ballast

ballast

Berichtdoor henkie6 » 21 Okt 2016, 12:33

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Beste mede vaarders

Op mijn zeilboot, een Macwester Malin, een Engelse kimkieler, is in het voorschip ballast geplaatst, om de vaareigenschappen te verbeteren.
In de loop der jaren is die ballast hier en daar uitgezet, zodat hier en daar wandjes begonnen te wijken, en de vloer begon op te bollen.
Ik dacht, ik zal die ballast eruit halen, en vervangen door een ander materiaal, lood bijvoorbeeld.
Maar nadat ik tijdje bezig was viel mij op dat de ballast, als ik wat verder kwam, niet erg roestig is.
Buiten dat het erg veel werk is, begin ik mij af te vragen of het ook wel zinnig is de hele boel te verwijderen.
Het is een stevig materiaal, bestaande uit metalen kogeltjes, ingebed in een soort bitumen. het is droog, en de kogeltjes zijn nu ik verder kom niet roestig, ze glimmen nog tegen je aan.
Mijn idee is nu de randen vrij te maken van de min of meer roestige rand, en de open rand die dan ontstaat op te vullen met loden kogeltjes.
Die roesten niet, en kan ik altijd weer verwijderen als het nodig is.

Mijn vragen,
-Kent iemand dit soort ballastmateriaal
-Is mijn oplossing verstandig

vriendelijke groet,

Henk van der Meulen
henkie6
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 Okt 2016, 18:34
ligplaats: Oostknollendam
info:

Re: ballast

Berichtdoor vuuren1 » 21 Okt 2016, 19:04

Dit is geen standaard ballast maar gewoon een persoonlijke 'uitvinding' van iemand die kennelijk stalen kogels en bitumen voorhanden had.

Als staal roest wordt dan wordt het uiteindelijk 10x groter en zal de omgeving vervormen.

De roest moet dus weg en verder voorkomen dat het weer gaat roesten of verder gaat.
Daar waar geen roest zit kan je het laten zitten maar moet je het wel preventief behandelen met bv owatrol, gekookte lijnolie, smeerolie etc.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten