Stuurtje op helmstok sloepje?

Stuurtje op helmstok sloepje?

Berichtdoor Amersfow » 13 Mrt 2018, 23:53

Ha ik val nu met een GSAK, een Tjalk niet meer in een groepje te plaatsen vrees ik ;-) Ben grootvader geworden en daar hoort een sloepje bij vind ik, kind is 2 maanden dus het is hoog tijd. Heb deze ongezien en ongevaren aangeschaft; https://link.marktplaats.nl/m1259295006
Wat vind je? Hoort daar een stuurtje op (en dan de helmstok opklapbaar maken) ? En zoja, welke ? Zou gewoon een monokabel volstaan? Het is een 16pk karretje; hoeft denk ik geen terugslagklep op; gewoon beide gelijktijdig actief hebben. Of gewoon helmstok houden? Het blijkt voor landlubbers nogal onlogisch te zijn dat als je iets naar links duwt, de punt naar rechts gaat :o
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1828
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Stuurtje op helmstok sloepje?

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Mrt 2018, 00:43

Amersfow schreef:Hoort daar een stuurtje op ? Of gewoon helmstok houden?

Geen stuurtje,want met een aangehangen roer ga je de achterkant ontsieren als je er een kabel of oliegestuurde cilinder aan maakt.
Want die zal er ongetwijfeld aangemaakt moeten worden.
Het blijkt voor landlubbers nogal onlogisch te zijn dat als je iets naar links duwt, de punt naar rechts gaat.

Dat probleem zit tussen je oren,en is af te leren.

Ik zou het eerst maar eens gaan proberen,en bevalt het niet,dan kun je altijd nog de boel ombouwen.
Maar omdat gelijk te doen,ga je nooit en te nimmer datgene aanleren of beleven met een helmstok.
Want als je er een stuurwiel in zet,wordt de helmstok nooit weer gebruikt.
Me zegt vaak, dat de intentie er dan is,maar het blijft bij de intentie,en daar veranderd dan niks meer aan.
Niet doen dus,eerst hier zo mee aan de slag gaan.
Noordvaarder
 

Re: Stuurtje op helmstok sloepje?

Berichtdoor jade » 14 Mrt 2018, 06:40

Helmstokbesturing is een hele natuurlijk aanvoelende besturing, manoeuvres zijn veel makkelijker aan te leren en je kan sneller een gemaakte fout corrrigeren.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Stuurtje op helmstok sloepje?

Berichtdoor Amersfow » 14 Mrt 2018, 08:14

Dank! Inderdaad, we hebben op onze tjalk bij plaatsing hydrauliek een kortsluitkraan geeist zodat we op helmstok konden varen. Maar dat gebeurt nooit! Heb op de Hiswa gekeken hoe je een aanhangroer bij deze kleine bootjes maakt; cylinder zit binnen; via gat in de steven naar een constructie op het roer met een zeilkous er om heen. (Zo zit het op onze tjalk in de basis ook).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1828
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Stuurtje op helmstok sloepje?

Berichtdoor Arthur » 14 Mrt 2018, 09:58

Ik vind het een net niet afgewerkte sloep, alsof ze het stuurwiel vergeten zijn, de gas/koppel hendel zit bij de helmstok, de instrumenten op de console midden op de boot, als je alles wilt veranderen moet je ook een hendel aan de zijkant van de console monteren, dan wordt het en en, dat worden dan heel wat kabels.
ps. zie ik ook instrumenten rechts boven de bank of is dat wat anders.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Stuurtje op helmstok sloepje?

Berichtdoor Amersfow » 14 Mrt 2018, 11:15

Heb de boot nog niet zelf gezien. Het verbaast me hoeveel sloepen alleen helmstok besturing hebben. 40% ofzo?
Verplaatsing motorhandel moet goed te doen zijn; kabels zouden lang genoeg moeten zijn. Mis nog wel de Prosecco houders :D
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1828
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Stuurtje op helmstok sloepje?

Berichtdoor aadbloem » 14 Mrt 2018, 12:07

Gezien de lengte van de helmstok zou ik het zeker doen, hydraulisch of éénkabel besturing. Helmstok in de open haard of vuurkorf.
Eénkabel (of monokabel) besturing is tegenwoordig prima van kwaliteit en goed werkbaar in een sloepje.
Ik heb het vele jaren gebruikt op een kruisertje van 9.50mtr en die vaart nog steeds zo.
De helmstok is veel te lang en geeft ongemak wanneer er achter nog meer mensen dan alleen de schipper plaatsnemen.
Helmstok voor nood handhaven? Nee hoor, er varen duizenden sloepjes zonder (nood)helmstok.
aadbloem
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Stuurtje op helmstok sloepje?

Berichtdoor Arthur » 14 Mrt 2018, 12:34

Dat soort lange helmstokken zit altijd bij snel reageren in de weg als je zit, op mijn kaik heeft hij precies de goede lengte, ik kan rustig blijven zitten en sturen.
Afbeelding


Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Stuurtje op helmstok sloepje?

Berichtdoor varg » 14 Mrt 2018, 21:18

Zou je niet eerst eens gaan varen? Het ziet er erg 'normaal' uit. Als je vaak met zń tweeën helemaal achterincvzit zou je een stukje van de helmstok af kunnen zagen zodat achter de ander door kunt met de helmstok. De motorbediening zit keurig direct onder de helmstok. Ga maar eens varen en beslis na een jaar of je iets wilt veranderen. Eerder is ook al geschreven dat je met een helmstok veel directer reageert en minder stuurfouten maakt. Kinderen en gasten hebben binnen een paar minuten 'door' hoe het werkt. Verander niets voordat er'vaar'ing hebt met de huidige situatie.
@Arthur: zie je bij de kaiks nooit de turkse variant waarbij je een roerstok hebt aan stuurboord? Afbeelding
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Stuurtje op helmstok sloepje?

Berichtdoor Arthur » 15 Mrt 2018, 09:46

Arnold, de grotere kaik's met stuurhut hebben bijna allemaal een dubbele bediening, stuurwiel en helmstok, als ze alleen zijn en de netten binnenhalen is het makkelijk om achterop de bediening van roer en gashendel te hebben.
De helmstok zit gewoon los op het roer, als hij in de weg zit halen ze hem eraf.
Als je foto uitvergroot kun je mooi de details zien, aan het roer zit de aansluiting op de cylinder.
Afbeelding
En deze ex vissersboot, hier hebben ze een mooie luxe kajuit van gemaakt en de helmstok laten zitten om ook buiten te sturen.
Afbeelding
Mooi bootje hé.

Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten