Isolatie motorkist Saga 20

Re: Isolatie motorkist Saga 20

Berichtdoor Amersfow » 22 Sep 2016, 12:35

Op de bouwafdeling in de bouwmarkt ligt strip die glad is en zelfklevend (ik had een rol van 30 meter, 3 cm breed ofzo. Lijkt me beter dan vilt. Als er een luchtlek is hoef je niets aan geluidsisolatie te verwachten. Als het motorluik in de tjalk nog niet geklemd is, hoor de je motor heel goed, na klemmen heel veel minder. Zet het raam maar eens een halve cm open. Welkom geluid.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1841
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Isolatie motorkist Saga 20

Berichtdoor varg » 22 Sep 2016, 22:53

iets van max 2mm dik zal de motorkap nooit goed afdichten. Je zult toch aan de deugelijke dik celrubber strip moeten zoals deze: https://www.technirub.nl/sponsrubber/sp ... oekig.html
let op een gesloten huid, anders is het net een spons. De kist moet dan worden vastgezet met min. 2 deugdelijke knevels of eierkistsluitingen.Afbeelding De kist wordt dan een eind in het rubber getrokken
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Isolatie motorkist Saga 20

Berichtdoor DMS21 » 26 Sep 2016, 14:29

En dan nu het eind resultaat... immers... als je advies vraagt moet je ook laten zien wat je ervan gebakken hebt.

Ik kan wel al melden (want alles zit alweer in de boot sinds zaterdag) dat dit ook weer een enorme verbetering is in de hoeveelheid geluid. Nee, perfect is het niet, maar het scheelt wel weer een hoop. Achteraf gezien had ik een decibel meter ergens vandaan moeten scoren en alle aanpassingen die ik heb gedaan rustig doorlopen en doormeten.

Afbeelding

Afbeelding

Volgende projecten om het geluid te verminderen zijn de motorsteunen vervangen en uitlijnen en nieuwe uitlaatslang van voor naar achter en daarna de eind demper vervangen en deze goed isoleren.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Isolatie motorkist Saga 20

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Sep 2016, 18:21

DMS21 schreef:Achteraf gezien had ik een decibel meter ergens vandaan moeten scoren.

Die scoor je tegenwoordig gewoon als app op je smartphone.
O.a hier voor bv een Android:
https://play.google.com/store/apps/deta ... ound&hl=nl
Maar ook voor iPhone en WinPhone zijn er decibelmeters éps.
Noordvaarder
 

Vorige

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Amersfow en 13 gasten