt 2019, 11:59

Dank voor je antwoord Noordvaarder! Ik heb dan denk ik schuifafsluiters, waarvan de monteur zegt dat ik juist kogelkranen zou moeten hebben. De stelling is dat, omdat 1 kraan vast zat, dat binnenkort wel voor problemen zou kunnen zorgen. Boot staat nog op de kant en uiteindelijk zijn alle kranen opengegaan. Vervangen? Of de schuifafsluiters, van 40 jaar oud, laten voor wat het is?

Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Aflsuitkranen

Berichtdoor Klaver vier » 31 Mrt 2019, 13:21

Vervangen nu je nog op de kant ligt,je krijgt spijt als je naderhand de boot er weer uit moet halen.
Gr René ( klaver vier)
Ps als het een schuifafsluiter is, kan je hem gewoon uit elkaar halen goed schoonmaken invetten en weer monteren,er kan eigenlijk niets aan kapot
Klaver vier
 

Re: Aflsuitkranen

Berichtdoor Noordvaarder » 31 Mrt 2019, 13:31

Lotte schreef:Boot staat nog op de kant en uiteindelijk zijn alle kranen opengegaan. Vervangen? Of de schuifafsluiters, van 40 jaar oud, laten voor wat het is?

Lotte

Als de kraan nu goed gangbaar is ,en afsluit ,waarom dan vervangen? Het is aan jou. Het is jou budget ,en ik kan op afstand niet bepalen of je iets moet vervangen omdat een kraan vast zat. Gangbaar houden,dat is het devies. De mijne zitten , 2 stuks, nu ook al 41 jaar op,en ik denk er niet aan om deze te gaan vervangen. Maar de mijne zijn goed gangbaar en sluiten nog goed af.
Noordvaarder
 

Re: Aflsuitkranen

Berichtdoor eagle » 31 Mrt 2019, 13:46

Vervangen door kogelkranen.

Schuif afsluiters slijten (spindel, schuif, steelgland) , ze vervuilen (rommel in de schuifbaan, sluiten dan niet meer geheel).
Aan de afsluiter is niet te zien of hij open- of dicht staat.

Kogelkranen bevriezen alleen als ze niet goed worden weggezet.

Er zijn twee holtes die leeg moeten zijn: De kogelboring en het holle kraanhuis. De kogel zit opgesloten tussen twee teflon sealringen. In de normale standen Open of Dicht sluiten die ringen de kogel geheel in. Maar als de kraan half open/dicht staat, komt de boring onder 45 graden te staan, en overlapt de boring aan beide zijden de sealringen voor een deel, waardoor het water uit zowel de boring zelf- als ook uit het kraanhuis via de overlappingen weg kan stromen.

Ideaal is het om tijdens het winterklaar maken met koelvloeistof, dan de kranen op Half te zetten: Alle water kan dan weg, en tevens spoelt de koelvloeistof door het inwendige holle kraanhuis.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Aflsuitkranen

Berichtdoor pascall » 31 Mrt 2019, 18:00

Het gaat er niet alleen om of de boel, al dan wel of niet goed gangbaar is, een belangrijk gegeven is, is er corrosie aanwezig?
Om dit te controleren moet het spul uit elkaar.
Ik heb het aan de lijve ondervonden, afsluiters zagen er van buitenaf als nieuw uit, maar de draad op draad was voor 50 % weg geteerd, een flinke tik en het brak af, pit corrosie!
Sindsdien haal ik om de 10 jaar de boel uit elkaar, slangen vernieuw ik preventief om de 10 jaar, indien nodig eerder.

Mvg,

pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Aflsuitkranen

Berichtdoor eagle » 31 Mrt 2019, 18:18

Goede gewoonte!

Let op de kleur van huiddoorvoeren en afsluiters: Die moet goudgeel zijn (even licht schuren).

Als er rood-koperen vlekjes zijn: Vervangen! (begint vaak op de schroefdraad).

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Aflsuitkranen

Berichtdoor Noordvaarder » 31 Mrt 2019, 18:48

eagle schreef:Let op de kleur van huiddoorvoeren
Als er rood-koperen vlekjes zijn: Vervangen! (begint vaak op de schroefdraad).

Jij zit regelmatig in de Noorse sloepen,maar dat zijn polyester boten,en die hebben zowiezo een huiddoorvoer.
Die vlieger gaat niet op voor stalen boten.
Daar kan een huiddoorvoer op zitten,maar net zo goed een aangelaste pijp met draad erop.
In het laatste geval ,zal de kraan bij demontage mogelijk gaan afbreken,als deze er 40 jaar op zit.

Ik weet waarover ik heb ,heb het al een keer mee mogen maken op een Doerak 7 meter.
Gelukkig betrof het de kraan onder het aanrecht,en wat er over bleef,was tot 2 cm boven de waterlijn.
Noordvaarder
 

Re: Aflsuitkranen

Berichtdoor eagle » 31 Mrt 2019, 19:25

eagle schreef:Let op de kleur van huiddoorvoeren
Als er rood-koperen vlekjes zijn: Vervangen! (begint vaak op de schroefdraad).


Als een afsluiter bij demontage breekt (wegens ontzinking?) was vervangen sowieso nodig. Afsluiters op standpijpen kunnen eveneens ontzinken. Ze worden dan zo bros als porselein..

P.S: Ik reageerde op Lotte; Hij heeft een polyester Joda 7500...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten