Water bodem onedin 650

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Noordvaarder » 02 Jan 2018, 19:06

Bij mijn weten zit er achterin de Onedin geen loosplug.
Boot heeft een diepgang van circa 25cm,dus de druk op alles is niet zo heel erg groot.

Maar even een andere vraag.
Waar tref je dat water aan?
Is het in het achterste gedeelte van de boot,of het voorste gedeelte.
Een Onedin heeft namelijk een tussenversteviging bij het schot van de voorkajuit,en daar zit( althans bij die wij hadden) geen doorgang in waar water doorheen kon lopen naar achteren.Bij de mijn stond regelmatig een beetje water onder de vloer van de voorkajuit.
Ook heb je achterin een doorvoer voor de kabels naar de BBM.Als nu zo'n kabel omhoog ligt,kan deze ook dienen als watergeleider,om het water bij regen naar binnen te doen lopen.
Verder heb je nog het feit,dat er water in het gangboord kan blijven staan,en onder de rubberenrand door kan.Als dan de lijmnaad niet meer waterdicht is,kan het daar ook naar binnen lopen.
Raamrubbers zijn ook een aandachtspuntje.
Beschikt je Onedin ook nog over een toiletafvoer die in de bodem zit?
Noordvaarder
 

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Gruttepier » 02 Jan 2018, 19:42

Loospluggen worden veelal na fabricage geplaats, vooral bij trailerbare boten.

Ik heb ooit een Onedin te water gedaan waar een vergeten gaatje zat van een dieptemeter. Daar kwam na een uur in het water een serieus waterpeil te staan.
Gruttepier
 

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Noordvaarder » 02 Jan 2018, 19:56

Gruttepier schreef:............. waar een vergeten gaatje zat van een dieptemeter.

Dan heeft de eigenaar niet geweten,dat je de transducer ook gewoon OP de bodem kan leggen,want een Onedin is van polyester.
Althans bij mij werkte dat wel.

Mooie bootjes,maar er zit verrekt weinig stahoogte in,of je moet al een minimens zijn.
ik weet niet of het bij al die Onedins zo is,maar als je de kajuit wou afsluiten,deed je dat door de toiletdeur open te doen.
Deze deur had dus 2 functies,enerzijds toiletdeur,en anderzijds kajuitdeur.
Noordvaarder
 

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Gruttepier » 02 Jan 2018, 21:58

Het waren indertijd de betaalbare boten voor de gewone man, tegenwoordig er gedateerd en idd erg smal en klein. De wc deur komt mij niet in herinnering voor maar dat ken natuurlijk verschillen per boot.

Veel van deze dingen gaan net als de 535 en 570 modellen tegenwoordig naar de Oostblokhoek. Daar zijn ze nog erg gewild.

Enfin ietwat offtopic
Gruttepier
 

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Jan » 04 Jan 2018, 00:31

Het water ligt in de voorkajuit in het midden, onder het looppad zeg maar. Er zit bij mij een vaste water tank in de punt, het water staat ong meter daarvanaf.. Ik dacht denk laagste punt voorkajuit.. Niet zeker.. Ik heb er n onderwatertoilet.. Kaar de doorvoeren zijn net vernieuwd en waren in de zomer absoluut kurkdroog. Raamrubbers zijn vervangen vorige winter.. De rubberrand stootrand om de boot zit niet helemaal vast gelijmt.. Ik kan deze er vanaf trekken zeg maar. Wij hebben een aperte wc deur.. De tussendeur die voorkanuit en stuurhut scheidde hebben we eruit gehaald.. We gebruiken nu de wc deur als gedeeld wc deur en stuurbut deur.. We hebben het luik uit de stuurhut gehaald. Er is nu stahoogte in stuurhut en keuken.. Ver een vast bed.. En aangezien ik liggen slaap, gaat dat prima zo... Maar tis best krap.. Vooral als je iets wilt pakken ben je aan de beurt, eerst alles vannlinks naar recht, en weer terug.. Maar ach.. Als ik eenmaal in t zonnetje zit vergeteet ik alles en is t een prettig en relatief betaalbaar bootje. Maar, t water zit dus voorin. Gr jan
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Klaver vier » 04 Jan 2018, 17:47

Volgens mij heb je nog steeds niet geprobeerd om er een paar kranten of nog mooier keukenrol in te leggen, dan zie je gewoon waar het water vandaan komt
Maar volgens mij blijf je liever gissen het kan dit zijn het kan dat zijn,ik zou zeggen lekker blijven gissen en goeie raad in de wind slaan.
Ik heb vaker met lekkage te maken en vindt het altijd op deze manier.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Jan » 04 Jan 2018, 23:06

Ik ben niet meer op de boot geweest rene :D
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Bobbob » 04 Jan 2018, 23:34

TER INFO:
Een heel goed pompje haal je uit een wasmachiene , dit is het laatste van een wasmachiene dat stuk gaat.
Het is oha van het type centrifugaal en moet dus aangezogen worden , het voordeel van zo'n pompje is dat je er een aanzuigslang kunt opzetten zodat je tussen planken en spleten kun zuigen.
Groot voordeel is dat het draaiend centrifugaal pompgedeelte in een apparte vochtige kamer zwevend in het water zit en magnetisch gekoppeld word aan het motortje.
Een magnetische koppeling kan nooit vastlopen ook al loopt de pomp zelf vast ,draaid de motor verder zonder veel schade.
Het pompgedeelte kan uit mekaar via 4 inox schroefjes om eventueel uit te kuisen bij blokkering.
Ik heb er eens een gemaakt voor mijn visvijver door het pompgedeelte onder een emmer te monteren en het elektrisch gedeelte in de emmer te monteren aangezien dit deel niet in het water mag komen. :ugeek:
Dit pomje heeft drie jaar dag en nacht gedraaid tot de kollagers totaal versleten waren .
Het water ging 1.5m hoger om een waterval te voeden waardoor algenvorming in de vijver vermeden werd.
Om de paar jaar haal ik een nieuw pomje op het plaatselijk containerpark,het kost me enkel een paar pintjes en een cola of drie voor de verantwoordelijken . :mrgreen:
Nadeel het is 230v.. :o
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Noordvaarder » 05 Jan 2018, 02:07

Jan schreef:Het water ligt in de voorkajuit in het midden, onder het looppad zeg maar.

Als je de luikjes in de zitbanken opendoet,zie je dan geen spoortjes van water langs loopt,of heeft gelopen?
[qoute]Er zit bij mij een vaste water tank in de punt, het water staat ong meter daarvanaf.. Ik dacht denk laagste punt voorkajuit.. [/quote]
Ja dat kan wel kloppen.
Maar lekt je vaste tank niet?
Bij mij was die er al uit,wel zat de ansluiting nog in de punt.
Ik heb daar een "puntzak" van Allpa in gemaakt destijds.
Raamrubbers zijn vervangen vorige winter..

Ligt daar niet je oorzaak?
Vooral de voorruit wil gemakkelijk lekken.
Heb je dat zelf gedaan,of heb je dat lasten doen.
En is er aan gedacht,dat de einden van de raamrubbers tegen elkaar aankomen aan de bovenzijde van het raam?
Pees-einde doe je namelijk onder,maar raamrubber-einden doe je boven i.v.m. mogelijke lekkages.
De rubberrand stootrand om de boot zit niet helemaal vast gelijmt.. Ik kan deze er vanaf trekken zeg maar.

Moet ook niet vastgelijmd zitten.
Maar achter die rubberrand zit de naad van de onderhelft en de bovenhelft van de Onedin,en daar kan het in de loop van de tijd ook gaan lekken.
Maar dat zie je dus aan de binnenzijde in de bankkisten aan een waterspoortje.
Noordvaarder
 

Re: Water bodem onedin 650

Berichtdoor Jan » 05 Jan 2018, 16:51

@ Noordvaarder,

neen, ik zie helaas geen watersporen lopen, en voel ook niets als ik met mijn handen langs de wand ga behalve dat het klam aanvoelt. de pest is dat na 10 minuten mijn handen zo koud zijn dat het moeilijker is het verschil tussen nat, klam en droog te voelen. hiervoor kunnen de kranten of keukenrol uitkomst bieden.

watertank in de punt is niet meer in gebruik. ik heb een andere tank gekocht deze staat nu onder een bank in de stuurhut. de slangen zijn afgekoppeld en de tank leeggepompt. maar... Ik ben er niet zeker van dat deze helemaal leeg is. wel zeker is dat het waterniveau onder de doorvoer staat. ik heb de slang van de oude tank gehaald en op de nieuwe tank gezet. ik heb ook niet meer gevaren waardoor je kan denken dat het water is gaan klotsen en toch via daar is gekomen. maar misschien zit er gewoon wel een klein lek onderaan de tank zelf . maar dan weer vreemd dat het in de lente wel droog leek toen we tank nog wel in gebruik hadden. hoe heb jij de tank weggehaald btw? bij mij zit hij vast aan het chasis zeg maar. moet gaan zagen als ik wil weghalen.

de raamrubbers, zijn niet door mijzelf vervangen. maar door de vorige eigenaar. ik zal ze even bekijken als ik er weer ben. ik heb ook nog een niet als te best sluitend dakraampje.. moet gewoon even verder gaan onderzoeken.

wat ook nog speelt is dat de afvoer van de wasbak op een geven moment los zat waardoor er erg veel water onder de vloer is gestoomd. ik weet zeker of ik helemaal goed droog heb gemaakt op de punten die je niet ziet en waar je moeilijk bijkomt. Nu weet ik wel wat er lag en wil even kijken wat er bij is gekomen als ik er weer ben.

gr jan
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast