luchtdruk tubes 0,25 bar?

luchtdruk tubes 0,25 bar?

Berichtdoor kuwerti » 25 Jul 2016, 09:35

Goedemorgen allemaal,

Ik heb gisteren een stukje gevaren met mijn HonWave T40. Ging prima. Ik heb wel een vraag over de gewenste luchtdruk in de tubes
In eerste instantie heb ik de tubes op gevoel opgepompt totdat ze redelijk hard waren (heb ruim 6 jaar rubberboot ervaring, dus kan dat redelijk inschatten denk ik :-) )
Omdat ik een drukmeter bij de boot heb gekregen heb ik deze daarna op het ventiel gezet om eens te checken hoeveel bar erin zat.
De druk die deze meter aangaf was 0,15 bar terwijl er op de boot een benodigde druk wordt aangegeven van 0,25 bar.
Dat lijkt mij dan wel heel erg veel. Is de benodigde druk inderdaad zo hoog?
Op de voetpomp zitten overigens twee aansluitingen. een 'normale' en een 'high pressure' aansluiting. Met de slang op de normale aansluitnig kom ik niet verder dan die 0,18 bar.

Het kan natuurlijk zijn dat de meter niet goed is, maar deze kwam nieuw uit de verpakking. Wat is jullie advies/ervaring?
Ergens anders de druk laten nameten?
kuwerti
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 27 Jun 2016, 07:23
ligplaats: kampen
info:

Re: luchtdruk tubes 0,25 bar?

Berichtdoor broekie » 25 Jul 2016, 10:08

De temperatuur is belangrijk.
Als je hem in de ochtend, koel oppompt, kan de druk in de zon middags sterk oplopen.
Meeste boten hebben geen overdruk ventiel, dus dat moet je in de gaten houden.
Andersom is natuurlijk ook mogelijk.

Hoe hard? Die 0,25 staat in de beschrijving en op het identificatie plaatje.
Met varen merk je wel of er te veel vervorming is en er te weinig druk in de tubes is.
Meten is weten, maar je kunt op basis van ervaring wel inschatten of de boel op ontploffen staat.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten