spiegel plaatsen

Re: spiegel plaatsen

Berichtdoor oeds » 15 Apr 2012, 12:08

Ik heb het uitbesteed en inderdaad aan mijn oomzegger en deze vertelde me dat het niet met plakwerk moet. :P
Hij gaat inderdaad het hout vervangen en daarna alles opnieuw met polyester matjes en een soort van hars weer opbouwen.
Wat voor merk polyester bevelen jullie mij aan??
Ik lees nu dat het spul van de bouwmarkt niet goed is laat ik nou net voor veel geld daar de nodige potjes/matjes weg hebben gehaald. :o
Nu maar gaan zoeken om een kassabon.
mensen die me niet kennen zeggen hij is gek!
mensen die me wel kennen zeggen hij is zo gek nog niet!!
Gebruikers-avatar
oeds
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 06 Jan 2012, 17:34
Woonplaats: Drachten
ligplaats:
info:

Re: spiegel plaatsen

Berichtdoor BB motor » 15 Apr 2012, 12:21

Het beste is om epoxy te gebruiken in combinatie met glasweefsel, geen glasdoek gebruiken in combinatie met epoxy, het normale glasdoek bevat een bindmiddel wat niet gaat met epoxy.
Epoxy heeft het voordeel veel beter te hechten op hout en op oud polyester dan polyester wat eigenlijk niet hecht aan hout.

Epoxy ( en ook polyester) haal je of lokaal bij een polyester verwerkend bedrijf of bij bv polyshop, polyestershopen etc online.

De bouwmarkt pakketjes polyester zijn met name veel minder van kwaliteit door de toegepaste manier van de harder doseren, dat is een ramp en zorgt voor veel mislukkingen ( btw sommige karwei filialen hebben wel goed polyester en epoxy, dat zijn de vestigingen met een watersport hoekje wel veel duurder dan de andere gegeven opties)
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: spiegel plaatsen

Berichtdoor oeds » 15 Apr 2012, 12:35

Ik heb even bij polyshop gekeken tjonge wat een soorten.
Nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat moet ik nu gebruiken??
het gaat om een oudere boot met twee lagen polyester waar tussenin hout zit nou ja het is helemaal verrot momenteel.
Ik wil het goed hebben en kom bijvoorbeeld ook giethars tegen etc.
mensen die me niet kennen zeggen hij is gek!
mensen die me wel kennen zeggen hij is zo gek nog niet!!
Gebruikers-avatar
oeds
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 06 Jan 2012, 17:34
Woonplaats: Drachten
ligplaats:
info:

Re: spiegel plaatsen

Berichtdoor BB motor » 15 Apr 2012, 12:52

De site van Polyshop is op dit moment niet compleet zie ik, hier de bestelnummers van polyestershoppen dat maakt het wat makkelijker.

PS-1018 epoxy 3 KG zou voldoende moeten zijn, PS-1161 weefsel neem voldoende om 2 lagen aan te brengen wat emmertjes en maat bekers, gewone rollers en roller houder, voldoende aceton voor reinigen gereedschap en vooraf het schoonmaken van het oude polyester wat eerst grof opgeschuurd moet worden ( 2 ltr zou voldoende moeten zijn ) en een ontluchtings roller voor het onluchten van het glasweefsel en een flinke hoeveelheid handschoentjes.

Let op met werken met epoxy sommige mensen zijn allergisch hiervoor.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: spiegel plaatsen

Berichtdoor oeds » 15 Apr 2012, 13:00

super bedankt!!!!!!!!!
mensen die me niet kennen zeggen hij is gek!
mensen die me wel kennen zeggen hij is zo gek nog niet!!
Gebruikers-avatar
oeds
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 06 Jan 2012, 17:34
Woonplaats: Drachten
ligplaats:
info:

Re: spiegel plaatsen

Berichtdoor BB motor » 15 Apr 2012, 13:10

Jammer genoeg heb ik bij zo'n zelfde soort klus geen foto's gemaakt, het viel me reuze mee om uit te voeren, het meeste werk was het rotte hout verwijderen de rest viel enorm mee, er is genoeg info te vinden hoe te verwerken, het enige belangrijke is de juiste maat verhouding, epoxy en harder en de temperatuur, mag niet te koud zijn, je hebt geluk dat de temperatuur de goede kant op gaat aangezien 15 C wel de ondergrens is.

Om de houten plaat aan de binnenkant te verlijmen zou je nog PS-1208 katoenvezels bij kunnen bestellen, hiermee verdik je de epoxy zodat het meer pastaachtig wordt en kan je het als lijm gebruiken. Je mengt de vezels in dit geval door de epoxy.

Werkwijze, na verwijderen rothout ( alles zal verrot zijn) grof op schuren polyester (P40) reinigen met aceton, de opmaat gemaakte houten plaat of delen daarvan inlijmen met verdikte epoxy zonder glasweefsel, daarna evt kieren viullen met hetzelfde recept en dan de plaat bekleden met 2 lagen glasweefsel, doorzetten in de hoeken op de polyesterromp.

Evt het het epoxy afwerken met bv een DD lak of topcoat en nu het belangrijkste waardoor de oude spiegel verrot is, bij nieuwe gaten boren door de spiegel zorgen dat je dit waterdicht afwerkt. bv door de gaten wat ruimer te boren en behandelen met epoxy en daarna kitten.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: spiegel plaatsen

Berichtdoor oeds » 15 Apr 2012, 13:28

bedankt ik zal dit allemaal doorgeven aan diegene die het voor me repareert.
Vandaag of morgen ga ik even rondkijken of dit spul ook via via te verkrijgen is ze rekenen daar toch 20,00 verzendkosten.
En aangezien ik ca 10 km van het Friese watersport gebeuren woon en in Leeuwarden werk kan ik snel even rondkijken.
Elke euro is tenslotte een euro en dat vooral in deze tijd.
mensen die me niet kennen zeggen hij is gek!
mensen die me wel kennen zeggen hij is zo gek nog niet!!
Gebruikers-avatar
oeds
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 06 Jan 2012, 17:34
Woonplaats: Drachten
ligplaats:
info:

Re: spiegel plaatsen

Berichtdoor BB motor » 15 Apr 2012, 13:33

Dat had ik ook als eerste optie gemeld, meestal bespaar je niet alleen op de verzendkosten en liggen de andere prijzen ook gunstiger.
Mogelijk krijg je nog de nodige adviezen mee en een evt ander epoxy advies om te lijmen, daar zijn meer soorten epoxy voor.

Het belangrijkste is om de oppervlakte even te bepalen, die mannen kunnen dan de benodigde hoeveelheid nog beter bepalen, nu zat je vast aan vaste verpakking hoeveelheden met 2 |KG zou het ook kunnen maar niet leverbaar bij de gegeven link
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: spiegel plaatsen

Berichtdoor Popeye » 16 Apr 2012, 09:02

Ik bestel de laatste tijd hier mijn epoxy.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: spiegel plaatsen

Berichtdoor oeds » 16 Apr 2012, 14:56

ik ben naar de plaatselijke groothandel geweest en het spul netjes afgeleverd vanmiddag.
mensen die me niet kennen zeggen hij is gek!
mensen die me wel kennen zeggen hij is zo gek nog niet!!
Gebruikers-avatar
oeds
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 06 Jan 2012, 17:34
Woonplaats: Drachten
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten