Iso Normen voor een patrijspoort/lichtrand

Iso Normen voor een patrijspoort/lichtrand

Berichtdoor callmejack » 20 Mrt 2012, 12:50

Hallo watersportforummers,

Alle "off topic" commotie hield me even weg van de diverse forums.
Leuk om te zien dat dit forum ondanks alles doorgaat, ik schuif graag weer aan.

Vraag:
Ik onderzoek een eigen ontwerp voor een patrijspoort/lichtrandenset in de opbouw van m'n polyclassic zeiljacht.
En wil daarbij graag voldoen aan de geldende normen.

Op internet vind ik:

ISO 12216 (dit lijkt de meest toepasselijke)
ISO 1751
ISO 21005
ISO 3903

Vraag:
Het lijkt onrealistisch in dit project om de normen aan te schaffen.
Misschien weet iemand een mogelijkheid om toch inzage te krijgen in (eventueel een van de) genoemde normen?
Ik zal er erg mee geholpen zijn!
callmejack
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 20 Mrt 2012, 12:33
ligplaats:
info:

Re: Iso Normen voor een patrijspoort/lichtrand

Berichtdoor Stylerider » 21 Mrt 2012, 17:41

Je kunt bij het NNI in Delft alle normen gratis inkijken.
Als je zegt dat je student bent mag je ook nog wat gratis kopietjes maken, althans dat was vroeger zo.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Iso Normen voor een patrijspoort/lichtrand

Berichtdoor sigdock » 21 Mrt 2012, 18:44

Was vroeger misschien zo maar tegenwoordig moet je gewoon overal voor betalen. De hele normen-branche is geprivatiseerd en daarmee big business geworden. De wetgever dwingt af dat je ze volgt maar als je ze wilt inzien moet je eerst de portemenee trekken.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Iso Normen voor een patrijspoort/lichtrand

Berichtdoor callmejack » 22 Mrt 2012, 10:00

Normen aanschaffen zal vast wel te verwerken zijn in de kostprijs van een massa product.
In mijn geval wil ik, puur uit hobbyoverweging, zelf de ramen vervangen in de Vega.
Ik heb er reeds een leuk ontwerp voor gemaakt en uitgerekend, tot 100 meter onder water nog dicht :-)

Ik weet dat er geen CE keur nodig is en ik vertrouw 100% op het ontwerp.
Toch wil ik graag, ook uit interesse, de normen controleren.
Tja, en dan loop je tegen dit aan .....
callmejack
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 20 Mrt 2012, 12:33
ligplaats:
info:

Re: Iso Normen voor een patrijspoort/lichtrand

Berichtdoor Stylerider » 22 Mrt 2012, 11:52

callmejack schreef:Ik heb er reeds een leuk ontwerp voor gemaakt en uitgerekend, tot 100 meter onder water nog dicht :-)

Ik zou het niet proberen...

Ben wel benieuwd naar het ontwerp, wil je een tekeningetje posten?
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Iso Normen voor een patrijspoort/lichtrand

Berichtdoor callmejack » 22 Mrt 2012, 12:58

De 100 meter .... ben echt niet van plan om het uit te gaan testen. ;)

Nu rekent de computer eerst de spanningen uit door middel van zo'n gekleurd plaatje, eindige elementen methode.

zie hier het scharnier, onder spanning (het rode is het gebied met de meeste spanning):

Afbeelding

Ik baseer me vooralsnog op 10 bar druk op het raam.
De scharnieren (het is een openklapbaar raam) vormen het kritieke punt.
Mogelijk ben ik wel van plan de sterkte daadwerkelijk te testen, maar dan in een box met perslucht of waterdruk erop.

Andere tekening komt nog.
callmejack
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 20 Mrt 2012, 12:33
ligplaats:
info:

Re: Iso Normen voor een patrijspoort/lichtrand

Berichtdoor Stylerider » 22 Mrt 2012, 13:43

Ik zou geen perslucht nemen om te testen, je wil niet weten hoe gevaarlijk dat is.

Heb je ook gelet op de lekdichtheid? Ik heb nog nooit meegemaakt dat een patrijspoort, dat open kan, echt lekdicht is op zee wanneer daar vast water op terecht komt. (en die 10 bar is dan aan de krappe kant)

Ik kan trouwens het plaatje niet zien, waarschijnlijk wordt dat op mijn werk geblockt ;(
Zal er thuis eens naar kijken.

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Iso Normen voor een patrijspoort/lichtrand

Berichtdoor callmejack » 22 Mrt 2012, 14:33

Klopt Bas, volkomen lekdicht is een opgave bij een klapraam.

Het raam hier komt in de opbouw en moet bestand zijn (= niet opbreken) tegen overkomend water of een kentering.
Enige lekkage is in die situatie overkomelijk.

(Plaatje staat er bij mij overigens in)
callmejack
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 20 Mrt 2012, 12:33
ligplaats:
info:

Re: Iso Normen voor een patrijspoort/lichtrand

Berichtdoor Stylerider » 22 Mrt 2012, 16:34

Ik heb het plaatje op mijn telefoon goed kunnen bekijken :-)
Voor zo'n scharnier zou ik gewoon de hoofdspanningen met de hand uitrekenen, wat zijn de spanningsnivo's? Ik zou me niet zo druk maken over zo'n lokale hoge spanning, dit is juist waar FEM vaak mee de mist in gaat.

Hoe ga je dit eigenlijk maken?

Gebruik je voor de ramen Polycarbonaat, glas of Acrylaat?
Denk je ook aan blindplaten?

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Iso Normen voor een patrijspoort/lichtrand

Berichtdoor callmejack » 22 Mrt 2012, 16:57

Het ontwepr pas ik aan op makkelijk wisselen tussen vaste of openklappende uitvoering.
Met als uitgangspunt: als je groot water op zou willen zoeken dan kan e.e.a. makkelijk omgezet worden naar vast.
Een blindplaat kun je er aan de buitenkant vrij makkelijk tegen aan maken.

Materialen: nog open. de seriegrootte (of juist de beperktheid) is een probleem.
Ik zou graag willen (laten) gieten in Alu of Brons.
Gieten op zich is wel te doen, het model maakt het kostbaar.

Ook onderzoek ik mogelijkheden met GVK's.
Dat is tenslotte het moedermateriaal van de boot.

De ramen worden van veiligheidsglas.
Dat zit er nu namelijk ook al in, maar dan in een rubber profiel met pees.
Kwestie van hergebruik, bovendien krassen die ramen minder snel.

De eigenlijke reden waardoor ik zelf aan de gang ben gegaan is de geringe hoogte van de opening voor het raam: circa 90 mm.
De standaard verkrijgbare ramen gaan slechts tot tenminste ca. 150 mm, dat houdt verband met de buigradius van het extrusieprofiel.

Bovendien: door de extrusiekonstruktie gaat er veel van de dagopening verloren: circa 65 mm.
Dan hou je geen raam meer over.(zou 35 mm hoog worden)
Ik zit nu op een vergrootte opening van 100 mm hoog met een dagmaat van 62 mm.
callmejack
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 20 Mrt 2012, 12:33
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten