kabelbesturing

kabelbesturing

Berichtdoor henkie6 » 27 Feb 2017, 19:44

Afbeelding

Ik heb op mijn zeilboot, een polyester tweemaster 32 ft, 5000 kg, deze stuurinrichting. Een enkelkabel stuurinrichting waarop MARK II, made in Sweden, op staat.
Nu zit er nogal wat speling op door ouderdom. Ik kom deze kabelbesturingen op het internet niet meer tegen.Wel een Noorse firma die in kabelbesturingen handelt, maar die zijn toch anders. Mijn vraag is, heeft iemand een zelfde kabelbesturing, of heeft er ervaring mee? Zit er een kogellager aan de voorzijde van de besturing, en zo ja kan je die vervangen en is die dan te verkrijgen in de handel. De speling zit vooral aan de voorkant van de besturing. Kan ik de trommel opendraaien, zonder dat er allemaal veertjes en palletjes uitspringen. Kan ik de speling die het roer heeft bij het sturen verminderen? Ik heb overwogen een hydraulische stuurinstallatie te monteren, maar dat kost toch ook weer geld, bovendien heb je op een zeilboot "meer gevoel" met een kabelbesturing dus het liefst repareer ik deze stuurinstallatie.

Ik zie uw reacties graag tegemoet.

vr. groet,

H. van der Meulen
henkie6
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 Okt 2016, 18:34
ligplaats: Oostknollendam
info:

Re: kabelbesturing

Berichtdoor henkvd » 27 Feb 2017, 20:09

Steermaster mkII , daar ga je geen orginele kabel meer voor vinden, wordt al jaren niet meer geleverd, schijnen imitaties van in omloop van te zijn, maar daar betaal je zoveel voor dat vervangen van het geheel een stuk betere optie is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: kabelbesturing

Berichtdoor Blacktoppie » 28 Feb 2017, 08:42

viewtopic.php?f=28&t=2331&hilit=Stuur&start=10

In bovenstaande link staat er ea over beschreven. Ik had zelf ook speling op de stuur as heb hier zelf een bus voor gemaakt voor de voorkant. Speling op de kabel heb ik nagenoeg niet.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: kabelbesturing

Berichtdoor DMS21 » 05 Apr 2017, 13:13

Ik heb geen kaas gegeten van het type boot wat je hebt, maar waar ik wel ervaring mee heb is oude kabels die niet meer gemaakt worden.

Onze motor / keerkoppeling heeft een oude type kabel en die is niet meer te krijgen... ja... 2de hands... maar ik ben door een winkel aan de Kaag keurig doorverwezen naar:

RSH Hillegom
Edisonstraat 2
2181 AB Hillegom
Telefoon: 0252 521 250

Deze mannen konden mijn eigen kabel nog repareren :D dus ik super blij... maar ze kunnen ook kabels helemaal namaken, moet je alleen wel het origineel meenemen en geduld hebben als ze de spullen niet op voorraad hebben.

Ik ben er in ieder geval keurig geholpen met een kopje koffie en een gerepareerde kabel voor nog geen 10 euri!!!
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten