Vraag m.b.t. nieuwe antifouling

Vraag m.b.t. nieuwe antifouling

Berichtdoor Mark Hollegien » 02 Apr 2018, 16:34

Goedemiddag allemaal,

Ik ben nog een leek op het gebied van bootonderhoud.

Momenteel ben ik het onderwaterschip van mijn OneDin 650 polyester kajuitboot aan het voorzien van een nieuwe laag antifouling.
Tot dusver heb ik vrijwel alle lagen antifouling verwijderd met een gelplane schraper. Vervolgens heb ik de grondlaag geschuurd.

Onderaan de zijkant van mijn bootje zit over de gehele lengte een rode streep. De oude anti-fouling zit tot de onderzijde van deze rode streep. Ik heb de oude antifouling tot zo'n 3 cm onder deze rode streep verwijderd en de grondlaag geschuurd.

Nu komt hier mijn vraag:

Kan ik nu over de 3cm oude (zachte) antifouling een laag 'international primocon' rollen, of zal ik deze 3cm oude antifouling ook nog moeten verwijderen en schuren? Mijn vervolgstap is dat ik daarna harde in plaats van zachte antifouling wil gaan gebruiken.

Alvast dank voor jullie hulp.

Mark Hollegien
Mark Hollegien
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Apr 2018, 15:58
ligplaats: Raalte
info:

Re: Vraag m.b.t. nieuwe antifouling

Berichtdoor broekerhaven » 02 Apr 2018, 17:20

Waarom haal je het niet weg tot die rode streep?

dan kan je daarna de A/F die je wil er op smeren.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Vraag m.b.t. nieuwe antifouling

Berichtdoor Mark Hollegien » 02 Apr 2018, 18:39

broekerhaven schreef:Waarom haal je het niet weg tot die rode streep?

dan kan je daarna de A/F die je wil er op smeren.


Dank voor uw reactie. Ik ben bang dat ik de rode streep beschadig, deze krijg ik dan niet meer zo mooi terug.
Mark Hollegien
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Apr 2018, 15:58
ligplaats: Raalte
info:

Re: Vraag m.b.t. nieuwe antifouling

Berichtdoor Roelof » 02 Apr 2018, 19:26

Ik begrijp dat de rode streep een bies is tussen de AF en de de romp.

Als je de bies wilt behouden zou ik de "schilderslijn" boven de bies afplakken met goede kwaliteit afplak plakband en daarna alle AF verwijderen.
De rode bies zal beschadigen als je de resterende AF verwijdert maar de afgeplakte lijn niet. Zo behoud je een uitgangspunt om de bies op dezelfde plaats weer terug te zetten.
Daarna het gedeelte waar de bies (terug) moet komen afplakken met 3 cm schilderstape en AF aanbrengen.

Als alles gedroogd is de bies aan de onder en bovenkant afplakken en opnieuw schilderen.

Zolang je de onder of bovenkant van de bies laat staan heb je altijd een uitgangspunt vanaf het origineel, hieronder een paar foto's zoals wij het een paar jaar geleden hebben gedaan. Wel een iets andere werkvolgorde maar ik heb steeds 1 lijn van de bies vastgehouden als uitgangspunt.

Afbeelding
Onderwaterschip en huid geschuurd, bies wel geschuurd maar niet verwijdert.

Afbeelding
Onderwaterschip vanaf de bovenkant v/d bies afgeplakt, huid geschilderd.

Afbeelding
Bies afgeplakt en onderwaterschip geschilderd (laatste laag)

Afbeelding
Eindresultaat

Het gaat om de wind- en waterlijn, dit is het meest gevoelige deel voor de conservering van de huid dus ik zou hier zeker een goed en correct aangebracht AF systeem op zetten.

Su6,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vraag m.b.t. nieuwe antifouling

Berichtdoor Mark Hollegien » 02 Apr 2018, 21:34

Goedenavond Roelof,

Heel erg bedankt voor deze uitleg!!! Ik kan hier zeker wel iets mee en had ik dit nooit zelf bedacht..

Groet Mark
Mark Hollegien
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Apr 2018, 15:58
ligplaats: Raalte
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten