Pagina 2 van 2

Re: Chassis aanhangwagen verhoogd?

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2016, 23:31
door gast
Ik wil niet afkraken, maar de getoonde constructie is houtje touwtje en zo hoort een trailer niet in elkaar te zitten.
De 2 kokerprofielen zetten het geheel veel te hoog en dat geeft frictie met een gewicht erbovenop, dit is een onveilig geheel, de kwalificaties van de lasser ten spijt.
De as hoort rechtstreeks op de trailer te zitten en voor comfortabel vervoer en simpele ter water lating zo laag mogelijk. (daarom liggen Amerikanen ook zo strak achter de auto.

Mijn eerste tip is, ga op google trailers bekijken en neem deze constructie over.
2 e tip, verwijder de planken en vervang ze door rollen.

Re: Chassis aanhangwagen verhoogd?

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2016, 23:53
door henkvd
Vraag me ook af wat de reden zou kunnen zijn geweest om te verhogen, een trekkend voertuig met een hoge trek haak ? Voor de rest kan ik me alleen nadelen bedenken, achter een normale auto ligt de achterkant van de trailer omhoog, dat is alleen maar lastig.
Of is de torsie as te licht en lopen de wielen bij een hobbel dan aan ? de as lijkt recenter dan de rest.

Re: Chassis aanhangwagen verhoogd?

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2016, 22:23
door markvh
De as en de banden heb ik inderdaad net zelf vervangen (lag één van 500 kg onder, nu één van 750 kg). Omdat ik niets van boten ken, heb ik niets veranderd aan de rest van de aanhangwagen, hopende dat de vorige eigenaar wel wist waar hij mee bezig was. blijkbaar dus niet...

Nu ja, de trailer gratis meegekregen met het bootje, dus ik ging er al wel van uit dat er veel werk/kosten aan zouden zijn. ;-)

Ik ga eerst beginnen met die metalen stukken ertussen uit te halen. Die planken vervangen door rollen moet ik nog eens van naderbij bestuderen, want daar ken ik ook niets van.

Re: Chassis aanhangwagen verhoogd?

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2017, 22:37
door Bobbob
Het is dan wel toegelaten om zelf een aanhanger te maken maar het moet dan wel volgens de regels van de kunst.Als de politie ,zeker de Antwerpse ,je van de weg plukt en met jou naar een T Controle-station gaan , hang je.
De opbouw van je aanhanger is niet professioneel omdat het meest belastte deel ervan gewoon gepuntlast is .ik zou dit vervangen door één hoge koker op maat die je nodig hebt.
Iemand met een plaatplooi bank kan dit gemakkelijk doen.
Het gewicht van je aanhanger mag niet meer dan 750kgr bedragen anders moet je een type-keuring laten doen,wat niet simpel is.
Ook als je onder de 750kgr,beladen, blijft,moet je een alu-ID-plaatje hebben op de linkerkant op een belangrijk onderdeel van je aanhanger Vastgeklonken of gerivetteert zijn .
Ik ben ooit geverbaliseerd geweest omdat ik een inox-plaatje hed gebruikt.Belgie is nu eenmaal een apenland.
Op je plaatje moet staan:
ID-n°:Sommige mensen zetten het n° van hun identiteitskaart maar de produktiedatum in combinatie met je nummerplaat zal ook volstaan.Dit omdat men bij diefstal je kon verwittigen als je aanhanger word terug gevonden , alsof dit ooit al is gebeurd????
Bij de vekeerswetgeving onder de rubriek aanhangers vind je alles wat je nodig , alhoewel hier en daar nog een grijze zone voorkomt.
SUCCES.