Pagina 6 van 7

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2018, 20:06
door R.C.Grootveld
bas schreef:Bij elke discussie over Dit, antifouling, emissies wordt er gelijk gewezen naar de beroepssector en dat de pleziervaart maar op kleine schaal is maar dat beeld klopt echt niet. Wel als individu maar niet als gehele sector.

Eindelijk iemand die door denkt en in het grote plaatje denkt ..
Er zijn ca 100x zoveel pleziervaartuigen als beroepsvaartuigen (eigenlijk weiger ik principieel die kreten te gebruiken, want ze bestaan nl niet in de wet).
Daarbij is er ook nog een grijs gebied: De bruine vloot, of eigenlijk 'passagiersvervoer' anders dan als 'openbaar vervoer'.
Want je kunt je afvragen of een schip met 100 betalende passagiers die voor hun plezier op het water zitten, maar waarbij een handvol mensen geld verdienen, wel als 'beroepsvaart' bestempeld mogen worden.

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2018, 20:33
door Hooveld960
De passagiers(rondvaart)boten vallen onder dezelfde regels als de pleziervaartuigen vwb het niet mogen lozen van vuilwater!

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2018, 21:38
door Marie Christina
Als iemand naar aanleiding van de topictitel dit aanklikt snapt ie er geen reet van. :lol:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2018, 22:29
door R.C.Grootveld
Hooveld960 schreef:De passagiers(rondvaart)boten vallen onder dezelfde regels als de pleziervaartuigen vwb het niet mogen lozen van vuilwater!

Ook dat klopt niet, want juridisch gezien mag niemand fecaliën houdend afvalwater lozen op het oppervlaktewater.....
En dat mag al niet sinds de jaren 70 .....
Alleen was er voor de scheepvaart een gedoogbeleid, dat is nu dus afgeschaft voor de pleziervaart.
Je zou zelfs dus kunnen spreken van rechtsongelijkheid.
Een mooie case voor de juristen ....

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2018, 22:47
door Lotte
Toch blijf ik er bij dat die paar keutels, want het is vooral de kleine boodschap, wel zullen meevallen. Want als er dan zoveel bootjes rondvaren, wat denken we dan van al die (oude) diesels met zwaar vervuilde uitlaatgassen. Nogmaals, ik denk dat het wel meevalt. Vooral als ik hoor hoe schoon ons vaarwater is en er een weelderige plantengroei is. Ik heb mijn antwoord al in het begin van dit topic gekregen en heb voor wat betreft lozen mijn conclusie getrokken. Lozen dus, maar niet naast de ontbijtende buurman. :?

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2018, 23:26
door R.C.Grootveld
Lotte schreef:Toch blijf ik er bij dat die paar keutels, want het is vooral de kleine boodschap, wel zullen meevallen. Want als er dan zoveel bootjes rondvaren, wat denken we dan van al die (oude) diesels met zwaar vervuilde uitlaatgassen.

En toch zit, naast een overeenkomst, ook een heel groot verschil tussen die twee zaken .....

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2018, 07:05
door Roelof
Afgezien van het wettelijke verbod om de sewage tank in open wateren te lozen is over het algemeen iedereen het er er over eens dat het ook geen goede zaak is. Op onze kruiser ging alle afval water de tank in, en was deze na ca 3 dagen vol (2 personen).
Behalve fecaliën kan het afval water ook de resten van schoonmaakmiddelen, zeep, shampoo, medicijnen enz. bevatten. Allemaal niet goed voor het milieu.

Zoals eerder vermeld, ontbreekt het vaak aan (werkende) afgifte installaties. De meeste mensen zouden afgifte tegen betaling geen probleem vinden zolang de prijs realistisch blijft.
Ligt hier geen taak voor branche organisaties zoals bv de Hiswa of ANWB om dit op te pakken?

Groet,
Roelof

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2018, 08:14
door bas
Toch blijf ik er bij dat die paar keutels, want het is vooral de kleine boodschap, wel zullen meevallen. Want als er dan zoveel bootjes rondvaren, wat denken we dan van al die (oude) diesels met zwaar vervuilde uitlaatgassen. Nogmaals, ik denk dat het wel meevalt. Vooral als ik hoor hoe schoon ons vaarwater is en er een weelderige plantengroei is.


Je beslissing om te lozen snap Ik, je kunt vaak ook niet anders maar idd.....doe het dan tijdens de vaart. De gedachtegang erachter is echter een beetje jammer en getuigd niet echt van parate kennis.

En wat betreft die diesels......daar kun je op wachten dat er is iemand wakker schrikt en dat beet gaat pakken.

Denk ook niet dat het handig is om hard te gaan schreeuwen over rechtsongelijkheid en dat soort zaken, dan kun je de deksel nog wel eens op je neus krijgen.

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2018, 08:34
door quichot
R.C.Grootveld schreef: Er zijn ca 100x zoveel pleziervaartuigen als beroepsvaartuigen (eigenlijk weiger ik principieel die kreten te gebruiken, want ze bestaan nl niet in de wet).

Zo zie je maar weer hoe ver de wettelijke grootschipcriteria afstaan van de praktijk. ;)

R.C.Grootveld schreef:Want je kunt je afvragen of een schip met 100 betalende passagiers die voor hun plezier op het water zitten, maar waarbij een handvol mensen geld verdienen, wel als 'beroepsvaart' bestempeld mogen worden.


Met dat schip wordt ondernemingsgewijs geld verdiend waarover belasting wordt geheven. En niet alleen door de ondernemers die er in hebben geïnvesteerd, maar ook door de bemanningsleden die als werknemer aan boord zijn, waaronder ook bedienend, dus niet-nautisch personeel. Op een passagiersschip zijn dat er dus vaak nog meer dan dat handjevol op een vrachtschip.
Of de vracht nou bestaat uit nou rollen staal of passagiers, dat maakt geen enkel verschil. Passagiersvaart is beroepsvaart.

Maar dat hele argument doet niet ter zake. Er bestaan immers geen beroeps- of recreatieve drollen. (Al ben je soms geneigd te denken... :lol: )

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2018, 10:54
door R.C.Grootveld
quichot schreef:Of de vracht nou bestaat uit nou rollen staal of passagiers, dat maakt geen enkel verschil. Passagiersvaart is beroepsvaart.

Dus als ik mij inschrijf bij de KvK, mij laat betalen om mensen met mijn boot rond te laten varen, alles netjes administreer, netjes geld in de bekende blauwe enveloppe stop, ben ik beroepsvaart en kan ik volstaan met een gele ruit in de mast te hangen.
Uiteraard zorg ik voor adequate reddingsmiddelen etc.