Buisjes in de kielbalk van mijn polyester boot.

Buisjes in de kielbalk van mijn polyester boot.

Berichtdoor Gosse » 15 Aug 2016, 21:31

Beste mede watersporters,

Ik heb een polyester 16m2 en zoals veel oudere polyester boten van dit type heeft hij een kielbalk en leggers(spanten) die van hout zijn. En na jaren is het dit jaar tijd om deze te vervangen omdat ze door en door rot zijn.

De rot komt doordat er dwars door Polyester bekleding en de balken bouten lopen die de kiel bevestigen aan romp.

Nu weet ik hoe ik de kielbalk en spanten moet vervangen maar ik zou graag willen voorkomen dat de rot niet weer kan toeslaan.

En fantaseer ik dus over methoden om bijvoorbeeld een RVS of kunststof koker aan te brengen in de nieuwe kielbalk waar de RVS bouten van de kiel door heen gevoerd kunnen worden zodat hout en water niet meer bij elkaar kunnen komen. Ik denk dus eigenlijk aan een soort kleine uitvoering van een RVS hennegatskoker. Door twee in elkaar schuivende RVS buisjes met ieder een flens aan één kant die met voldoende epoxy in de balk gedrukt worden.

Heeft iemand hier ideeën over of ervaringen mee?

Hoe doen moderne bouwers dat tegenwoordig als je denk aan moderne polyvalken zoals de Geuzen Valk of Hoora Valk.

Alle input is welkom.

Groet,

Gosse
Gosse
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 15 Aug 2016, 21:24
ligplaats: Zuidlaren
info:

Re: Buisjes in de kielbalk van mijn polyester boot.

Berichtdoor henkvd » 15 Aug 2016, 21:58

Pijpjes maken van polyester of epoxy, door deze om een ronde vorm te lamineren en dan het geheel in lamineren.

Zelf bv een loos gat op deze manier gemaakt, weefsel om een plastic pijpje gewikkeld, na hard worden plastic verwijderd, maar kan ook net zo goed op z,n plaats gelaten worden en de ontstane pijpjes gelamineerd.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten