Raamrubbers vervangen

Raamrubbers vervangen

Berichtdoor BB motor » 25 Mrt 2012, 20:52

Ramen een tijdje terug verwijderd voor een schilderbeurt nu echter met terug plaatsen weet ik wel waar de ramen horen maar doordat de rubbers vervangen zouden worden heb ik de oude weggegooid.
Wat is de truc om de lengte van de nieuwe rubber te bepalen bij het ontbreken van de oude rubbers, de eerste poging ging niet goed, het rubber in de sponning gezet en gedacht hiermee de lengte te bepalen, die gaat niet goed rubber is net te kort, geen ramp dit is het grootste raam en dus gaar het rubber in een kleiner raam.

Hoe bepaal je de lengte ?
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: Raamrubbers vervangen

Berichtdoor Bejakruiser » 28 Mrt 2012, 09:11

Dit kwam ik laatst op internet tegen en is een duidelijk verhaal. Het is wel een heel verhaal, dus ga er lekker voor zitten. :D Maar hier een uitleg over het monteren van de ramen. Er staat ook in hoe je de lengte bepaalt.

"Ik heb onlangs gezocht naar de beste en makkelijkste manier om raamrubbers te vervangen op internet, maar hier is heel weinig over te vinden. En waar wat te vinden is, is men niet geheel tevreden of enthousiast over de manier van werken en of het resultaat. Ook op de website van uw club vond ik een stukje hierover, wat volgens mij ook niet naar volle tevredenheid werkt, omdat de werkwijze vrij langdurig is vanwege de tip om eerst de rubbers te plaatsen, en de volgende dag het raam te plaatsen om het rubber te laten wennen aan de sponning. Ik kan u vertellen dat je net zo goed het raam meteen kan plaatsen, want als je moet wachten tot het rubber gewend is, dat is het rubber alweer haast aan vervanging toe zo lang duurt dat. Ik heb zelf van de zomer mijn raamrubbers vervangen, en ik kan u vertellen dat het een fluitje van een cent is, en dat een gemiddeld raam er met ongeveer 10 tot 15 minuten in zit, mits aan alle voorwaarden is voldaan. Ik heb mijn advies gekregen van een ervaren carrosserie bouwer die in zijn leven al heel wat ramen van alle soorten en maten in vrachtauto's en bussen heeft geplaatst, en ik moet zeggen het werkt formidabel. Er zijn echter een paar dingen waar je op moet letten. Als het een glasraam betreft moet het gelijk aan de sponning lopen, dus een recht glas in een rechte sponning, en een gebogen glas in een gebogen sponning. Een recht glas in een gebogen sponning werkt niet, want dat buigt niet en het glas zal het rubber uit de sponning trekken. Wanneer het raam van kunststofglas is dan gaat het wel, want dat buigt met de ronding van de sponning mee.

Dan het gereedschap voor het inleggen van de ruit in de rubber, gebruik hiervoor geen schroevendraaier zoals men vaak hoort, maar een rond stukje hard hout met aan één kant een afgeschuind gedeelte zoals van een schroevendraaier, maar niet te spits, want anders breekt het houtje. Ik heb hiervoor zelf een stukje beukenhout gebruikt waarvan men duvels voor houtverbindingen van maakt. Dit is met een stanleymes makkelijk tot een spits te snijden, en het is voldoende stevig. Het is te koop bij de bouwmarkt per meter, dus kun je het op je eigen gewenste lengte afzagen. Ongeveer 12 mm dik is een goede dikte, ander breekt het te snel. Het houtje heeft als voordeel dat je niet in of door het rubber steekt, of het rubber stuk snijdt als je het om het glas heen moet wippen. Verder is de afmeting van het raam en de sponning heel belangrijk om het rubber er goed en lekkage vrij in te krijgen. Waar men hier vooral op moet letten is de maat van de kern van het raamrubber. Dit is toonaangevend voor de sponningmaat van het raam. Ikzelf had rubber nodig voor mijn ramen met een glas en sponningmaat van 4 mm. Het rubber van deze maat heeft een kerndikte van 8 mm. Volgens de carrosserie bouwer moest ik met dit rubber en vrije ruimte rondom het raam en in de sponning van 9 mm vrij houden, dit om de montage speling op te vangen, omdat het rubber anders teveel klemt. Dus als de ruit exact in het midden van de sponning ligt en de rubberkern is 8 mm dik moet de ruimte rond de ruit tot de sponning 9 mm zijn. Dus 1 mm extra. Wanneer de sponning niet geheel meer 100% in goede staat verkeerd bijv. door afgebrokkelde stukje polyester en hierdoor het oppervlak niet geheel meer mooi glad is, kan men besluiten om dit eerst op te knappen door bijv. te gaan plamuren met polyesterplamuur, maar men kan ook heel goed volstaan met spuitrubber. Dit is een speciaal soort vulkanisatie rubber wat bij de auto materialen winkel te koop is in spuitkokers, en is speciaal bedoeld voor autoruit afdichting. Siliconenkit is geen optie want dat hecht niet en werkt zichzelf los onder inwerking van vocht, en dan kun je opnieuw beginnen. Deze kit moet men eerst voor het plaatsen van het raamrubber in de groef spuiten in een dunne streng zo dicht mogelijk op de middenkern aan de kant waar de sponning komt. Hiervoor gebruik je een passende spuitmond van een spuitkoker die je er op draait (wordt niet standaard meegeleverd). Hierna gaan we de naad waar de pees in komt insmeren met zuurvrije vaseline, en dit hoeft niet te zuinig te zijn, maar wel goed in de peesnaad inbrengen omdat dat straks alleen maar makkelijker werkt. Nadat dit is gedaan en de sponning is goed schoon dan het rubber eerst in de sponning werken te beginnen midden boven, en dan rond om weer terug naar boven waarbij men het rubber zover mogelijk in de hoeken drukt tijdens het in de sponning werken van het rubber. Niet bang zijn om te veel rubber te gebruiken want in de hoeken zit meer ruimte dan men gewoonlijk voelt. Als je weer boven bent aangekomen dan het rubber 3 cm overlappend (te lang dus) recht afsnijden. Dan het stuk vanaf de bocht vanwaar je het laatst vandaan kwam voorzichtig een stukje los trekken, waarna je het afgesneden stuk het eerst weer in de sponning zet dus kop tegen kop, en dan het rubber terug werkend weer in de sponning plaatst waarbij de ontstane ruimte wordt weggedrukt in de sponning. Dit is een klusje wat het beste gaat met 2 man en dan gaat het het makkelijkst één binnen en één buiten de boot. Samen kun je het rubber goed bewerken zonder problemen.

Als het goed is zit het rubber nu in de sponning en als je goed kijkt staat het enigszins naar buiten gedrukt met het binnen profiel. Dit komt omdat aan de buitenkant de peesnaad zit welke nu is dicht gedrukt. Dit is niet erg, en vergemakkelijkt het inzetten van de ruit ook nog. Voor dat de ruit er wordt ingezet eerst weer de pot vaseline erbij halen, en rijkelijk de rubbernaad waar de ruit inkomt insmeren met vaseline. Dit om het plaatsen van de ruit makkelijker te laten verlopen, want de ruit zakt dan als het ware vanzelf in het rubber zonder klemmen of vast vreten. Dus de ruit van de buitenkant eerst onder in het rubber drukken in een hoek, en zover mogelijk aandrukken. De persoon aan de binnenkant houdt het rubber op zijn plaats, en drukt het enigszins naar buiten. Dan naar onder blijven drukken en in het rubber werken met het van te voren gemaakte houtje naar de andere hoek en het rubber ook daar om de ruit werken. Het makkelijkste is om het rubber er proberen om de ruit te trekken. Voor de zijkanten geldt hetzelfde en het is het makkelijkst om eerst de ene kant te doen en dan de andere omdat er dan meer ruimte is. Tot slot de bovenkant van buiten naar het midden. Als de ruit erin zit en alles was goed op maat zul je zien als je licht tegen de buitenkant van de ruit drukt, je hem makkelijk naar het midden van de sponning kan drukken met enige druk. De ruit is dan goed geplaatst.

Hierna de pees. Ook hier eerst de kop netjes recht afsnijden en dan de pees ook insmeren met vaseline. Dan in de pezentrekker stoppen en aan de onderkant van de ruit in het midden dus tegenover het begin en eind van het raamrubber beginnen. Hiertoe een klein stukje ongeveer 2 cm uit de trekker laten steken, en de trekker in de naad drukken. Het uitstekende stukje met weer het houtje in de naad drukken, en de trekker rustig aan met een beetje wrikkende beweging naar achter trekken. Zo ga je rond tot de pees bijna helemaal in de naad zit, waarna men de pees ongeveer 2 cm overlappend recht afsnijdt. Trek de pees een klein stukje uit de naad, en druk dan de kop van de pees in de naad tegen de andere kop van de pees, en druk met het houtje het laatste stukje pees op zijn plaats waarbij ook hier weer de ruimte naar achter wordt weggewerkt. Men moet vooral niet schrikken wanneer op de hoeken plooien in het rubber zitten, die trekken meestal vanzelf strak wanneer de pees erin gaat, en anders kun je meestal de laatste restjes met het houtje wegdrukken. Je steekt dan het houtje naast de ruit tussen het rubber, en je drukt dan het rubber extra van binnen in de hoek van de sponning om de laatste ruimte weg de drukken. Hierna zijn de laatste plooien dan wel weg. Het resultaat is dan een goed geplaatste ruit, met mooi sluitende rubber welke niet lekken en naadloos aansluiten.

Het is best wel een lang verhaal geworden om iets duidelijk uit te leggen, maar dit is echt de manier om het te doen. Ik heb het op dezelfde manier uitgelegd gekregen van een man met jarenlange ervaring, en dacht ook wat een werk. Maar geloof het of niet ik heb op een middag zes ramen vervangen zonder te schelden en te vloeken. Oké ik had vieze handen, maar ook die zijn inmiddels weer schoon, maar het belangrijkste is dat ik al mijn ramen heb vervangen met nieuwe rubbers, en ze zitten prachtig en lekken niet. "
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Raamrubbers vervangen

Berichtdoor BB motor » 28 Mrt 2012, 10:47

In de tussentijd zitten de ramen er in na wat proberen vond ik de oplossing door de rubber in de sponning te plaatsen en hiermee de lengte te bepalen, plaatsen is een groot woord, meer er langs houden omdat het toch niet lekker op z'n plek blijft zitten.
vervolgens ruim afgesneden om in ieder geval niet te kort te komen, ( ca 5 cm)

Vervolgens heb ik het rubber om het raam aangebracht en deze vast gezet met duck tape, op ieder zijde 3 of 4 stukken tape zodat het rubber blijft zitten. ter hoogte van de sponning de tape doorgesneden en een touwtje door de sponning van het rubber aangebracht, het plaatsen ging erg gemakkelijk, aan de buitenkant het raam met rubber er tegen aanzetten en drukken, aan de binnekant trekt de 2 man het rubber over de sponning.

De overlengte kan als het raam er bijna helemaal inzit goed bepaalt worden, het meest lastige is dan netjes afsnijden.

Om het een en ander soepel te laten ver lopen heb ik de sponning ingesmeerd met vaseline dat maakte het plaatsen een stuk eenvoudiger.
De pees heb ik op de zelfde manier aangebracht, eerst wat overlengte laten zitten en pas later afgesneden om vooral geen kieren te krijgen, het zit er nu netjes in.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: Raamrubbers vervangen

Berichtdoor Bejakruiser » 28 Mrt 2012, 11:02

Fijn dat het imiddels al gelukt is. :)
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten