waterland 750 - van sterndrive naar vaste schroef

waterland 750 - van sterndrive naar vaste schroef

Berichtdoor lhgv » 21 Nov 2017, 14:08

ik heb nu nog een oud benzine motortje (OMC 140) met sterndrive aan board van mijn waterland, die benzinemotor zal in de komende jaren vast een keer vervangen moeten worden voor een wat meer bij de tijds dieseltje.

met die operatie voor ogen zit ik over het volgende te dubben. er zit nu een sterndrive achter de boot, een extra stuk mechanica dat onderhouden moet worden en mogelijk complexer en dus duurder is dan een vaste schroef en roer

wat zijn jullie ideeen hierbij? bij het vervangen van de motor ook een ombouw doen van sterndrive naar vaste schroef, en is dit uberhaupt een klus die te doen is?

ben benieuwd naar alle invalshoeken, het is nog echt een hersenspinsel in m'n hoofd
lhgv
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 24 Jul 2017, 23:00
ligplaats: Hoogeveen
info:

Re: waterland 750 - van sterndrive naar vaste schroef

Berichtdoor jimmvld » 21 Nov 2017, 17:12

WATERLAND 750? IS DAT EEN POLYESTERBOOT TOCH?

GRTZ JIM
jimmvld
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 30 Aug 2017, 12:37
Woonplaats: vlaardingen
ligplaats: vlaardingen
info:

Re: waterland 750 - van sterndrive naar vaste schroef

Berichtdoor lhgv » 21 Nov 2017, 17:13

jimmvld schreef:WATERLAND 750? IS DAT EEN POLYESTERBOOT TOCH?

GRTZ JIM


klopt!
lhgv
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 24 Jul 2017, 23:00
ligplaats: Hoogeveen
info:

Re: waterland 750 - van sterndrive naar vaste schroef

Berichtdoor Noordvaarder » 21 Nov 2017, 19:21

Laurensouwerkerk schreef:wat zijn jullie ideeen hierbij? bij het vervangen van de motor ook een ombouw doen van sterndrive naar vaste schroef, en is dit uberhaupt een klus die te doen is?
ben benieuwd naar alle invalshoeken, het is nog echt een hersenspinsel in m'n hoofd


Ik denk dat je dat ook niet mee zal vallen,wat daar de kosten van zullen zijn denk ik.
De motor kan dan misschien op dezeflde plek blijven staan,maar je zult dan wel met je schroef onder de boot moeten zien uit te komen.
Motor met de aandrijving naar voren,asje, omkeerbak erin,schroefas,schroefaskoker erin.
Roerkoning etc,het liefst een hak eronder waar de roer op staat,want anders zit alles aan je polyester bodem vast.
Achterkant dichtlamineren.
Ja alles is mogelijk,maar ook daar zal een stevige prijskaartje aan hangen denk ik.
Hopelijk kun je zelf een heleboel,want anders kun je beter toch maar weer een sterndrive eraan gaan hangen denk ik.
En ik denk dat je stuurgedrag van de boot er niet positief door veranderd,eerder negatief,omdat nu je sterndrive draaidt,en dan alleen je roer.
Achteruit de bocht om,zal nu gemakkelijker gaan denk ik(zal het hetzelfde zijn als een bbm),straks ben je afhankelijk van je roerblad.

Ik zou eerst van beide mogelijkheden maar eens offertes gaan opvragen wat e.e.a. gaat kosten.
Eerst alle ins en outs op een rijtje,en dan je plan trekken.
Noordvaarder
 

Re: waterland 750 - van sterndrive naar vaste schroef

Berichtdoor zoran » 21 Nov 2017, 21:48

ik heb zelfde probleem gehad met een Fjord 27
van alles geprobeerd, uiteindelijk heb ik een bun ingemaakt en flinke buitenboord
motor er op gezet, was de beste oplossing,
gr,
Zoran
zoran
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Mei 2015, 16:48
ligplaats: Zaandam
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten