Boorgaatjes Polyester vullen

Boorgaatjes Polyester vullen

Berichtdoor Jan » 29 Aug 2016, 22:34

beste mensen,

Ik heb wat schroeven verwijderd waarmee houtwerk was bevestigd op het polyester casco in de stuurhut.
Op het internet zie ik veel verschillende materialen en do's en don't voorbijkomen maar de adviezen lopen nogal uiteen.

Het lijkt alsof met eerst schuurt en dan pas schoonmaakt, met verven van hout is dit net andersom volgens mij, ook de keuze voor materialen is divers, verwarrend! het zijn kleine gaatjes. wat is jullie advies voor materiaal en werkvolgorde om deze gaatjes te vullen?

gr Jan
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Boorgaatjes Polyester vullen

Berichtdoor swblom » 30 Aug 2016, 07:18

Eerst schoonmaken voordat je schuurt is natuurlijk altijd goed. Na het schuren nogmaals en zeker weten dat alle eventuele losse delen weg zijn. Als het maar kleine gaatjes zijn zal dat allemaal wel los lopen verwacht ik. Dan vullen met een epoxyprodukt, geen polyester. De hechting van epoxy op oud polyester is veel beter dan die van polyester op oud polyester.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Boorgaatjes Polyester vullen

Berichtdoor henkvd » 30 Aug 2016, 07:30

Als de gaatjes vrij klein zijn is dicht plamuren met epoxy plamuur voldoende, de gaatjes met een sovereinboor wat ruimer maken helpt wat meer oppervlak te krijgen, zoals al gemeld gebruik niet de polyester variant, die valt er vrij snel uit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boorgaatjes Polyester vullen

Berichtdoor Marie Christina » 30 Aug 2016, 07:52

swblom schreef:Eerst schoonmaken voordat je schuurt is natuurlijk altijd goed. Na het schuren nogmaals en zeker weten dat alle eventuele losse delen weg zijn. Als het maar kleine gaatjes zijn zal dat allemaal wel los lopen verwacht ik. Dan vullen met een epoxyprodukt, geen polyester. De hechting van epoxy op oud polyester is veel beter dan die van polyester op oud polyester.

Dat is waar, maar zo heel veel slechter is het nu ook weer niet, hoor.

Een jaar of twintig geleden kocht ik een 200e hands Flying Arrow die lek bleek.
Ooit had iemand hem te strak op een trailer getrokken en de rollen waren toen erdoor gedrukt.

Niet gehinderd door de kennis van nu heb ik het gerepareerd met glasmatjes en polyesterplamuur.
De miniscule osmoseputjes uitgeboord en eveneens gevuld met polyester.
Daarna in de primer en polyesterverf.
Puur omdat ik niet eens wist dat er zoiets als epoxy bestond.

Bij de verkoop vorig jaar, en na vele jaren intensief gebruik en alle seizoenen in het water liggen, zat alles nog gewoon waar het zitten moest.
Dus slechter hechten....
Technisch/chemisch gezien ongetwijfeld.
In de praktijk (mijn praktijk, dan) viel het erg mee.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Boorgaatjes Polyester vullen

Berichtdoor Jan » 30 Aug 2016, 12:23

Ik ga dan maar voor de epoxy plamuur voor de zekerheid. Nog tips voor merken/verpakkingen die praktisch zijn in het gebruik?

GR JAN
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Boorgaatjes Polyester vullen

Berichtdoor FrankM » 30 Aug 2016, 17:55

Ik gebruik alles van de IJssel uit Moordrecht.................................................

Groeten
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Boorgaatjes Polyester vullen

Berichtdoor Marie Christina » 30 Aug 2016, 19:08

Maakt qua kwaliteit allemaal niet zoveel uit, vind ik.
Ik heb wel gemerkt dat de wat duurdere merken lekkerder verwerken dan het goedkope spul.
Pasta wordt smeuïger, plakt beter aan het materiaal ipv de plamuurmessen en (het belangrijkste) veel minder luchtbelletjes die je naderhand moet wegschuren of opvullen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Boorgaatjes Polyester vullen

Berichtdoor Jan » 30 Aug 2016, 19:35

Top! ik ga eens kijken naar ijsel. gr J
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Re: Boorgaatjes Polyester vullen

Berichtdoor henkvd » 30 Aug 2016, 20:44

Een goede vakschilderswinkel heeft ook prima epoxy plamuur, de IJssel is ook prima.

Polyesterplamuur breekt er uit als het geplamuurde plek zit waar het polyester door belasting vervormt, hangt dus sterk van de plaats af waar het gaatje zit, epoxy blijft in dat soort gevallen zitten, nadeel epoxy is, het schuurt een stuk lastiger bij ruim gebruik, gat vullen laten drogen en dan zo strak mogelijk af plamuren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boorgaatjes Polyester vullen

Berichtdoor Jan » 30 Aug 2016, 22:37

dank je wel henk!
Jan
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 23 Aug 2016, 23:37
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten