Ergonomische maatvoering

Ergonomische maatvoering

Berichtdoor henkvd » 05 Apr 2012, 21:22

Ja je moet maar een titel kunnen bedenken, ik kan het niets anders verzinnen

Nu de aanleiding na in 2010 de kuip van het bootje volledig vernieuwt te hebben dat wil zeggen, van af de kuipvloer is alles vernieuwt, nieuwe vloer, nieuwe banken, nieuw console en wandbekleding.
In 2011 is de hele buitenkant opgepimpt, door heel veel schuur werk alles spiegelglad en afgewerkt in DD lak, de motorstoel is verwijderd en hiervoor in de plaats een motorbun in de spiegel gemaakt.

Nu is de kajuit aan de buurt, is inmiddels volledig ontdaan van het interieur en zal geheel vernieuwd gaan worden, de bedoeling is wel om de deur naar de kajuit geregeld dicht te trekken en nu eens wat meer vaar uren te maken dan de afgelopen 2 jaar, dat is er aardig bij ingeschoten.

Nu de eigenlijke vraag, voor de banken zoek een juiste zit hoogte in combinatie met de tafel, verder al druk aan het tekenen en benieuwt hoe groot moet de WC ruimte worden zodat het niet opvouwen wordt in het kleinste hokje.
Ideeën genoeg dat is het probleem niet alleen wat is ergonomisch handig, is er genoeg loop ruimte, wat is een juiste zit breedte, hoogte van rug kussens enz enz.
Waar kan ik meer info vinden over maatvoering met betrekking tot dit soort vraagstukken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ergonomische maatvoering

Berichtdoor vuuren1 » 05 Apr 2012, 22:46

Henk,

Zelfs een toiletpot in de woningbouw kent meerdere standaard hoogten.
Wat ik bedoel te zeggen is dat -standaard- wel bestaat maar i.c.m. praktische zaken voor het gebruik per situatie anders kunnen zijn.

Een dynettebank komt op ca. 50 cm (inclusief kussens*)
Een dynette tafel: 75-80 cm
Een langsbank met een diepere zitting heeft een hoogte van 40-45 cm (inclusief kussens*)

De dikte van de kussens gaat van de hoogte van het geheel af om aan de bankmaat zonder kussens te komen.
Let ook op de hardheid en invering van kussens.
De hoogte van rugkussens is ook verschillend, vaak is het rond de 50 cm (soms kan het in de praktijk niet meer dan 25 cm zijn).

Een toiletruimte:
70 cm is het minimum als je niet klem wilt staan/zitten.
De diepte meet je simpel op door het toiletje op de goede hoogte neer te zetten en er op te gaan zitten.
Tussen toilet voorkant en deur begint het met ca. 30 cm.

Voor caravan en boot is het vaak passen en meten.
Daarom kan ik je geen concreet antwoord geven en is het advies om die situatie thuis of aan boord (bij anderen) na te bootsen en te verkennen.
Zo maken we de aanrechthoogte ook vaak iets hoger of lager omdat het beter bij de opvarenden past.

Het geheel moet bij je passen en voor -standaarden- is een bezoek (met rolmaat, pen en papier) aan een caravanboer nuttig.
Zoiets is tevens nuttig om slimme ideeën op te doen.


O.a. het prototype van de Dutch Tender Pilothouse is in 2003 ingebouwd door http://www.camperbouw.nl/
Je zou daar eens moeten gaan kijken!

Hoek van Holland is niet al te ver van Katwijk en je kunt er veel kennis en tips opdoen.
Dhr. Wim Visser is een bijzonder aardige man met enorm veel kennis en wellicht staan de materialen met kunststof houtmotief je ook aan.
Je hebt daar geen onderhoud meer aan.
Bijvoorbeeld afwerken van kopse kanten in de betimmering werken ze af met een plat-halfrond kunstof profiel met een veer die in een ingezaagde groef past (ook houtmotief).
Dat kan je ook simpel in bochten verwerken.
En zo zijn er nog veel meer zeer slimme dingen die je in de watersport niet tegen komt (en dus meestal ook een stuk goedkoper zijn).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ergonomische maatvoering

Berichtdoor Popeye » 06 Apr 2012, 11:25

In een ver verleden had ik eens een loodgieter/instalateur die als hoogte voor een wastafel aanhield: onderkant zak, is bovenkant bak. Het was maar een klein mannetje dus die hoogte hebben we toch maar in gezamelijk overleg gedaan. ;)
Zelf heb ik op mijn staverse jol voor toilet/wasruimte(drie foto's naar beneden) een breedte van 70 cm en dat voldoet in de praktijk goed. Voor de pot/wastafel heb ik ruim 1 m ruimte. Hoogte pot is ruim 40 cm (standaard hoogte) als het hoger (45/48) wordt spreekt men wel van een "pluspot" (in de bouw). Dat is een hoogte voor invaliden of bejaarden.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Ergonomische maatvoering

Berichtdoor Wilfried » 06 Apr 2012, 13:44

Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Ergonomische maatvoering

Berichtdoor Wilfried » 06 Apr 2012, 13:47

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Ergonomische maatvoering

Berichtdoor henkvd » 06 Apr 2012, 14:08

Met de gegevens hierboven en de inmiddels zelf gevonden gegevens ( van vaartips) kan ik nu een schets omgaan zetten in een definitieve tekening, met in het achterhoofd dat het binnen de regels comfortabel zou moeten kunnen zijn, niet dat het veel te groot of nog erger veel te klein is, bv bank heeft de juiste zit diepte en leuning hoogte zodat zitten ook mogelijk is een toilet bruikbaar is is en niet overdreven groot.

Vanmiddag ga ik nog 2 schepen bekijken met duimstok en kladblok mee om het ea te vergelijken in de praktijk.

Doorgangen
breedte op schouder en heuphoogte 50-60

Doucheruimte
vloeroppervlak; in combinatie met toilet en wastafel geldt de afmeting vóór pot en wastafel. Zie ook toiletruimte. 60 x 60

Kajuitbanken
zithoogte vanaf het midden van de zitting bovenkant kussen tot plafond 90-97
zitbreedte/diepte vanaf leuning 45-55
kniehoogte vanaf vloer tot bovenkant kussen 40-45
rugleuning vanaf bovenzijde kussen ( tussen kussen en leuning mag in de hoogte een opening van 15-20cm zitten). 40-50
hoek rugleuning verticaal 10º
hoek zitting horizontaal 0º-5º
dikte kussens 10
hoogte bovenzijde kussen tot onderkant tafel (dijbeenruimte). 17-20
afstand zitting tot tafelblad bij dinette waar tafelblad kan zakken tot slaapplaats.
(bij een tafelbladbreedte van 90 - 100cm ontstaat dan een kooi van 190 - 200cm) 0

Kajuittrap
tree diepte 35-40
tree hoogte 15-25

Kombuis
hoogte werkblad 85-100
oppervlak werkblad buiten gootsteen en kooktoestel 0,3m²
afmeting spoelbak 30x30

Kooien
lengte, (pas op bij lange mensen, neem dan persoonlengte + 10) 190
breedte enkele kooi op heup- en schouderhoogte 60-65
breedte enkele kooi bij voeteneinde 45
breedte dubbele kooi op heup- en schouderhoogte 120
breedte dubbele kooi bij voeteneinde 70
hoogte boven de kooi 50-60
dikte kussens/matras 10

Kuip
banklengte per persoon 55-60
zitbreedte/diepte 45-55
hoogte rugleuning 35-45
kniehoogte 40-45
doorloophoogte buiskap 160
middenpad tussen banken 60

Stahoogte
gemiddeld voor alle ruimten 185-190

Toiletruimte
(Gerief)
breedte met gesloten deur 60-65 dit zou dus wat groter mogen
ruimte voor de pot 35-40
hoogte boven de pot 90-97
zithoogte van de pot 40-45
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ergonomische maatvoering

Berichtdoor Popeye » 06 Apr 2012, 17:24

henkvd schreef:Toiletruimte
(Gerief)
breedte met gesloten deur 60-65 dit zou dus wat groter mogen


Das een plek waar je op zijn minst je kont moet kunnen keren, zoals Sonneveld zei. ;)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Ergonomische maatvoering

Berichtdoor BB motor » 06 Apr 2012, 18:27

henkvd schreef:Toiletruimte
(Gerief)
breedte met gesloten deur 60-65 dit zou dus wat groter mogen


Popeye schreef:Das een plek waar je op zijn minst je kont moet kunnen keren, zoals Sonneveld zei. ;)

Groet, Jack.



Al heb ik het idee dat je dan even goed zeevast zit.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: Ergonomische maatvoering

Berichtdoor henkvd » 06 Apr 2012, 22:31

Vanmiddag 4 schepen bekeken en de duimstok gehanteerd, de maatvoeringen verzameld en is vergeleken met die ik gevonden had bij vaartips, dan kom ik tot de conclusie dat die lijst aardig als leidraad gebruikt kan worden.

De ideeën waren er al nu veel tekenwerk om alles een plekje te geven en zo voordelig mogelijk omgaan met de ruimte, dat wordt nog even puzzelen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ergonomische maatvoering

Berichtdoor vuuren1 » 07 Apr 2012, 23:01

Henk,

Even naar Camperbouw rijden (met de schetsen) zou ik niet overslaan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten