originele scheepsvet?

originele scheepsvet?

Berichtdoor reijmerink » 28 Feb 2012, 18:39

lui, de kielbouten van mijn compromis 850 staan meer wel dan niet in een laagje water..Ik wil daarom die bouten in scheepsvet zetten,waarvan ik begrepen heb dat er vroeger de ijzeren binnenkant van schepen mee werd ingesmeerd.Wat is dat voor spul of is er tegenwoordig beter vet? grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: originele scheepsvet?

Berichtdoor Harini » 28 Feb 2012, 19:03

harpuis
langdurig gekookt mengsel van lijnolie en hars (in de verhouding van 1 pond hars op 1 liter lijnolie), soms met nog andere bijvoegingen, dat als conserveringsmiddel voor de rondhouten gebruikt werd. Sommige schippers gebruikten harpuis ook op kaal staal.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

Re: originele scheepsvet?

Berichtdoor sigdock » 29 Feb 2012, 09:40

Persoonlijk zou ik proberen om de oorzaak te fixen waardoor de bouten niet meer onder water staan maar ik weet uit ervaring ook dat dat niet altijd kan ;)

In mijn oude-houten-boten tijd behaalde ik goede effecten met Paratol en/of Innertol en dat vond ik makkelijker te verwerken dan vet. Het is wat dunner en daardoor eenvoudiger weg te smeren.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: originele scheepsvet?

Berichtdoor Popeye » 29 Feb 2012, 12:12

sigdock schreef:Persoonlijk zou ik proberen om de oorzaak te fixen waardoor de bouten niet meer onder water staan maar ik weet uit ervaring ook dat dat niet altijd kan ;)


Zou condens kunnen zijn die langs de zijkanten omlaag loopt en onderin blijft staan.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: originele scheepsvet?

Berichtdoor fox4you » 29 Feb 2012, 12:40

reijmerink schreef:is er tegenwoordig beter vet? grtn reijmerink


Geen vet maar wel Owatrol
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: originele scheepsvet?

Berichtdoor reijmerink » 29 Feb 2012, 12:56

Dat lekken daar kom ik tzt wel achter..kan condens zijn, sneeuw, een boeggolf over de ankerlier etc...De reden waarom ik iets anders wil dan de vloeibare tectyl, wd40 of owatrol is dat zacht opgewarmd harpuis met een stevige bokkepoot ingesmeerd wellicht ietsjes langer blijft zitten, grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten