Saga 20, Benzine of Diesel

Saga 20, Benzine of Diesel

Berichtdoor DMS21 » 29 Aug 2016, 20:51

@Moderator, ik hoop dat ik hier in het juiste sub forum post, anders verneem ik graag waar hij dan wel had gemoeten.

Wij hebben diverse Saga 20 boten op het oog, de een met wat meer werk dan de ander de een met een benzine motor en de ander met een diesel. Onze eerste bezichtiging was een Saga 20 op benzine met een Volvo Penta MP10A. Motor zou lopen maar onder de motor had zich een gezellige plas benzine en olie verzameld. Genoeg reden om te zeggen, hier blijven we vanaf. Maar bij navraag bij een jachthaven in Amsterdam omgeving die veel van deze boten verhuurt kregen wij te horen dat de benzine Saga's een echt drama zijn. Natuurlijk begrijpen wij ook wel dat als je alleen diesel verkoopt je de concurrenten zwart gaat maken, maar toch... twijfel heeft toegeslagen.

Vandaag dan gekeken bij een werf in Amsterdam omgeving en die heeft een diesel staan met een Volvo Penta MB2 maar deze motor is ooit in de boot gebouwd op het fundament van een MB10A maar er is geen nieuwe kabelboom gemaakt... allemaal heel erg houtje toutje (geen echte motor steunen, maar samengeraapt om het passend te krijgen geen motor kap e.d.) Nu had hij ook een benzine staan, maar ja... weer de volvo penta mb10a erin... en volgens hem was benzine weer fijner dan diesel, lekker rustig varen minder herrie en zijn de MB10A prima te onderhouden.

Nu zijn wij dus even de weg kwijt. Beide heren proberen natuurlijk hun waar te verkopen en wij van WC eend adviseren natuurlijk WC eend... en de waarheid? Die kom ik bij jullie vragen.

Dus een Saga 20 (model 1 of 2 maakt even niet uit) kiezen jullie voor een benzine uitvoering of een diesel uitvoering? en zo ja... waarom wel... en waarom niet? Wij weten het niet meer!!
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Re: Saga 20, Benzine of Diesel

Berichtdoor aquanaut » 29 Aug 2016, 21:14

Aangezien een aantal van mijn varende kennissen in de afgelopen jaren de lucht in zijn gegaan vanwege ellende met een benzinemotor....
Bij mij geen benzine aan boord.
Zelfs de losse tank van de bijboot blijft buiten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Saga 20, Benzine of Diesel

Berichtdoor gast » 29 Aug 2016, 23:16

Eens, inboard altijd diesel hoe mooi de praatjes ook zijn.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Saga 20, Benzine of Diesel

Berichtdoor Marie Christina » 30 Aug 2016, 07:54

Diesel!
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Saga 20, Benzine of Diesel

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Aug 2016, 09:14

Afgezien van een kleine tank voor een bbm (die ik overigens niet heb) is benzine aan boord van een boot voor mij een absolute no-go.
Daarbij is een diesel naar verhouding robuuster en daarmee betrouwbaarder
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Saga 20, Benzine of Diesel

Berichtdoor Byl54 » 30 Aug 2016, 09:46

Diesel of benzine. Een lastige vraag. Want of een slecht onderhouden diesel betrouwbaarder (veiliger) is als in een nieuwstaat goed onderhouden verkerende benzine, valt te betwijfelen.
Als brandstof is diesel aan boord veiliger dan benzine of LPG. Als je weet dat benzine extra aandacht / deskundigheid vraagt en je handelt hiernaar dan hoeft een benzinemotor zeker niet slechter als een dieselmotor te zijn. Bij weinig of geen verstand van motoren/schepen neem dan een deskundiger mee.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Saga 20, Benzine of Diesel

Berichtdoor antonh » 30 Aug 2016, 11:39

aquanaut schreef:Aangezien een aantal van mijn varende kennissen in de afgelopen jaren de lucht in zijn gegaan vanwege ellende met een benzinemotor....
Bij mij geen benzine aan boord.
Zelfs de losse tank van de bijboot blijft buiten.

Aquanaut


Zijn die varende kennissen van jou niet samen met de gasfles de lucht ingegaan?
Er zijn zo veel boten die op benzine varen.
Ik zelf vaar ook op benzine met deze boot al 7 jaar en vindt die uitspraken wel wat overdreven.
Doordat ik zelf benzine heb ben ik wat oplettender op die uitspraken over benzine.
Wij hebben gewoon als regel, op de boot en stroom wordt aangeschakeld de afzuiging ook meteen.
Voor het starten eerst de afzuiging.
Bij het uitzetten de afzuiging aan.

Maar als ik soms op diesel boten kom wordt het je slecht van de diesel stank.
Dat merken de mensen niet.
Gasslangen kijkt men zelden naar.
En als er dan brand is zijn de voor oordelen meteen klaar.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Saga 20, Benzine of Diesel

Berichtdoor aquanaut » 30 Aug 2016, 12:20

antonh schreef:Zijn die varende kennissen van jou niet samen met de gasfles de lucht ingegaan?


Ik geloof dat ik aangeef dat de explosies het gevolg waren van benzine.......
Bij één geval is na onderzoek gebleken dat de fan hoogstwaarschijnlijk niet gewerkt had, bij een ander voorval is er door een lekke vulslang benzine in de bilge terecht gekomen.
Bij die laatstgenoemde brandde trouwens ook het hele tankstation af...
Je kunt er dan vanuit gaan dat er dan iets van een onderzoek wordt ingesteld.

Daarbij vraagt TS: kiezen jullie voor een benzine uitvoering of een diesel uitvoering? en zo ja... waarom wel... en waarom niet?

Ik ben zo vrij om dan aan te geven waarom niet.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Saga 20, Benzine of Diesel

Berichtdoor eagle » 30 Aug 2016, 14:16

Over Saga 20:

Met enige kapsones mag ik ons deskundige noemen: We hebben er in de loop van zo,n 20 jaar ca 50 stuks gerenoveerd en verkocht...

De eersten (1968) hadden benzine; Albin O21/22. Later de Volvo Penta MB 10a

Vanaf 1974 had men keuze: Mb 10A, benzine, of Bukh DV10, Diesel. Later ook Yanmar YSe/b/m. Het hoofd argument bij de keuze was de (veel) hogere prijs van dieselmotoren..
Ook waren de diesels toen groot, zwaar en lomp.
Na 1977 komt benzine eigenlijk niet meer voor; Kon nog wel speciaal besteld worden.
Nog later kwamen de twee- en zelf drie cilinder diesels; Volvo Penta MD 2b /11c/ 2002/ 2020 en Yanmar 2Qm/Gm/Hm

Wij leveren geen benzine meer!
Te veel storingen van allerlei aard, waaronder ook brandgevaarlijke (lekkende vlotternaald, Tank ligt hoger dan motor; Tank loopt leeg in bilge!! 3x meegemaakt.)
De enige scheepjes die we nu nog als klant hebben, en die op benzine varen, zijn allemaal lieden die daar mee om kunnen gaan; Techneuten die weten wat ze doen. Daar hebben we in ieder geval elektrische brandstofafsluiters gemonteerd, die parallel aan de bobine staan..

Ombouw van benzine naar diesel doen we af en toe, maar dat is nog niet zo eenvoudig; nier alleen moet de (polyester) fundatie worden aangepast, maar ook de schroefas+koker moet opnieuw worden ingebouwd/ vervangen, omdat bij de MB 10A deze veel hoger ligt (krukas hoogte) dan bij diesel (trap in de Keerkoppeling..)
Maar als het verder een goed schip is, kun je het overwegen..

De bedrijfszekerheid van diesel is (veel) hoger gebleken dan benzine; We zien soms diesels in zeer slechte staat van onderhoud, die toch nog redelijk draaien..

Diesel dus..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Saga 20, Benzine of Diesel

Berichtdoor DMS21 » 03 Sep 2016, 17:42

Allen,

Dank voor jullie meningen, inmiddels is er een Saga 20 op ons pad terecht gekomen met een 1 cilinder diesel (Yanmar YSB) en de prijs was binnen budget dus we hebben de boot gekocht.

Even een stukje toelichting over de keuze voor diesel, de reden dat wij gekozen hebben voor diesel heeft te maken met toch een stukje ontploffing gevaar van benzine. Nu ga ik mezelf niet neerzetten als een amateur, ik duik net zo lief onder de motorkap van een van mijn auto's maar een boot is toch echt anders. Je vaart niet iedere dag met een boot en de dagen dat je vaart dan willen wij graag met het gezin, fam en vrienden op stap en dan wil je geen risico's nemen. Ook gezien de vele reacties die ik buiten het forum ook ontvangen heb over de "Gremlins" die de Volvo Penta MB10A heeft wilden wij onze vingers hier niet aan branden.

Al bij al, nu heel blij met de keuze voor de Yanmar Plof Plof motor.... nu nog het onderdelen boek vinden en opzoek gaan naar een goede leverancier van spullen... maar dat zien jullie straks wel voorbij komen in een andere post.
plop plop... zegt de een cilinder!!
DMS21
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 29 Aug 2016, 19:54
Woonplaats: Amstelveen
ligplaats: Amsterdam Olympia
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten