As smeren met vet bij schroef?

As smeren met vet bij schroef?

Berichtdoor DMS21 » 06 Apr 2017, 08:25

Wij zijn druk bezig met het klaarmaken van de boot om te water te gaan na de winter, maar ik zit met 2 vraagjes... eentje gaat over een uitlaat (zie ander topic) en eentje over het invetten van de as bij de schroef... nu kan ik hier veel tekst plaatsen, maar foto's zeggen meer dan 1000 woorden.

Zoals jullie kunnen zien is er een "gat" waar je de aandrijf as naar de schroef kan zien. Nu is de vraag moet hier vet in gespoten worden of is dit voor de koeling?
Afbeelding

Binnen in de boot hebben wij de volgende aansluiting en zo te zien moet daar wel vet in gespoten moeten worden, de vraag is alleen hoe moet je dan "goed" doen? Ik kon 1, 2, 4 geen directe handleiding vinden en een dikke vetpot pas er niet naast.

Afbeelding
Afbeelding
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: As smeren met vet bij schroef?

Berichtdoor Marie Christina » 06 Apr 2017, 09:03

Dat gat bij de schroef weet ik niet 100%zeker, maar dat lijkt inderdaad voor het watergesmeerde gedeelte.
Dat andere is een ouderwetsch vetpotje.
Met je vingers lekker volproppen met vet en het dekseltje er weer op.
De schroefas pakt dan zelf het vet wel.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: As smeren met vet bij schroef?

Berichtdoor DMS21 » 06 Apr 2017, 11:15

Marie Christina schreef:Dat gat bij de schroef weet ik niet 100%zeker, maar dat lijkt inderdaad voor het watergesmeerde gedeelte.
Dat andere is een ouderwetsch vetpotje.
Met je vingers lekker volproppen met vet en het dekseltje er weer op.
De schroefas pakt dan zelf het vet wel.


Dat ouderwetsch vetpotje, dat gaat geen probleem geven... die volproppen dat gaat goed komen. 8-)

Alleen de as achter bij de schroef... voor een watergesmeerde deel zou ik geloof ik weinig (lees niks) aan onderhoud hoeven te doen... maar zeker weten doe ik niet.... en dit is het laatste puntje voordat ze te water gelaten kan worden. Immers de uitlaat kan ik ook doen als ze al in het water ligt.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: As smeren met vet bij schroef?

Berichtdoor Marie Christina » 06 Apr 2017, 12:48

Ik denk dat iemand anders daar wel een definitief antwoord op weet.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: As smeren met vet bij schroef?

Berichtdoor j.e-mulder » 06 Apr 2017, 15:21

L.S.

Wat betreft het achterste schroefas lager, dit identiek als bij ondergetekende, nl. inlaat watersmering/koeling. Geen vetingang. Zit bij ondergetekende aan zowel BB. als aan SB. zijde.

Bij de vetsmering heb ik een vetsmeernippel gemonteerd op het potje. Af en toe gedurende een tocht een paar slagen met een vetspuit. Is dit vet op, dan zit er altijd nog voldoende vet in en men de vetpot gewoon aan aantal slagen draaien. (reserve)




Met vriendelijke groet,
Jean-Evert Mulder
j.e-mulder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 22 Apr 2012, 08:02
ligplaats:
info:

Re: As smeren met vet bij schroef?

Berichtdoor Wolf1 » 06 Apr 2017, 15:27

DMS21 schreef:Dat ouderwetsch vetpotje, dat gaat geen probleem geven... die volproppen dat gaat goed komen.

Denk het niet, Gat bij het achterste lager afpluggen, leiding leggen naar een plaats waar het vet smeertoestel wel kan staan.(afhankelijk van de lengte minstens 3/8G)
Laatste stukje naar het geland flexibel maken, omdat het galand zwevend is.
En dan maar flink door draaien tot de koker geheel gevuld is en het vet er achter uitkomt,
Gr. en success Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: As smeren met vet bij schroef?

Berichtdoor DMS21 » 06 Apr 2017, 15:34

Wolf1 schreef:Denk het niet, leiding leggen naar een plaats waar het vet smeertoestel wel kan staan.
Laatste stukje naar het geland flexibel maken, omdat het galand zwevend is.
En dan maar flink door draaien tot de koker geheel gevuld is en het vet er achter uitkomt,
Gr. en succes



Hmm... oké... dit is even iets wat meer werk... nu onder het motto domme vragen... als ik nu de boot te water laat en dan eens rustig ergens volgende week de buis vol ga persen... misschien niet helemaal vol tot het einde... is dat heel erg? bedoel het zit al 30+ jaren zo... en ik wil heel graag aankomende zaterdag te water... 8-)
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: As smeren met vet bij schroef?

Berichtdoor Wolf1 » 06 Apr 2017, 15:43

Ik vind niks erg, het is jouw boot.
Nu kan je zien of je de koker vol krijgt en daarmee heb je de zekerheid dat elke slag die je erbij doet het achterste lager ook daadwerkelijk gesmeerd wordt.
Als er al 30 jaar zo mee gevaren wordt heb je toch zeker wel de ruimte op het achterste lager gemeten ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: As smeren met vet bij schroef?

Berichtdoor DMS21 » 07 Apr 2017, 10:29

Wolf1 schreef:Ik vind niks erg, het is jouw boot.
Nu kan je zien of je de koker vol krijgt en daarmee heb je de zekerheid dat elke slag die je erbij doet het achterste lager ook daadwerkelijk gesmeerd wordt.
Als er al 30 jaar zo mee gevaren wordt heb je toch zeker wel de ruimte op het achterste lager gemeten ?
Gr. Wolf1


Pompdiediediedom....

Gisteravond naar Dekker Watersport gereden... vet pers gehaald en een kokertje met vet... en voilà... een buis vol met vet geduwd... het was wel een kliederboel... maar vol is :o

Ruimte op achtste lager, nee heb ik niet gemeten, bij het vervangen van de motorsteunen en het opnieuw uitlijnen is daar naar gekeken door een professional en alles was in orde bevonden. 8-)
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: As smeren met vet bij schroef?

Berichtdoor Wolf1 » 07 Apr 2017, 10:52

DMS21 schreef:Gisteravond naar Dekker Watersport gereden... vet pers gehaald en een kokertje met vet... en voilà... een buis vol met vet geduwd... het was wel een kliederboel... maar vol is :o
Dan is er toch iets niet goed gegaan normal is het patroon er in, dichtschroeven, ontluchten, en maar pompen.
Het enigste waar het dan uit komt is uit het achterste lager, en dat was de bedoeling.
Als je dat met 1 patroon al berijkte, is er dus in die 30 jaar al eens eerder vet in gepompt ! !
Gr, Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten