Isolatie motorkist Saga 20

Re: Isolatie motorkist Saga 20

Berichtdoor vuuren1 » 19 Sep 2016, 23:33

Lage frequenties dempen is het meest lastige en moet er eigenlijk eerste aan een goede demping van de luchtinlaat worden gewerkt.
Dan isoleren (afsluiten zonder dat de motor lucht tekort komt) en absorberen.

Zonder voldoende kennis op dit (specifieke) gebied doe je het meestal niet goed.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Isolatie motorkist Saga 20

Berichtdoor Amersfow » 20 Sep 2016, 07:30

Wij hebben het op onze tjalk laten doen. Geweldig. Oliebad inlaatfilter. Eigenlijk helemaal nergens schuim, alleen alles luchtdicht laten maken. Verder een knelsluiting op het motorluik, zodra je die aandraait is het geluid verdwenen. Zoon motorkap zul je ook moeten dichtknellen denk ik.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Isolatie motorkist Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 20 Sep 2016, 10:23

Allen, dank voor het advies en de wijze woorden. Natuurlijk was ik gegaan voor de mooiste oplossing, mits mijn portemonnee ook mee wilde werken, maar mijn vrouw wil ook graag dit najaar naar New York en vind de motorsteunen al duur (en dan heb ik nog niet verteld wat alle pakkingen hebben gekost, de thermostaat en wat de winterstalling)....

Maar wat heb ik dan wel gekozen?

De keuze is gevallen op de "Merfocell GW" 25mm... waarom? Nou zoals jullie kunnen zien zit deze kap vrij strak om de motor heen (op een van de foto's zie je een soort van schroei plek) dus ik moet iets hebben wat goed tegen hitte kan. Deze plaat is daar volgens de omschrijving prima voor geschikt en tevens is de plaat ook buigbaar in de vorm van de kap... dat maakt monteren ook niet de moeilijkste klus. Als laatste was er dan ook nog het puntje van de dikte van het materiaal. 25mm is wel een beetje de max dikte ik kwijt kan in de kap zonder dat de bekleding direct tegen de motor aankomt.

Uiteindelijk ga ik toch ruim over het budget heen want 4 plaatjes kost alweer 160,- Euri... en dan heb ik nog geen Tape gekocht voor de naden en geen rubber of hittebestendige vilt voor de onderkant en voor de deksel moet ik ook nog een strip hebben. Hier zit ik te denken aan een hittebestendige vilt strip die aan zowel de deksel als aan de kist wordt geplakt.

Verder ga ik de bilge ruimte denk ik in loop van volgend jaar verder isoleren met Merfocell PU... Het zal natuurlijk nooit een "fluisterbootje" worden...

Met een beetje geluk kan ik vandaag of morgen de platen ophalen en dan kan ik thuis lekker gaan plakken en dan zal ik nog wat foto's maken van het eind resultaat.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Isolatie motorkist Saga 20

Berichtdoor peter jansen » 20 Sep 2016, 12:35

Ik hoop dat je je vrouw nog niet hebt verteld dat je op een forum schrijft dan!
Hahahaha
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Isolatie motorkist Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 21 Sep 2016, 12:05

Nu wilde ik gisteravond een start maken, maar ik was nog niet tevreden over de oude lijmresten dus ik ben nog even bezig geweest met schoonmaken en vanavond zal ik de boel licht opschuren... dan weet ik zeker dat het goed hecht.

Alleen toen kwam de vraag.... de kap loopt naar boven toe een klein beetje naar binnen toe... dus hele lange vlakken kan ik niet maken... bocht werk en dan de onderkant die weer breeder is... hebben jullie suggesties of tips? Hoe minder naden hoe beter...

Daarnaast lijkt het erop dat de kap aan beide lange kanten de plek is waar de motor zijn lucht vandaan haalt :o . in andere woorden, ik kan de kap niet lucht dicht maken..... :? (hoewel vast wat valse lucht... maar of dat nu echt de bedoeling is?!)
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Isolatie motorkist Saga 20

Berichtdoor varg » 21 Sep 2016, 21:11

Op de korte zijden is de isolatie over de vlakke delen geplakt. Daarom ontstaat er een spleet aan de lange zijden. In de nieuwe situatie moet je zorgen voor een goede afdichting. Probeer ook het deel onder de 'vloer' waar de kist op staat goed af te dichten. Voor een 1 cilinder heb je denk ik genoeg aan twee luchtdoorlaten van 10 cm diameter. Maak daar een soort dorade-boxje voor of koop een demper bij de growshop. Diezelfde growshop heeft overigens ook goedkope luchtleiding, ook een geïsoleerde! €25,- voor 10 meter Afbeelding
Ieder luchtlek maakt je investering weer een beetje voor niets dus maak het mooi dicht.
We blijven het met belangstelling volgen. Post ook nog maar wat foto's van de rest van de situatie.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Isolatie motorkist Saga 20

Berichtdoor Amersfow » 22 Sep 2016, 07:47

Als er luchtinlaat door de kap gaat heeft alle geluidsisolatie geen zin. Maak een slang naar de achtsteven of zijkant met een luchthapper. Afvoer lucht lijkt me niet nodig, de diesel zuigt de lucht wel weg.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Isolatie motorkist Saga 20

Berichtdoor Amersfow » 22 Sep 2016, 07:47

Als er luchtinlaat door de kap gaat heeft alle geluidsisolatie geen zin. Maak een slang naar de achtsteven of zijkant met een luchthapper. Afvoer lucht lijkt me niet nodig, de diesel zuigt de lucht wel weg.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Isolatie motorkist Saga 20

Berichtdoor varg » 22 Sep 2016, 08:15

Niet door de kap! Sorry als ik daar onduidelijk over was!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Isolatie motorkist Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 22 Sep 2016, 12:01

Verloren moeite is het zeker niet... al is het alleen al dat ik nu brandveilig materiaal gebruik en dat het niet meer los hangt zijn voor mij al grote verbeteringen. Dan hebben we het natuurlijk nog niet gehad over hoe een plaat ruikt als hij vol gezogen is met olie/diesel/koelvloeistof e.d.

Voor de onderkant van de motorkist ga ik puzzelen met rubberen strips, ik ga even kijken naar of ik de aanzuig van lucht kan aanpassen. Er zit in een Saga niet super veel ruimte om creatief alles om te bouwen en aan te leggen.

Voor nu (gisteren vergeten foto's te maken) heb ik de kap helemaal voorzien van Merfocell GW door de vorm van de kap heb ik soms wat kleinere stukje moeten gebruiken waardoor ik wat meer naden heb dan ik zou willen, maar dat is niet anders. Vanavond of morgen avond ga ik deze naden dichtplakken met Aluband en ook de onderkant van de foam ga ik beplakken zodat de foam zelf geen "eindjes" heeft en alles afgesloten is. Zou jammer zijn als mijn nieuwe isolatie materiaal zich vrij snel weer zou vol zuigen met diesel e.d.

Alleen de deksel van de kap kan los op en hier moet ik iets gebruiken als "vilt" nu kan ik hier hetzelfde Vilt gebruiken als op mijn Big Green Egg (Keramische BBQ die temperaturen haalt van 400+ graden Celsius) maar dat is een hele dure oplossing. Aan de andere kant zou ik Kroonband kunnen gebruiken (rubberen stip met groeven)... ik zit zit welf meer te denken aan Vilt.. en dan gewoon huis tuin en keuken vilt want de deksel rust hierop. en het komt niet direct in contact met iets warm en het contact dat er is met warme lucht is hooguit een 1mm dik... het voordeel, het is niet duur, werk prima en ik kan het ieder jaar vrij makkelijk vervangen worden. Of hebben jullie suggesties voor een ander materiaal gebruik? het mag maximaal 2mm dik zijn.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten