Vinnen aan roerblad ?

Vinnen aan roerblad ?

Berichtdoor Vronsky » 25 Jul 2016, 19:22

Hallo,
Kwam onlangs dit roerblad tegen, met name die vinnen aan weerszijde van het -verticale- blad vallen mij op:
e.e.a. is niet standaard op dit blad: waar zou deze aanvulling voor bedoeld zijn ??

Afbeelding

THANKS,
V.
Vronsky
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 Jan 2016, 10:42
ligplaats:
info:

Re: Vinnen aan roerblad ?

Berichtdoor kajoe » 25 Jul 2016, 19:55

om het schroefwater wat vlakker te houden ,later werden er ook nog zij en ondervlakken aan gemaakt om het schroefwater in betere banen te leiden.
leidde niet altijd tot betere resultaten .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Vinnen aan roerblad ?

Berichtdoor Marie Christina » 25 Jul 2016, 20:37

Heeft die man nou zijn schroef ook geverfd?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vinnen aan roerblad ?

Berichtdoor Vronsky » 25 Jul 2016, 21:13

kajoe schreef:om het schroefwater wat vlakker te houden ,later werden er ook nog zij en ondervlakken aan gemaakt om het schroefwater in betere banen te leiden.
leidde niet altijd tot betere resultaten .


Wat levert dat op ?
Betere werking van t roer ??
Vronsky
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 Jan 2016, 10:42
ligplaats:
info:

Re: Vinnen aan roerblad ?

Berichtdoor kajoe » 26 Jul 2016, 08:32

ik zou het niet weten .
op een motordekschuit van de Fina waar op ik voer in Amsterdam zat ook zoiets maar heb niet gemerkt dat het effect had .
de tunnel om het roer moesteen betere werking hebben ,alleen bij het achteruit varen merkte je dat het roer wat meer deed .
ook had je het idee van een schip met 2 of meer roeren .het schroefwater werd wat meer in de goede richting gestuwd.
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Vinnen aan roerblad ?

Berichtdoor Klaver vier » 27 Jul 2016, 21:11

Vronsky het is niet zozeer voor betere stuureigenschappen,het is meer om het schroefwater meer naar achter te sturen inplaats van dat het naar het oppervlakte water gaat,dus voor betere voortstuwing.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vinnen aan roerblad ?

Berichtdoor vuuren1 » 27 Jul 2016, 22:02

Het is een spitsgat romp, daar zet je als doe het zelver liever geen trimvalk aan als de boot zich ingraaft als je boven de rompsnelheid wilt komen (wat toch niet lukt).
Een spitsgatter heeft minder drijfvermogen achter en trekt de kont er gemakkelijker in.

Dan maakt men een onzichtbaar trimvlak aan het roer.
Is ook veel makkelijker omdat je deze oplossing gewoon aan het roer schroeft met een paar bouten en geen uitgesneden trimvlak aan de boot hoeft te lassen.

Niet dat het werkt omdat je die boot niet zodanig kan liften dat hij sneller zal varen.
Zelf hebben we testen gedaan met een te grote motor + elektrisch verstelbare trimvlakken.
De resultaten waren nihil.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vinnen aan roerblad ?

Berichtdoor Jan Huibers » 28 Jul 2016, 01:35

@ hans.... Ik denk dat als je hier dezelfde 'zwemtrap' achter hangt als ik onder die valkkruiser heb gemaakt dan graaft die niet meer in hoor!!! Hoe meer langskomend water, hoe meer lift.
De Geminus zakte eerder 30cm in bij volgas, nu niets meer... Bij elke snelheid blijft die vlak liggen.

Het kan dus wel... Wel kostbare oplossing, je kan beter wat rustiger varen. Ohw en de truuc van even volgas om net wel onder dat bruggetje door te komen werkt dus ook niet meer.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vinnen aan roerblad ?

Berichtdoor vuuren1 » 28 Jul 2016, 22:30

Bij mijn proef met de elektrisch verstelbare trimvlakken kom ik de boot ook zodanig trimmen dat zelfs de neus omlaag ging.
Echter ging de boot geen centimeter sneller..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten