Welke hechtprimer

Welke hechtprimer

Berichtdoor Vronsky » 02 Feb 2017, 11:55

Ik moet een vers laagje AF op mijn plastic motorbootje aanbrengen.
Alle losse delen van de oude AF lagen zijn verwijderd, maar romp is beslist niet kaal. (kaal krabben zal de romp beschadigen, vrees ik)
Mijn idee is om eerst een hechtprimer op te smeren, voor een optimale hechting van de nieuw AF (waarschijnlijk Jotun Seaforce).
Er is mij Primocon geadviseerd, maar dat spul is eigenlijk bestemd voor staal.

Zijn er betere alternatieven voor mijn bootje ?
Ik heb 2-2,5 liter nodig

THANKS,
V.
Vronsky
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 Jan 2016, 10:42
ligplaats:
info:

Re: Welke hechtprimer

Berichtdoor Amersfow » 02 Feb 2017, 12:09

Ik heb dit gebruikt. Lekker makkelijk, werkte goed.

https://www.karwei.nl/assortiment/flexa ... /p/B187213
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Welke hechtprimer

Berichtdoor broekie » 02 Feb 2017, 12:14

Ik zou me maar houden aan de middelen die de leveranciers van scheepverven aanbieden.
Zeker onder water.
De prijs van de verf valt in het niet bij het werk als het mis gaat.
Zeker voor een relatief kleine hoeveelheid.

Op internet kun je bij de diverse merken genoeg info hierover vinden.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Welke hechtprimer

Berichtdoor Georges » 02 Feb 2017, 14:01

Jotun safeguard is de hechtprimer-ondergrond voor antifouling van hetzelfde merk,maar hempels of international primer kan ook, of je die in kleine verpakking kan kopen weet ik echter niet wij kopen die met 20 Liter.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Welke hechtprimer

Berichtdoor Vronsky » 02 Feb 2017, 14:08

broekie schreef:"Op internet kun je bij de diverse merken genoeg info hierover vinden."


Klopt voor staal, echter niet als de specifieke ondergrond oude AF/polyester is.
Vandaar mijn vraag hier.
Vronsky
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 Jan 2016, 10:42
ligplaats:
info:

Re: Welke hechtprimer

Berichtdoor Roelof » 02 Feb 2017, 17:11

Denk dat Georges toch gelijk heeft,
onderstaande gegoogled:

Jotun Safeguard UNI ES [18L]. € 159,95 ... Een primer zorgt voor een mooie egale ondergrond en voorkomt dat er vocht binnendringt en de ondergrond oplost. ... epoxy primer, geschikt voor staal, gegalvaniseerd staal, aluminium of polyester.

Je zult waarschijnlijk geen 18 ltr nodig hebben :D :D :D

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Welke hechtprimer

Berichtdoor Noordvaarder » 03 Feb 2017, 02:53

Het kan zelfs op koude ondergronden ,oppervlakten die onder nul graden zijn,aangebracht worden.
Zie de datasheet hierover.
http://www.jotun.com/Datasheets/Downloa ... ut__NL.pdf
Noordvaarder
 

Re: Welke hechtprimer

Berichtdoor Roelof » 03 Feb 2017, 10:17

Hallo Vronsky,

Sprak vanmorgen onze verf leverancier, heb even navraag gedaan mbt safeguard rechtstreeks op polyester.

Safeguard direct op polyester kan en geeft geen probleem, echter omdat het polyester waarschijnlijk al een zekere leeftijd heeft geeft hij er de voorkeur aan geeft om na het schuren en reinigen eerst een dunne laag epoxy aan te brengen, dit uit voorzorg om een goede hechting met het polyester (gelcoat) te garanderen.
Daarna gewoon safeguard en daarop de AF.

Suc6,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Welke hechtprimer

Berichtdoor Georges » 03 Feb 2017, 10:39

Roelof schreef:Hallo Vronsky,

Sprak vanmorgen onze verf leverancier, heb even navraag gedaan mbt safeguard rechtstreeks op polyester.

Safeguard direct op polyester kan en geeft geen probleem, echter omdat het polyester waarschijnlijk al een zekere leeftijd heeft geeft hij er de voorkeur aan geeft om na het schuren en reinigen eerst een dunne laag epoxy aan te brengen, dit uit voorzorg om een goede hechting met het polyester (gelcoat) te garanderen.
Daarna gewoon safeguard en daarop de AF.

Suc6,
Roelof

Wel rekening mee houden dat je de safeguard dan binnen de 8 uur aanbrengt op de epoxy, anders moet je opnieuw schuren.
Ik heb nog niet meegemaakt dat de safeguard op een bestaande oude maar wel goed geschuurde en ontvette laag hechtingsproblemen had, en alhoewel een extra laag epoxy van voldoende dikte op een polyester onderwaterschip zeker beschermend werkt moet je toch rekening houden dat de juiste procedure bij aanmaken,aanbrengen en omgeving en tijd variabelen kritiek is.
De veiligheid bij epoxy werken verrijst ook het dragen van Nitril handschoenen en een masker, een epoxy allergie/overgevoeligheid raak je nooit meer kwijt !
Dus mogelijk is deze stap een valkuil en zou ik dat enkel doen indien je zeker bent van de noodzaak en voordelen.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Welke hechtprimer

Berichtdoor Vronsky » 03 Feb 2017, 16:59

Hallo Georges,
Dank voor je advies.
Extra 'complicatie' bij mijn romp is het er geen kaal polyester -meer- is, maar de laag oude AF bovenop het polyester.
Ik wil niet krabben/schuren/afbijten omdat zoiets de gelcoat (of erger) zal beschadigen.
In feite betreft de onderlaag dus: oude AF !

Ik denk dat ik 't maar bij een blik 2,5 liter Primocon hou.
Dit spul beweert dat het geschikt is om op 'onbekende' AF lagen kan worden gebruikt.
Vronsky
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 Jan 2016, 10:42
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten