Electrische kogelkranen

Re: Electrische kogelkranen

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Sep 2017, 22:57

pascall schreef:Wie sluit na dat de motor is gestopt de buitenboordkraan?
Waar ik mee bedoel, dat de tijdens de aanwezigheid aan boord zonder dat de motor draai de afsluiter openstaat, ik schat 90%

Ik denk dat je je daarvan geen schatting kan maken.
Je kan er namelijk ook 90% naast zitten.
Ik doe hem altijd na dat de motor is gestopt,dicht.
De rest gaat dicht,als we naar bed gaan.
Het zijn de vaste rituelen die horen bij het hebben van een boot.
Ga ik van boord,dan sluit ik ook alle kranen,al is het maar voor een paar uurtjes.
Het hoort er gewoon bij.
Vaste ritueel,motor stop,kraan dicht en wierfilter schoonmaken.
Ik vind het namelijk vreemd dat mensen bepaalde zaken vergeten.
Je vergeet toch ook niet om te gaan eten?
Of om je autosleutels mee te nemen als je met je auto weg wilt?
Ik zou iets, waar ik niet dagelijks bij aanwezig kan zijn , mijn geluk niet laten beproeven door gebruik te gaan maken van automatische afsluiters.
Als het fout gaat,kan je er nooit snel genoeg bij zijn.
En bij alles automatisch, is het moeten controleren van bepaalde zaken ook al ver te zoeken.
Dat wordt dan ook gauw vergeten.
Oliepeil controle blijft achterwege,want het lampje gaat wel branden als er te weinig in zit denkt men dan.
Wierfilter? Waarom zou je die dan nog controleren?
Zolang er water uit de natte uitlaat komt,koelt hij toch?
De controle op zaken die nodig zijn,wordt op de duur niks meer.
Gewoon bij het oude laten,zoveel werk is dat niet.
Gewoon een vast ritueel van maken.
Noordvaarder
 

Re: Electrische kogelkranen

Berichtdoor Roelof » 26 Sep 2017, 23:55

Je hebt natuurlijk gelijk dat alles gecontroleerd moet worden en dat overal een ritueel van gemaakt kan worden.
Maar als je een ander boot gewent bent / was is het soms lastig om het ritueel te wijzigen, gewoonte maakt blind.
Van de andere kant kun je 100 keer het wierfilter schoonmaken zodra je stopt, je bent er tijdens het varen niet bij als er onverhoopt toch een bos vuil naar binnen getrokken wordt.

Zoals de afsluiter van het toilet op de Swin nu zit, is het een leuke nachtoefening als één van ons er 's nachts uit moet om de druk te af te blazen. Dan weet je zeker dat de ander ook wakker wordt, dat doe lukt niet met een slaperig gevoel.
Voor mij is het makkelijk, de hele boot gaat over de kop dus alles kan worden aangepast om het leven zo makkelijk mogelijk te maken.

De reactie was niet aan mij gericht maar ik zie er geen probleem in om het leven zo makkelijk mogelijk te maken en zo min mogelijk afsluiters op de huid te hebben.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Electrische kogelkranen

Berichtdoor Noordvaarder » 27 Sep 2017, 00:19

Roelof schreef:Van de andere kant kun je 100 keer het wierfilter schoonmaken zodra je stopt, je bent er tijdens het varen niet bij als er onverhoopt toch een bos vuil naar binnen getrokken wordt.

Maar daar ben je zelf toch ook bij?
Je ziet toch tijdens het varen,waar je vaart,of waar je invaart?
En op 80cm diepte heb ik het nog nooit sinds 2004 dat ik vaar,dat daar een bos vuil drijft,dat naar binnen gezogen wordt.
Kan ook niet trouwens,er zit bij mij een waterschepje onder met sleufgaten.
Noordvaarder
 

Re: Electrische kogelkranen

Berichtdoor Roelof » 27 Sep 2017, 06:34

Dat het op zich wel meevalt met vervuilen van een wierfilter wil ik best aannemen, maar vorig jaar lag het Oranje kanaal richting KWA kanaal vol kroos. Een boot met buitenboordwater koeling wilde er niet doorheen ivm het dichtslaan van de wierpot. Hij heeft zich dat stukje laten slepen.
Alles heeft z'n voors en tegens natuurlijk maar wat je niet hebt kun je niet vergeten en kan ook niet stuk gaan. Daarom geef ik de voorkeur aan kielkoeling.

On-topic:
Een elektrisch bediende afsluiter voor de zuig van het toilet en sewage-tank overboord is wel een goed idee.
Toilet zou kunnen schakelen met de verlichting en de tank kan schakelen als de pomp gestart wordt.
Een indicatie lampje bij de stuurstand zou het compleet maken.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Electrische kogelkranen

Berichtdoor Noordvaarder » 27 Sep 2017, 17:47

Roelof schreef:maar vorig jaar lag het Oranje kanaal richting KWA kanaal vol kroos. Een boot met buitenboordwater koeling wilde er niet doorheen ivm het dichtslaan van de wierpot. Hij heeft zich dat stukje laten slepen.

Dat krijg op dergelijke vaarten,waar geen of onvoldoende stroming staat van water.
Daar komt bij,dat je op dat kanaal heen en weer moet,want het loopt dood voor vaartuigen.
Het is namelijk niet mogelijk om vanaf Hogersmilde via het dorp Oranje en Schoonoord naar Emmen te varen helaas.

Off topic.
Het zou wel een mooie opsteker kunnen zijn voor Drenthe om daar ook een Veenvaartroute te gaan maken.
Hetzelfde geld voor het stuk vanaf de Norgerbrug bij de N373 naar Veenhuizen.
Veenhuizen is op zich al een bezoek waard.
Niet om je dagen door te gaan brengen achter "slot en grendel",maar om het dorp en de oude gebouwen te bekijken die uit vervlogen tijden stammen.
Dat stuk water,zou een enorme impuls kunnen zorgen in Drenthe.

Voor wat betreft kielkoeling versus buitenboordwaterkoeling.
Ik heb met de eerste geen ervaring,en met de 2de wel.
Voor zover ik het meemaak,vind ik een droge uitlaat bij grosso modo maar een onding.
Slecht gedempt,en een rook kwalmend geval.
Een buitenboordwater gekoelde,kun je in principe vergelijken met de vroegere hefstrucks.
Daarop zat ook een tankje met water erin,waarin de uitlaat in uit kwam,waar vervolgens op een andere plek weer een uitgang was gemaakt,waar de gassen,deels schoongemaakt naar buiten kwamen,maar des te beter gedempt werden.
Vele nieuwere boten daarin zit wel een goede demper,maar bij veel oudere is de uitlaat toch de sluitpost van de boot.
En in dat opzicht opteer in toch voor een natte uitlaat.
Noordvaarder
 

Re: Electrische kogelkranen

Berichtdoor Roelof » 27 Sep 2017, 19:43

We gaan idd heel erg off topic :oops:

Wel of geen stroming in kanalen & vaarten en alles wat op- en onderwater groeit of drijft is een gegeven feit op het moment dat we ergens zijn. Het wordt lastig om te beïnvloeden, we kunnen het hooguit proberen te vermijden.
Wij zoeken regelmatig ondiepe en weinig bevaren "slootjes" op dus we kunnen van alles verwachten.

Mijn ideeën over de voor en nadelen van buitenboord koelwater met natte uitlaat versus kielkoeling met een droge uitlaat:

Voordelen buitenboordwater koeling / natte uitlaat:
- geluid reductie
- minder walm, dit is afhankelijk van de conditie van de motor (gezien het huidige GTL topic is uitlaat walm schijnbaar verwaarloosbaar als je deze brandstof gebruikt)
Nadelen natte uitlaat:
- extra koelwater pomp (meestal een impeller pomp)
- extra filter / wierpot
- + 1 afsluiter op de huid onder de waterlijn
- systeem is vorst gevoelig
- kan vervuiling ophalen waardoor verstopt wierfilter tijdens de vaart (verminderde of geen koeling) waardoor je direct een probleem hebt.
- Bij verstopt filter: indien geen temperatuur indicatie voor het uitlaatwater, is de eerste indicatie een oplopende motor temp. Dan kan er al schade aan de uitlaat en impeller zijn ontstaan.

Voordelen kielkoeling / droge uitlaat:
- 1 koelwaterpomp voor het hele systeem
- systeem gevuld met antivries dus winter ongevoelig
- geen kans op verstopte filters
- geen afsluiter op de huid
- in vervuilde (zanderige) wateren geen kans op dicht slibben van koelers

Nadelen kielkoeling:
- iets meer geluid bij de uitlaat opening (Door goede dempers en goede isolatie geeft de uitlaatleiding nagenoeg geen extra geluid, enkel bij de opening op de huid).
- Dempers in het uitlaatsysteem (moeten eens vervangen worden)
- meer koelvloeistof nodig
- afhankelijk hoe het systeem is aangelegd, kan ontluchten lastig zijn.
- afhankelijk hoe de leidingen onder het schip aangelegd zijn kan het moeilijk zijn om het leidingsysteem (en de huid erachter) te onderhouden.
- de leidingen onder het schip kunnen in onvoorziene omstandigheden beschadigt worden en lek raken, dan ben je direct je koeling kwijt.

De voors en tegens is een persoonlijk gevoel of voorkeur. Ik geef de voorkeur aan kielkoeling.
De eenvoud van kielkoeling gaan bij mij boven de nadelen.

Uiteindelijk denk ik dat voor iedereen geldt:
Als de installatie goed is aangelegd, je er correct me omgaat en je hebt er zelf een goed gevoel bij dan is het goed.


:idea: On topic : Afstand bediende afsluiters op de huid ;)
Groet,
Roelof

@ Henkvd
Als er meer reacties komen op droge / natte uitlaat in dit topic, wil je dit dan scheiden en een nieuw topic aanmaken?
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Electrische kogelkranen

Berichtdoor Klaver vier » 27 Sep 2017, 20:15

Roelof ik ben het met je eens dat een gesloten systeem veel mooier is
Bij onze vorige boot was er onder de boot tegen het vlak als het ware een groot ongelijkzijdig hoeklijn tegenaan gelast.
Eigenlijk twee hoeklijnen links en rechts heel mooi met het vlak meelopend,hierdoor ging het koelwater
Wat het geluid betreft dat vondt ik veel mooier als bij de boot die wij nu hebben met natte uitlaat.
Bij de boot die wij nu hebben zitten op de standpijpen de afsluiters boven de waterlijn,ook die onder de wierbak,dus voor de afsluiters hoeven wij niet bang te zijn.
Ik vindt het geluid met een droge goed gedempte uitlaat heel mooi,zeker met de 8 cylinder die wij hadden.
Wij kregen vaak het kompliment wat loopt dat mooi.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Electrische kogelkranen

Berichtdoor Roelof » 28 Sep 2017, 20:02

Als ik het goed heb had je voorheen een Schottel.
Het geluid van een 8 cilinder met droge uitlaat ken ik, 's ochtends tijdens het wakker worden iemand die vetrekt: het starten, ronken, even gas geven en afvaren... 8-)
Als je er van houdt (en ik ben een Lover) is de dag alweer goed :D

Het uitlaatgeluid wil ik minimaal houden maar ik geef om (voor mij) praktische redenen de sterke voorkeur aan kielkoeling.
Hier ga ik nog wel een topic over openen want ik heb nog div. vragen mbt kielkoeling.

Kon het niet laten, ging ik toch weer off-topic :oops:

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten