Aansluiting watergesmeerde schroefas

Aansluiting watergesmeerde schroefas

Berichtdoor tromical » 28 Feb 2019, 22:39

Goedenavond mede forumleden!

Ik ben een nieuwe Mitsubishi l3e in mijn zeilboot aan het inbouwen (natte uitlaat inclusief warmtewisselaar). Tussen aanvoer water en uitlaatspruitstuk komt, zoals iedereen overal aanbeveelt een ontluchter zodat het systeem niet kan gaan hevelen. Vervolgens moet er een aanvoer van koelwater naar het watergesmeerde schroef-systeem. Waar kan deze het beste aangesloten worden? Deze aansluiting moet naar mijn mening na de waterpomp, niet hiervoor. Wat neerkomt op een aansluiting na het uitlaatspruitstuk. Het lijkt erop dat het uitlaatspruitstuk onder de waterlijn zit. Wanneer ik er een directe verbinding tussen uitlaatspuitstuk en schroefas maak, loopt de motor vol met water. Ik kan dit slangetje in een bocht leggen tot boven de waterlijn, maar het moet niet via het schroefassysteem gaan hevelen. Hoe kan ik er een goede opstelling van maken?

Met vriendelijke groet,

Jorrit
tromical
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 22 Feb 2015, 12:24
ligplaats: heerenveen
info:

Re: Aansluiting watergesmeerde schroefas

Berichtdoor FKZ » 28 Feb 2019, 22:46

Bij zeilboten word de schroefas koker niet leeg getrokken door de vaar snelheid. Je kan dit schroefaslager ontlucht slangetje gewoon ergens hoog boven de waterlijn bevestigen. Kan open of met een afsluiter. Elke keer dat het water uit de schroefaskoker is gelopen moet je ontluchten. Als je geen afsluiter plaats hoef je er nooit aan te denken. Plaats je wel een afsluiter dan moet je die even open en dan weer dicht doen. B.v na te water laten na de winter of droog vallen.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Aansluiting watergesmeerde schroefas

Berichtdoor tromical » 28 Feb 2019, 22:50

Nog een aanvullende vraag:
Via een ander forumonderwerp ( https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... aar-o-waar ) kom ik een afbeelding tegen die aangeeft dat er een slang met een minimale lengte van 30 cm tussen uitlaatspruitstuk en waterlock moet zitten. Waarom is dit?

Dank!
tromical
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 22 Feb 2015, 12:24
ligplaats: heerenveen
info:

Re: Aansluiting watergesmeerde schroefas

Berichtdoor tromical » 28 Feb 2019, 22:58

FKZ, bedankt voor je reactie. Het lager heeft inderdaad 2 aansluitingen. De ontluchting en de aanvoer van koelwater. Wanneer de binnenzijde van de schroefas onder de waterlijn ligt, eveneens het uitlaatspruitstuk, dan kan er nog steeds water via de 'aanvoer' de motor inlopen. Wanneer ik de aanvoer verhoog tot boven de waterlijn bestaat dit probleem niet meer. Dit moet echter niet gaan hevelen. Word normaal gesproken een t-stuk na het uitlaatspruitstuk geplaatst naar het watergesmeerde lager?

Jorrit
tromical
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 22 Feb 2015, 12:24
ligplaats: heerenveen
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten