Advies bootje overvaren ?.

Advies bootje overvaren ?.

Berichtdoor roadrunner » 21 Jul 2017, 18:52

Hi,
sinds 9 juni nieuw op dit forum en wel zwaar onder de indruk van de kennis van enkele forumleden.
Heb altijd van een (zeil-)boot gedroomd maar vrouwtje wilde niet mee tot over enkele weken is ze overstag gegaan en kunnen we waarschijnlijk nog enkele jaren genieten (71)
Enkele weken later eigenaar van een polyester Princess 32 gebouw in Plymouth (UK) 1980 met 2 Volvo Penta AQD21A (75pk) met 250/270 Sterndrive.
Bootje heeft de laatste 5 jaar korte trips gedaan voornamelijk voor zwemplezier en wijntjes op het achterschip.
Kan pas eind september vaarbewijs (in B niet nodig) en VHF (wel nodig) halen.
Verkoper is inmiddels een Princess 38 aan het klaarmaken en aan de documenten te zien zou onze boot wel eens uit DL kunnen komen.

Op 11-08 (+12 en 13) zouden wij onze trots willen overvaren van Plasmolen/Nijmegen naar MOL(B) via Roermond - Nederweert - Bocholt

De verkoper heeft nog service gedaan - nieuwe olie filters (Man W713/18) nieuwe brandstoffilters (Delphi 296-7111).
Verleden week de wierfilters nog nagekeken (waren zuiver) oliepeil (ok -zuivere olie) brandstoffilters vrij van vuil en water. (doen Grotamar in 570 l tank)
Batterijen (2 start 60 A- 2 service 102 A - 1 boegschroef 140 A) stonden wel op 14,25 volt ( niet te hoog ??) wel aantasting op de -pool (vaseline aandoen?)
Acculader Victron Energy 12 v 20A en nog een Victron Orion 12/24.10 ( blijkbaar voor 24 volt DC ?)

Wij hebben enkele proefvaartjes gemaakt (16 km) en merken dat wij op 2000 toeren zowat 3,8 tot 4 knopen varen (7 tot 7,5 km/uur) motor loopt dan zachtjes en trillingvrij. Gaan voorlopig niet sneller. Hebben enkele 12 mm/12 m lange landvasten bijgekocht en gaan nog 2 x 2 extra kikkers 265 mm (voor en midden) monteren op gangboord. De boot heeft enkel kikkers op achterschip een bolder midden-voor en ik denk dat midden-kikker beter is voor in de sluizen. (met sikaflex, bouten M10 en plankje onder)

Plasmolen-Roermond 3 sluizen - tegenstroom +/- 90 km - zal moeilijk haalbaar zijn op één dag.
Roermond - Wessen-Nederweert - Bocholt (2 kanalen van +/- 16 km)+ 3 sluizen/brugtijden op zaterdag !
Bocholt - Mol kanaal +/- 30 km 3 sluizen (brugtijden zaterdag/zondag)
Wij hebben ventilatorriem en impeller set mee als reserve.

Graag aan de experts, wilde droom ? en graag verder advies, wij zijn nieuw en vrij onbekend in deze materie.
Dank voor jullie aandacht
groetjes
Roadrunner
roadrunner
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 20:44
Woonplaats: Heist-op-den-berg
ligplaats: Porta Aventura Mol
info:

Re: Advies bootje overvaren ?.

Berichtdoor Noordvaarder » 22 Jul 2017, 17:56

roadrunner schreef:Enkele weken later eigenaar van een polyester Princess 32 gebouw in Plymouth (UK) 1980 met 2 Volvo Penta AQD21A (75pk) met 250/270 Sterndrive.
Kan pas eind september vaarbewijs (in B niet nodig) en VHF (wel nodig) halen.

Als er een marifoon aan boord is,zul je eerst de benodigde certificaat daarvoor moeten behalen.
Anders ben je strafbaar namelijk.
Wat betreft je boot.2 keer 75 pk.
Kan de boot sneller dan 20km/h?
Zo ja,dan eerst vaarbewijs halen,want anders mag je er niet mee varen.
Het gaat er niet om,of je die snelheid vaart,maar of het mogelijk is sneller te kunnen varen dan de vrijgestelde limiet van 20km/h.
Oplossing kan zijn,iemand mee nemen die wel over de vereiste papieren beschikt.
Eisen België:
https://www.kanalenenrivieren.eu/stuurbrevet-belgie.htm
https://mobilit.belgium.be/sites/defaul ... emecum.pdf
Eisen Nederland:
https://www.vaarbewijzen.nl/
Noordvaarder
 

Re: Advies bootje overvaren ?.

Berichtdoor roadrunner » 22 Jul 2017, 20:48

Wiebren,

Dank voor de info maar de regels (B) zijn mij bekend.
Er is nog geen marifoon aan boord, ga nu GSM/praatpalen(?) gebruiken voor de sluis/brug.
Neem aan dat er op zaterdag-zondag geen controle zal zijn in B want langer dan 7 m dus wel VHF-plichtig.
Zal pas in oktober examen kunnen doen en daarna Horizon HX-300E gaan gebruiken.

De snelheid is ondanks de sterke motoren naar beneden gehaald zodat hij wel wettelijk onder de 20 km/uur vaart, dus daar ook geen probleem maar toch in september de opleiding tot Algemeen stuurbrevet volgen. Lijkt mij veel veiliger dat je meer praktijk info krijgt en ook beter weet waar je mee bezig bent.
Heb wel al jaren zeilbrevet en ook praktijklessen motorvaren gehad. (ook verplicht in B voor behalen AS.)

Hoop enkel geen technische problemen te krijgen gezien de boot de laatste 5 jaar enkel korte tripjes gemaakt heeft en nu wel 150 km voor de boeg krijgt.
Gaan het rustig doen en hou jullie op de hoogte,
grt RO
roadrunner
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 20:44
Woonplaats: Heist-op-den-berg
ligplaats: Porta Aventura Mol
info:

Re: Advies bootje overvaren ?.

Berichtdoor quichot » 22 Jul 2017, 20:52

Misschien begrijp ik iets niet helemaal, maar 2 x 75 pk aan boord van een 32-voetertje, en dan bij 2000 rpm nog geen 8 km/h? Hangt er een baard van een meter onder of zo?
De route die je op het oog hebt lijkt me prima.
Overigens mag je de marifoon wel aan boord hebben en uitluisteren. Zenden mag niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Advies bootje overvaren ?.

Berichtdoor Patrick5 » 22 Jul 2017, 21:29

In Vlaanderen mag je geen vhf bedien zonder vergunning. Ook niet uitluisteren dus.

Hopelijk is er geen controle want eigenlijk moet je over en vlaggebrief beschikken van de boot.
Als de boot van na 16 06 1998 is moet er ook een CE keuringsdocument voor handen zijn. Is hij ouder dan moet er een factuur kunnen voorgelegd wordn die dat kan aantonen. Dat was voor onze Doerak van 1970 in ieder geval zo. Gelukkig ben ik daar aangeraakt. Anders kan het een probleem worden om de vlaggebrief te verkrijgen.

Patrick
Patrick5
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 20:19
ligplaats:
info:

Re: Advies bootje overvaren ?.

Berichtdoor Klaver vier » 22 Jul 2017, 21:34

Maakt toch voor de boot niet uit dat hij alleen korte tripjes vaarde,dan knapt de motor alleen maar van op een flinke rit,zou hem goed doen
Maar wat Guido al zegt 8km bij 2000 toeren ook al is hij terug geschroeft is wel heel langzaam,wat draait hij dan bij volle toeren
Ik weet niet wat zo,n motor max, draait maar ik denk toch niet meer als zo,n 3000 toeren of heb ik het dan helemaal mis?
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Advies bootje overvaren ?.

Berichtdoor roadrunner » 22 Jul 2017, 22:04

Hello,

Snelheid leek mij ook redelijk laag in onze proefvaart, zal metertjes nog moeten nakijken denk ik. Durfde voorlopig nog niet over de 2000 t gaan, misschien is het wieltje van het log VDO-Sumlog niet correct meer ? hou jullie op de hoogte.

Vlaggenbrief heb ik inmiddels al, boot was van 1980, nooit ingeschreven in NL en op factuur heb ik laden vermelden dat verkoper op zijn "eer " verklaarde dat hij nooit ingeschreven was en bouwjaar wel degelijk 1980. CE-conformiteit dus ook niet nodig.
Vlaggenbrief is trouwens duur (138.- Euro) voor 5 jaar (?) wel op 1 week klaar volledig online en thuis gekregen. (mag ook wel voor die centen)
grts
RO
roadrunner
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 20:44
Woonplaats: Heist-op-den-berg
ligplaats: Porta Aventura Mol
info:

Re: Advies bootje overvaren ?.

Berichtdoor roadrunner » 22 Jul 2017, 22:20

Afbeelding
Hoop dat de foto doorkomt. Hier nog zonder de blauwe cabrio (?)

Zie wel geen baard hangen, maar ga volgende week toch eens onder de waterspiegel kijken.
grts
RO
roadrunner
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 20:44
Woonplaats: Heist-op-den-berg
ligplaats: Porta Aventura Mol
info:

Re: Advies bootje overvaren ?.

Berichtdoor De Waalschokker » 22 Jul 2017, 22:59

Patrick5 schreef:In Vlaanderen mag je geen vhf bedien zonder vergunning. Ook niet uitluisteren dus.

Hopelijk is er geen controle want eigenlijk moet je over en vlaggebrief beschikken van de boot.
Als de boot van na 16 06 1998 is moet er ook een CE keuringsdocument voor handen zijn. Is hij ouder dan moet er een factuur kunnen voorgelegd wordn die dat kan aantonen. Dat was voor onze Doerak van 1970 in ieder geval zo. Gelukkig ben ik daar aangeraakt. Anders kan het een probleem worden om de vlaggebrief te verkrijgen.

Patrick


Vlaggebrief niet nodig toch niet als ik mijn scheepje (acht jaar geleden) overgevaren heb van Amsterdam naar Kerkhove.
Had wel twee marifoons (1portable of handheld) met attest, maar behalve dat geen vlag, geen naam(aanduiding) en banden als stootwil.
Ik heb in geen enkel kunstwerk (Nederland of Belgie) daarover een opmerking gekregen en er is mij nooit een vraag voorgelegd hoe oud mijn scheepje wel was (model wijst het zelf uit :D ).
Heb wel aan vorige eigenaar een kopie gevraagd van doorhaling van het kadaster, dit was nodig om een vlaggebrief te verkrijgen in Belgie.
Het weze opgemerkt dat ik wel controle gekregen heb door Nederlandse politie op het water omdat op een avond tegen een aanlegplaats (deel beroeps en deel jachten) aangemeerd lag maar mijn ankerlicht niet werkte.
Was niet blij want mocht midden in de nacht mijn mast omhoog takelen en dat is (zeker half slapend) alles behalve gemakkelijk, maar politie bleef zeer vriendelijk en deed enkel een summiere controle, ze hebben daarbij geen opmerkingen gemaakt.
PS heb je je bootje gekocht zonder het vlak te zien ? vind ik toch wel zeer linke soep :o
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Advies bootje overvaren ?.

Berichtdoor roadrunner » 14 Aug 2017, 17:14

Bootje overvaren,

Mijn belofte jullie op de hoogte te houden van mijn eerste expeditie “bootje overvaren” moet ik houden.
Ziehier het relaas van onze eerste vaardagen “de Maidentrip” met PRINCESS van Mookerplas naar Mol (B).

Opdracht: vrijdag Mook-Maasbracht? – zaterdag: Maasbracht-Weert-Loozen? – zondag Bocholt-Lommel-Mol.?
Zo mogelijk VR/ZA tanken bij Tullemans (had nog ½ van 500 l) geen marifoon aan boord.

Met enkele reserveonderdelen (oliefilter-V-riem – benzinefilter) en een hoop vaarkaarten en een bang hart, zijn we als 2 groentjes op vrijdag 11-08 om 07:00 uur vertrokken. (Wij hebben donderdag nog een deel niet verbruikt passanten liggeld teruggekregen)

We schoten wel sneller op dan verwacht, 2 x 75 pk Volvo Penta AQD21A met 270 Z- aandrijving. (1980) Wij wisten dat de boot aangepast werd om onder de 20 km te blijven.
De gemeten grondsnelheid (telefoon-gps-app) 2200 t: 10,8 km/u bij 2600 t: 11,7 km/u 2800 t gaf 13,8 km/u. Temperatuur meter bleef ruim in groene zone – Wij wel nat van de regenvlagen.
Ieder uur werd logboek bijgehouden. – km-stand op de Maas, e.d.

Om 9:15 sluis Sambeek, eerste test viel wel mee.
Om 13:15 Belfeld en om 16:15 lagen we al voor sluis Heel. Weinig beroeps – enkele jachtjes.
Even door naar Haven Maasbracht waar de pompbediende doodleuk om 16:55 uur het “Pomp gesloten” -bordje ophing en zijn kantoortje voor onze neus op slot draaide, 3 schippers teleurgesteld.
Nog te vroeg dan maar door richting Weert.

Om 18:15 u ons 1ste incident. De toerenteller en temperatuurmeter van SB-motor sloegen plots van links naar rechts en alle controlelampjes en alarm gelijk aan de gang ??
Om onheil te voorkomen motor SB stopgezet.
Enkele km-verder konden we aanleggen aan de Elbrug.
Motor BB ook stop (even laten tot rust komen), maar wonder, die bleef wel draaien??
Na enig meubilairverplaatsing luik open en wat bleek: motor BB stond wel stil maar motor SB die al langer moest stilstaan was blijven lopen. Handmatig de pomp toe en doodse stilte.
Heeft dus wel enige tijd gelopen zonder contact.

Controle van alle wierfilters, brandstoffilters, oliepeil, motorwater (na afkoeling) alles blijkbaar zeer normaal.

Om 21:00 uur (koude motoren) proef starten: SB geen enkel contact meer, geen lampjes, geen alarm dood. Motor BB start normaal.
Besluit slapen en morgen door op 1 motor.
Resultaat 1ste dag: 11:30 uur varen – 48 nm of 89 km gevaren. 1 motor uitgevallen.

Zaterdag 12 augustus op 1 motor om 7:00 uur vertrokken aan de Elbrug (Wessen-Nederweert) met
2200 t aan 8,10 km/uur.
Samen met beroepsschipper (langszij) om 8:00 uur door sluis 15 Zuid-Willemsvaart. In zijn kielzog (lastig sturen in schroefwater met 1 excentrische motor) en op zijn marifoon door 2 ophaal-stadsbrugjes (geen tijd verliezen met tanken in Weert) en ook gelijk door sluis 16.
Man voer gans alleen, zeer rustig met 350 ton zand, naar B-grens, daar opzij aan tankstation.

Wij dan maar door naar sluis Loozen en om 12:00 u al voor sluis Bocholt samen met 2 andere bootjes.

Op Kanaal Bocholt-Herentals om 13:15 uur 2de incident.
Met onze PRINCESS – lengte 9:70 m – hebben we tussen km 9,80 en km 10 een onbekend voorwerp dat zich onder de waterlijn bevond overvaren aan stuurboordzijde op ongeveer 6 m afstand van de rechteroever.
Onze boot heeft een diepgang van 0,85 m en op onze dieptemeter maten wij gemiddeld 2,70 tot 3,0 m diepte. De boot ging midscheeps/achteraan zeker 20 cm. uit het water en kreeg een paar flinke klappen ook op de schroeven te verwerken.
Wij vermoeden dat wij over een gedumpt voertuig gevaren zijn.

Blijkbaar konden wij onze snelheid verder aanhouden (schroefschade?) maar wij horen wel ander golfgeruis als we bakboord roer geven (schroeven sturen bij ons ook).
We konden wel rustig doorvaren en aanmeren om 15:30 aan de gesloten sluis Lommel 1.

Opgehaald door dochter die in de buurt woont, incident doorgegeven aan RIS-NV De Scheepvaart en rustige nacht.
Resultaat 2de dag: 8:30 uur varen – 52 km.

Zondag 13 augustus rustig om 11:00 uur door sluis Lommel 1 daarna nog door sluis Mol 2 en 3 om rond 12:40 uur de ligplaats jachthaven Port Aventura binnen te varen waar de havenmeester met assistentie ons al opwachtte.

Expeditie gelukt? Resultaat voor onze allereerste vaardagen:
Trip Mookerplas tot Port Aventura Mol – 21:40 uur – 75 NM of 139 km – 142 l diesel (6,643/uur)

Nawoord:
1. Heden, maandagmorgen, met Dijkgraaf NV Scheepvaart, schadeaangifte opgemaakt.
2. Afspraak gemaakt met werf in de buurt:
- Volgende week elektronica & contact SB-motor uitmeten.
- Begin oktober schip uit het water en expertise door NV Scheepvaart en eigen verzekering.
- Woensdag 15 -8 vermoedelijk stremming kanaal Bocholt-Herentals wegens dregging tussen km 9,5 en 10.

Wij houden je verder op de hoogte.
Groetjes
RO
roadrunner
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 20:44
Woonplaats: Heist-op-den-berg
ligplaats: Porta Aventura Mol
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten